צבא ארה"ב מנטר את שמי קטאר במהלך המונדיאל לסיכול כלי טייס עויינים

בעוד אוהדי המונדיאל מצטופפים באצטדיונים ברחבי קטאר, כ-8,000 חיילים אמריקאים מוצבים בקרבת מקום מנטרים את המרחב האווירי של המזרח התיכון הסוער מבסיס האוויר אלעדיד.

בסיס האוויר, שנבנה על רצועת מדבר שטוחה כ-30 קילומטרים דרומית-מערבית לבירת קטאר, דוחא, נחשב פעם כל כך סודי, עד שקציני צבא ארה"ב זיהו אותו כמקום "בדרום מערב אסיה" בלבד.

כיום, המרכז רחב הידיים הוא הפנינה האסטרטגית של קטאר, המציגה את השותפות הביטחונית החזקה של אמירות המפרץ עם ארצות הברית, שרואה כעת בדוחא בעלת ברית גדולה שאינה בנאט"ו.

הקטארים הזרימו יותר מ-8 מיליארד דולר לפיתוח הבסיס מאז 2003. סוכנות הידיעות AP מספרת כי העיתונאים שלה ביקרו ביום שישי במתקנים חדשים שם הטייסים מתאמנים בטקטיקות חדשות.  

הטייסים אמרו כי יצירת כוח משימה חדש המתמקד ברחפנים, כטב"מים וטכנולוגיות לוחמה מתקדמות אחרות באלעדיד מראה שוושינגטון כאן כדי להישאר, למרות החששות שברצונה לצאת מהאזור.

"יש מחויבות עצומה של חיל האוויר האמריקני לאזור הזה", אמרה לוטננט קולונל ארין פרילה ב- Associated Press . "אנחנו נשארים כיכולת מבוססת".

הסוכנות ציינה כי הבנייה והמודרניזציה של בסיס אלעדיד משקפות את המאבק הנצחי שבא בעקבות פיגועי אל-קאעידה ב-11 בספטמבר בניו יורק ובוושינגטון. 

היא מוסיפה כי כשסעודיה ביקשה מהכוחות האמריקנים לעזוב את הממלכה, קטאר הציעה לארצות הברית את בסיס אלעדיד, שנבנה בעלות ראשונית של מיליארד דולר.

אלעדיד הפך מהר מאוד למפקדה הקדמית של פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, כאשר מרכז המבצעים האווירי המשותף שלו מפקח על משימות קרב, טיסות מעקב ומזל"טים ברחבי המזרח התיכון, צפון אפריקה ואסיה.

ככל שהמתיחות עם איראן מתעצמת, ארה"ב ובעלות בריתה מחפשות דרכים להתמודד עם המל"טים הזולים שבהם משתמשים טהראן והמיליציות הנאמנות לה באזור, כולל המורדים החות'ים.

פרילה אומר שכוח המשימה 99 החדש של חיל האוויר, שהוצב לאחרונה בבסיס אל עודיד, מתמקד בהתמודדות באיום הזה, בהתחשב בכך שארצות הברית ובעלות בריתה אינן רוצות להשתמש בטיל של מיליון דולר להפיל מזל"ט שעולה יותר מאלף דולר.

הצבא הסעודי הצליח ליירט את רוב התקפות החות'ים באמצעות מערכת טילי קרקע-אוויר פטריוט מתוצרת אמריקאית, ובדרך כלל הוא יורה שני טילים לעבר מטרה עויינת.

הסוכנות אומרת שהעניין הזה הפך ליקר ולא יעיל, שכן כל טיל פטריוט עולה יותר מ-3 מיליון דולר, לאור הירידה במלאי הממלכה של כלי נשק הגנתיים אלו.

כוח משימה 99 הוא כוח דומה שנמצא בצי החמישי של הצי האמריקאי, ושולח מל"טים לסיור במימי המזרח התיכון. 

כמו חיל הים, גם חיל האוויר רוצה להתמקד בטכנולוגיה מתקדמת שזמינה באופן נרחב וניתן לשיתוף עם מדינות בעלות הברית ולא לדאוג מאבדות, כמו מל"טי MQ-9 Reaper בשווי 32 מיליון דולר שהוטסו בעבר מבסיס אל עודיד. 

עבור קטאר, אירוח הבסיס מספק הגנה באזור מתוח, ומאפשר לה להתעמת עם שכנותיה.

כמרכז המשותף לחיל האוויר של קטאר, חיל האוויר המלכותי הבריטי ופיקוד מרכז ארה"ב, הבסיס כולל מסלולי חניה של C-17 ומסלולים ארוכים כדי להכיל את המפציצים האוויריים הכבדים ביותר הפועלים באווירת המדבר החמה ביותר.

עם זאת, קדחת המונדיאל מחלחלת אל הבסיס, שכן כרזות בערבית לקידום המונדיאל פזורות בכל עבר.

אנשי צבא ארה"ב שעובדים שם אומרים שלעתים קרובות הם הולכים לשמונת האצטדיונים בדוחא וסביבתה כדי לעודד את נבחרת ארה"ב כשיש להם זמן.

הסוכנות מציינת שאחד מאנשי השירות זכה למוניטין של "פאנאט מונדיאל" לאחר שהשתתף בשבעה משחקים.

"אני כל כך נרגש לראות את נבחרת ארה"ב מתחרה ושמה את הלב והנשמה שלהם על המגרש, בדיוק כמו שהטייסים שלנו כאן שמו את הלב והנשמה שלהם במשימה", אמרה קפטן חיל האוויר האמריקני קייצ'ל טרודל, שצפתה במשחק של ארה"ב נגד איראן. 

היא הוסיפה כי היא תלבש בגדים המכילים את צבעי הדגל האמריקאי ותעודד את נבחרת ארצות הברית במשחקה מול הולנד בשבת, שנחשבת להזדמנות להגיע לרבע הגמר לראשונה מאז 2002.

نشر عناصر القوات الفضائية الأمريكية في قطر بدلاً من الفضاء - BBC News عربي

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: רשת בי בי סי