ביידן יסכים ל"אופציה צבאית" אם הדיפלומטיה הגרעינית עם איראן תיכשל

הנציג המיוחד של ממשלת ארה"ב לענייני איראן אומר כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מוכן להסכים לאופציה הצבאית כמוצא אחרון אם הדיפלומטיה והסנקציות לא יצליחו לפתור את סוגיית הגרעין של איראן.

רוברט מלי, שבמקביל מוביל את המשלחת האמריקנית במשא ומתן בווינה, אמר בשיחה עם המגזין האמריקאי – "Foreign Policy" ביום רביעי: "איראן רחוקה רק מספר שבועות מהשגת החומרים הדרושים לבניית פצצה גרעינית" .

הוא אמר שהם קרובים מאוד להשיג מספיק חומר בקיע כדי ליצור פצצה: ייקח זמן להמיר אותה לפצצה גרעינית, אבל יהיה קל יותר להשיג את החומר.

 

הנציג המיוחד של ארצות הברית ראה שהמצב הנוכחי הוא תוצאה של בחירת הרפובליקה האסלאמית והממשלה האמריקאית לשעבר בראשות דונלד טראמפ ואמר: ממשלתו של ג'ו ביידן הודיעה על רצונה להחיות את המשא ומתן ה-JCPOA רק חודש לאחר שנכנסה לבית הלבן, אבל הרפובליקה האסלאמית העלתה תנאים חדשים במשא ומתן המתחדש.

לדבריו, מר ביידן מוכן להשתמש באפשרות הצבאית כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני אם שיטות אחרות כמו דיפלומטיה וסנקציות ייכשלו.

 

ב-19 בנובמבר, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה בדו"ח כי לא רק שלא הושגה התקדמות במשא ומתן עם טהראן בנוגע למקור חלקיקי האורניום שנמצאו בשלושת האתרים הלא מוכרזים שלה, אלא שהראיות מצביעות על כך שמאגרי האורניום המועשרים של איראן ב-60% עלו בשבועות האחרונים.

60% האורניום המועשר באיראן הגיע ל-62.3 ק"ג עד סוף ספטמבר. מומחים אומרים שכדי לייצר פצצה גרעינית יש צורך ב-25 ק"ג לפחות של אורניום מועשר ב-90%, והגדלת ריכוז האורניום מ-60% ל-90% תתאפשר תוך מספר שבועות בלבד.

ایران می‌گوید ۶.۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید کرده است

קרדיט: רדיו פרדה