ארה"ב בונה תשתית למערכת הגנה ימית ואווירית משולבת במזרח התיכון

בכיר אמריקאי אמר כי ארצו פועלת להקמת תשתית הגנה אווירית וימית משולבת במזרח התיכון, בתקופה של הסלמה במתיחות עם איראן, במיוחד לאחר התקפות על ספינות במפרץ.

מתאם המועצה לביטחון לאומי למזרח התיכון ולצפון אפריקה, ברט מקגורק, אמר בכנס השנתי "דיאלוג מנאמה" בבחריין כי ארצו מתמקדת בהרתעת "איומים קרובים" באזור האסטרטגי העשיר במשאבי אנרגיה. "ארה"ב פועלת כעת באופן פעיל לבניית ארכיטקטורת הגנה אווירית וימית משולבת באזור זה", אמר מקגורק והוסיף: "משהו שדיברנו עליו זמן רב מיושם כעת באמצעות שותפויות חדשניות וטכנולוגיות חדשות".

 

ההודעה הגיעה לאחר שישראל וארה"ב הטילו את איראן אחראיות למתקפת המל"ט, מול חופי עומאן, בשבוע שעבר, שפגעה במיכלית נפט בבעלות איש עסקים ישראלי.

מקגורק אמר כי כוחות ארה"ב "זיהו והרתיעו איומים קרובים" מאיראן, ואישר דיווחים קודמים לפיהם איראן מתכננת מתקפה על יריבתה האזורית סעודיה.

 

הוא הוסיף, "איראן התכוננה לצאת לתקיפה על סעודיה, וסביר להניח שהתקיפה הזו לא התרחשה, בסופו של דבר, עקב שיתוף הפעולה הביטחוני המתמשך בין סעודיה וארה"ב". באותו מושב תיאר היועץ לביטחון לאומי של ישראל, אייל חולטה, את איראן כ"האיום הביטחוני המשמעותי ביותר על ישראל". ישראל מובילה בחודשים האחרונים מתקפה דיפלומטית אינטנסיבית כדי לנסות לשכנע את ארצות הברית ואת מעצמות אירופה הגדולות שלא לחדש את הסכם הגרעין עם איראן מ-2015 ולסיים את השיחות בווינה. ה"וול סטריט ג'ורנל" מסר כי הצי האמריקני משתף פעולה עם ישראל, ערב הסעודית ומדינות נוספות באזור כדי לבנות רשת של כלי שייט בלתי מאויישים למעקב אחרי פעילות הצבא האיראני.

 

העיתון ציין כי הפנטגון מקווה שתוכנית זו תשמש מודל לפעולות ברחבי העולם.

הקצינים האמריקניים סירבו לומר כמה כלים לא מאויישים, אוויריים וימיים, פרסו ארה"ב ובעלות בריתה, או למסור פרטים היכן וכיצד נעשה בהם שימוש, ואמרו שהמידע מסווג. אבל הם אמרו שהסירות הבלתי מאוישות והמל"טים נותנים להם נקודת תצפית טובה יותר על מימי האזור. הצי האמריקני אמר כי הוא מצפה שיהיו 100 כלי שייט לא מאויישים קטנים למטרות סיור – בתרומת מדינות שונות – הפועלות מתעלת סואץ במצרים למימי המפרץ הפרסי מול חופי איראן, שכן סירות בלתי מאוישות אלו מספקות מידע למטה הצי החמישי  האמריקאי בבחריין.

אמריקה בונה תשתית להגנה ימית ואווירית במזרח התיכון

קרדיט: ערבי 21