אפשר יהיה להמשיך כך עוד הרבה? אוכלוסיית העולם הגיעה ל-8 מיליארד איש

לפי הערכות של האו"ם, ביום שלישי, 16 בנובמבר, תגיע אוכלוסיית העולם ל-8 מיליארד איש. פקידי האו"ם הדגישו במהלך החודשים האחרונים כי התאריך (15 בנובמבר 2022) הוא סמלי, יחד עם פרסום התחזית.

חלק ניכר מגידול האוכלוסייה בעולם קשור למדינות עניות ומתפתחות ביבשת אפריקה. דוגמה מובהקת לאותה מדינה היא ניגריה, שאוכלוסייתה מונה כיום 216 מיליון בני אדם, אך לפי תחזיות האו"ם, היא תגיע ל-375 מיליון בני אדם בשלושת העשורים הקרובים, והיא תהפוך למדינה הרביעית המאוכלסת בעולם אחרי הודו. סין וארצות הברית.

המתקנים הכלכליים והיכולת של הממשלות אינם עולים בקנה אחד עם הגידול המהיר של האוכלוסייה במדינות כמו ניגריה, וכתוצאה מכך, אחוז ניכר מהאוכלוסייה חי בעוני, והיעדר גישה למקורות פרנסה, לרבות ביטחון תזונתי. ושירותים ציבוריים כמו בריאות, חינוך ותעסוקה, רק ילכו  ויתגברו.

האו"ם אומר בדו"ח שלו: "אוכלוסייתן של מדינות רבות באפריקה שמדרום לסהרה תוכפל בין השנים  2022 ל-2050, וזהו אתגר גדול להילחם בעוני ובעוולות".

לפי נתוני האו"ם, אוכלוסיית העולם תגיע ל-8.5 מיליארד ב-2030, ל-9.7 מיליארד ב-2050 ול-10.4 מיליארד ב-2100.

מדינות נוספות בעולם שאוכלוסייתן גדלה במהירות הן מצרים, פקיסטן, הפיליפינים והודו. אוכלוסיית הודו תעלה על זו של סין בשנה הבאה.

תוצאה נוספת של גידול אוכלוסין מהיר בחלקים מהעולם היא צמצום משאבי השתייה והחקלאות, שבנוסף להשלכות של שינויי האקלים, לרבות הבצורת, עלולים להוביל לעלייה במקרי הרעב ובהיקף הרעב.

עם זאת, מומחים סבורים שהסכנה הגדולה ביותר לאיכות הסביבה בעולם היא צריכה מופרזת של סחורות, כולל מזון, במיוחד במדינות עשירות שאין בהן בעיית גידול האוכלוסין.

נתונים סטטיסטיים של האו"ם מראים שקצב גידול האוכלוסייה באפריקה שמדרום לסהרה הוא כ-2.5% בשנה פי שלושה מהממוצע העולמי. אחד הגורמים לכך יכול להיות העלייה בתוחלת החיים הממוצעת, אבל הסיבה העיקרית היא אחוז הפוריות הגבוה בחלק זה של העולם, לאמור שיעור הפריון הממוצע של נשים הוא 4.6 ילדים ופי שניים מהממוצע העולמי, שעמד בשנים האחרונות על 2.3 ילדים.

התחזית של מומחי האו"ם מראה שגם אם יבוצעו תוכניות ספציפיות וקפדניות להפחתת שיעור הפריון, לא סביר שתהיה לכך השפעה משמעותית על גידול האוכלוסייה באפריקה השחורה עד 2050, מכיוון שאצל כשני שלישים מהאוכלוסייה הנוכחית קצב הצמיחה הוא תוצר של ההאצה המהירה של גידול האוכלוסייה בעשורים האחרונים.

גם אמונות תרבותיות משחקות תפקיד חשוב באזור זה של העולם . הילד נחשב לסמל לשגשוג ורווחתה של המשפחה, ויחד עם זאת מהווה רשת התמיכה והטיפול בהורים לעת זקנתם.

הירידה בקצב גידול האוכלוסייה בולטת יותר במדינות העשירות. כדוגמה, סטטיסטיקה רשמית בארה"ב מלמדת ששיעור גידול האוכלוסייה במדינה בשנת 2021 היה רק ​​עשירית האחוז, שהוא השיעור הנמוך ביותר שנרשם מאז היותה של ארה"ב מדינה עצמאית.

מומחים מדגישים כי גידול האוכלוסייה אינו הגורם למשבר בפני עצמו, והבעיה העיקרית, במיוחד כאשר העולם מתמודד עם השלכות שינויי האקלים, היא צריכה מופרזת, בעיקר במדינות עשירות.

جمعیت جهان به ۸ میلیارد نفر رسید/ پیش بینی ۱۰ میلیاردی شدن جهان تا ۲۰۸۰

קרדיט: סוכנות הידיעות AP/S.R./K.R      קרדיט לתמונה: https://ana.press