ארמיתא עבאסי האיראנית– יהודיה או לא?

מעט על מאחורי הקלעים של הבאת הסיפור שמאחורי הסיפור
בהמשך לפוסט הקודם על ארמיתא עבאסי, אני רוצה לשתף אתכם בלבטים וקשיים שישנם בתהליך הבאת הסיפור על המתרחש באיראן, במיוחד מאחורי הקלעים של גל המחאה וההפגנות מאז שנרצחה מהסא אמיני.

 

בפוסט הראשון על ארמיתא עבאסי, כתבתי שהיא יהודיה, והסתמכתי על הנאמר ברשתות החברתיות, וכן על התמונות שבהן היא נראית עונדת מגן דוד לצווארה, דבר שלא נפוץ באיראן, אם בכלל, בקרב מי שאינם יהודים באיראן, גם כחלק ממרד נעורים כלשהו (ומתמונותיה שהתפרסמו ברשת, נראה כי היא אינה איראנית טיפוסית שהולכת בתלם שהתוו המולות).

למרות הנאמר התמונות, היו לי לבטים לגבי יהדותה, היות ושם משפחתה – עבאסי, הוא שם מוסלמי שלא נמנה על שמות המשפחה של הקהילה היהודית באיראן, וניסיתי ללא הצלחה, לאתר את המשפחה ברשומות הקהילה, וברשומות רשמיות של שמשטר, ואפיל ניסיתי לאתר (ושב ללא הצלחה) את שם המשפחה עבאסי ברשומות בתי הקברות היהודיים באיראן.

 

הלבטים בנגע ליהדותה של ארמיתא גברו, לא רק לאור שהיו ברשתות מי שהטילו ספק ביהדותה, לצד אחרים שאמרו שהיא יהודיה, אלא בעיקר לאחר שאני רואה שהמקור לחלק מהידיעות על שהארמיתא היא יהודיה, מגיע מידי משרתי המשטר, חלקם פרובוקטורים קיצוניים ידועים, כדוגמת הצדיק חובב תיאוריות הקונספירציה מהזן היותר הזוי, ומשרת המשטר, עלי אכבר ראאפי-פור (علی‌اکبر رائفی‌پور = Ali-Akbar Raefipour) שלאחר שכתב ברשתות האיראניות שארמיתא יהודיה, משום מה מחק את הפרסום, אבל בינתיים המשיכו צדיקים אחרים מבית מדרשו להפיץ את דבר יהדותה, וייתכן שפרסומים כאלה, היו המקור ממנו שאבו את המידע על יהדותה, גם אחרים שאינם ידועים בחיבתם למשטר.

آرمیتا عباسی کیست بیوگرافی و علت مرگ دختر اهل کرج از شایعه تا واقعیت - شبونه ⭐️

 

כדי שתבינו שהאנשים עליהם אני מדבר, שהיו מהראשונים (אם לא המקור הראשוני) לשיח ברשתות על שארמיתא עבאסי היא יהודיה, הם משרתי משטר מהזן הבזוי ביותר, כדאי שתכירו חלק מהתיוגים שהמשטר שם בפי אתם חלאות, להפצה ברשתות כדי לנסות לקעקע את אחדות השורות בקרב העם האיראני, כדוגמת: #مهسا_امینی_بهانه_است תיוג שפירושו: מהסא אמיני היא תירוץ, או #مماشات_بس_است שפירושו: פיוס זה מספיק, או #ایران_تسلیت שפירושו: איראן נחמה, ויש את #فراجا_تشکر שפירושו: תודה לפאראג’ה (פאראג’ה = FARAJA = יחידות המשטרה המיוחדות, שאחראיות על דיכוי המהומות) או תיוג חביב אחר בשירות חלאות המשטר: #انتقام_میگیریم שפירשו: אנחנו ננקום… ואלו רק חלק מהתיוגים בשימוש המשטר.

אציין שבני העם האיראני, שנאבקים למען חופש משלטון העריצות הרצחני של משטר המולות, שונאים ובזים את אותם משרתי משטר, וקוראים להם בגלוי שהם שכירי חרב ובוגדים.

למרות האמור לעיל, ולמרות שם המשפחה שנראה כמוסלמי, צריך לקחת בחשבון כי ייתכן שארמיתא היא בת לאב מוסלמי, ולאם יהודיה או שסבתא יהדיה, ולכן היא אכן יהודיה, וכן צריך לזכור כי בתפוצות ישראל יש אימוץ שמות משפחה שנובעים מעיסוק, ממקום וכן אימוץ של שמות משפחה הנשמעים דומים או אף זהים לשמות לא יהודיים בגלות בה חיו.

 

אזכיר לכם שיש תיעוד לשמות משפחה שמקורם בגלות יהודי ספרד, כגון עבאס, בן עבאס, וגם עבאסי ובן עבאסי, ושמות נגזרים כמו עבז, עבס, אבנבס וכד’, כולל שמות מוכרים מקהילות יהודית שונות כגון:
יהודה בן שמואל עבאס, משורר יהודי מרוקאי מפז, בן המאה ה 11, שעבר לגור בחאלב שבסוריה, יעקב עבאס, מקהילת טולוז בצרפת, בן המאה ה 13, יום טוב בן יונה עבאס, רב מספרד, שחי במאות ה 13-14, אהרון עבאס, הולנדי בעל בית דפוס ומוציא לאור, בן המאה ה 17, ומשה יהודה בן מאיר עבאס, משורר מצרי מהמאה ה 17.

ככל שניסיתי לחפור למצוא מידע על ארמיתא עבאסי, מצאתי שבמקרה שלה, היה לי קשה יותר למצוא מידע, מאשר על מקרים אחרים בהם נעצרו ונאנסו צעירות ע"י בריוני המשטר, גם על המקרה עצמו, וגם עליה כאדם.

فوری: پرسش حامد بهداد از دیکتاتور: آرمیتا عباسی کجاست؟/ویدئوی گردهمایی هموطنان بلوچ: اتمام حجت - YouTube

 

יותר מכך, ככל שעבר הזמן, הצלחתי למצוא פחות מידע, וגם מידע שהיה זמין במהלך החיפוש, החל להימחק ולהעלם, וכך ראיתי שערך הוויקיפדיה (בפרסית) עליה נמחק, ללא כל נימוק וכן נמחק גם לוג העריכה, וכל מה שנשאר בלוג זו שורת כותרת קצרה למידע שהיה. מחיקת מידע על ארמיתא ראיתי גם בכמה פורומים איראנים, שבהם מחקו את השיחות שנפתחו והתנהלו על ארמיתא, גם באתרי בלוגים שונים, נמחקו פרסומים על ארמיתא, וכך גם היה גורלם של סרטוני וידאו באתרי שירותי וידאו איראנים (המקבילים ליוטיוב המכר לכולנו).

מעניין היה לראות שגם המשטר מצד אחד מתעלם מעצם קיומו של הסיפור, ונכון לכתיבת שורות אלה, לא התייחס לסיפורה של ארמיתא, רשמית בשופרות התעמלה הרגילים, ומצד שני יצאו בדרכים עקיפות ומפי דוברים זוטרים, הכחשות לידיעות שמתפרסמות על שהמשטר הכריח את הרופאים לכתוב בדוח הרפואי את מה שהמשטר המכתיב ו/או שנאנסה לפני מעצרה, וכן הוכחשו דיווחים שלמשפחה הוצע כסף ונאסר עליהם לדבר עם העיתונות.

 

היות ולא הצלחתי למצוא מידע חד משמעי על יהדותה, פניתי בבקשת עזרה למספר מומחים חוקרי איראן, חלקם ילידי איראן, שינסו לברר האם ארמיתא עבאסי יהודיה או לא.

בסופו של דבר, לפי מה שנמסר לי מאותם מומחים, מסתבר שממידע העולה ממספר מקורות, שרוב הסיכוי שארמיתא עבאסי אינה יהודיה, ולא נמצא כל מסמך המעיד על יהודתה, וכן נאמר שיהודי איראן אינם לוקחים חלק בהפגנות (ואוסיף שזה קורה לא כי יהודי איראן הם תומכים במשטר הרצחני, אלא מתוך פחד מתגובת המשטר כלפי הקהילה היהודית אם יעזו לצאת להפגין…)

המומחים לא יודעים לומר בוודאות מדוע ענדה ארמיתא מגן דוד, והעלו אפשריות שונות, החל ממרד נעורים, עבור דרך סמל לכתות שונות,או סתם חיבה למגן דוד, ועד לסוג של הזדהות עם ישראל שפועלת נגד המשטר. אישית אומר שאין מושג מדוע החליטה ארמיתא לענוד מגן דוד, אבל אין ספק שהיות ועצם המעשה עלול לסכן אתה, זה נראה כסוג של התגרות ומרד.

بالاترین: چه بلایی بر سر آرمیتا عباسی آورده اند؟

 

הסיפור של ארמיתא עבאסי והתהליך שעשיתי על מנת לנסות לברר ולאמת פרטים בסיפורה, לימדו אותי עוד שיעור בבדיקת עובדות לפני שאני מעלה דברים על הכתב ומפרסמם בערוץ.
עד כמה שאני מנסה להיות זהיר, לברר פרטים, לבדוק את אמינות מקורות ואמינות הידיעות, יש מקום להקפדה יתרה, וגם כשיש ריבוי מקורות לא קשורים שמספרים סיפור דומה, צריך להקדיש את הזמן הנדרש לרדת לעומקם של דברים, מה מסתבר, שהפעם לא עשיתי בצורה מספקת.

זה המקום לומר, שמבחינתי, כלל אין זה משנה אם ארמיתא עבאסי היא יהודיה, כי מה שבאמת משנה בסיפורה מעורר החלחלה, זה מה שבריוני המשטר, עשו לצעירה האומללה, בשם המולות למעם שימור המשטר הרקוב והרצחני של המהפכה האסלאמית, ודברים דומים, של מעצר, התעללות אלימה, כולל אונס, מתבצעת באופן קבוע ע"י בריוני המשטר, לא רק בזמן גל המחאה הנוכחי, אלא מאז שעלה המשטר האסלאמי לשלטון בשנת 1979.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון