לאחר הסכם התיחום עם ישראל חיזבאללה הוריד את מצב הכוננות בקרב כוחותיו

לאחר שהמשלחות הלבנוניות והישראליות נפגשו בחדר אחד בראס אל-נקורה, דרום לבנון, וחתמו על הסכם היסטורי לתיחום הגבולות הימיים בין שתי המדינות, בתיווך אמריקאי ובאישור עקיף של חיזבאללה, הודיעה חיזבאללה, הנתמכת על ידי איראן, על סוף מצב הכוננות בקרב כוחותיו.

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה אמר היום, חמישי, בנאום בטלוויזיה, לאחר שאיים בעבר על ישראל בהסלמה צבאית אם תבוצע פעילות כלשהי באזור הימי השנוי במחלוקת, "כל ההתרעות החריגות שחיזבאללה ביצע לפני מספר חודשים הסתיימו, "בהתחשב בהסכם השגנו ניצחון גדול ללבנון", לפי AFP.

הוא גם הוסיף כי "לבנון עשתה היום צעד חשוב בהיסטוריה שלה שיעמיד אותה בפני שלב חדש".

תמונה

קרדיט: רשתות חברתיות

"לא עשינו נורמליזציה"

עם זאת, הוא הכחיש את הכרתו בישראל או את הנורמליזציה איתה, וציין כי לבנון "להוטה ששום צעד לא יעשה עם "ריח  של נורמליזציה" בהתמודדות עקיפה עם ישראל.

הוא הדגיש כי ההסכם אינו אמנה בינלאומית מכיוון שישראל לא השיגה באמצעותו ערבויות ביטחוניות כלשהן, לטענתו.

תמונה

קרדיט: אלג'זירה

באישור חיזבאללה

מוקדם יותר היום סבר ראש ממשלת ישראל יאיר לפיד כי לבנון "הכירה" במדינת ישראל עם החתימה על הסכם זה. "לא בכל יום מדינת אויב מכירה בישראל, באמצעות הסכם כתוב, ומול כל הקהילה הבינלאומית", אמר.

בתוך כך, דובר ממשלת ישראל, אופיר גנדלמן, אישר, בהצהרות לרשת אל-ערביה כי החתימה על הסכם זה בוצעה בהסכמתו וברצונו של חיזבאללה, מה שמעיד על כך שהאחרון, שהצהיר זה מכבר על אי-הכרתו ב- "הישות הציונית" ,כדבריה, הכיר גם הכיר במדינת ישראל.

זה לא היה קל

ראוי לציין כי להגיע להסכמה הזו של היום לא היה דבר קל, שכן המשא ומתן שהחל בשנת 2020 נתקע מספר פעמים, לפני שהואץ מאז תחילת יוני בעקבות הגעתה של מתקן הקידוח והאחסון לקרבת שדה כריש, אשר לבנון ראתה במיקומו מיקום באזור שנוי במחלוקת.

אך במסגרת ההסכם החדש, שדה כריש הפך לחלוטין לצד הישראלי, בעוד ששדה קנא, החורג מקו הגזרה המפריד בין שני הצדדים, סופח ללבנון.

אבל למרות ההסכם, מומחים רבים סבורים שלבנון עדיין רחוקה מלהפיק משאבי נפט וגז, וזה עשוי לקחת חמש עד שש שנים.

הרשויות בלבנון סומכות על ניצול משאבי טבע שיסייעו להתגבר על ההשלכות הקטסטרופליות של הקריסה הכלכלית שהמדינה עדה לה כבר שלוש שנים, והבנק העולמי דירג אותה בין הגרועים בעולם מאז 1850, במיוחד כאשר יותר מ-80% מהלבנונים נמצאים מתחת לקו העוני, בעוד שהלירה הלבנונית איבדה יותר מ-90% מערכה מול הדולר.

קרדיט: אלערביה