"פאריס הילטון" הרוסיה בורחת מארצה עם דרכון ישראלי

מגישת הטלוויזיה הרוסית הידועה והמועמדת לשעבר לנשיאות ,קסניה סובצ'ק ,הגיעה לליטא עם דרכון ישראלי, לאחר שנמלטה מחוקרים רוסים שפשטו השבוע על ביתה, כך דיווחה סוכנות הידיעות AP ביום חמישי.

"אזרחי ישראל אינם זקוקים לוויזה ומותר להם לשהות במדינה 90 יום", אמר לתחנת רדיו מקומית דריוס ג'וניקיס, ראש המנהל לביטחון המדינה הליטאי. 

הוא הוסיף כי לליטא אין כל אינדיקציה לאיום שסובצ'ק יכולה להוות על הביטחון הלאומי.

שר החוץ הליטאי, גבריאלאוס לנדסברגיס, מצדו אמר לכתבים כי "סובצ'ק אינה נכללת כרגע בשום רשימת סנקציות של האיחוד האירופי, בריטניה או ארה"ב, מה שלא אומר שזה לא יכול לקרות".

הוא גם אמר כי ייתכן שסובצ'ק עזבה את ליטא בגלל שנכנסה לאזור הנסיעות הפטור מאשרות כניסה לאירופה, אזור הכולל 26 מדינות ורוב החברות באיחוד האירופי בתוספת איסלנד, ליכטנשטיין, נורבגיה ושוויץ. 

אזרחים ישראלים בעלי דרכון תקף יכולים לנוע בחופשיות בתוך האזור הפטור מוויזה של אירופה, המכונה אזור שנגן.

צילומי טלוויזיה במעגל סגור מראים את סובצ'ק נכנסת לליטא כשהיא מדברת עם פקידי הגבול.

ליטא ומדינות בלטיות אחרות יחד עם פולין הפסיקו לקבל אזרחים רוסים עם אשרת שנגן בתוקף בספטמבר, מה שנחשב כמהלך תמיכה באוקראינה. 

מאות נדחו, אך רבים עדיין נכנסים לאחר שהציגו דרכונים של מדינות אחרות בגבול.

סובצ'ק, בת 40, מתחה זמן רב ביקורת כלפי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אך כמה גורמים באופוזיציה הרוסית האשימו אותה בכך שהיא משרתת את סדר היום של הקרמלין. 

ב-2018, היא הפכה למאתגרת של פוטין מהאגף הליברלי בבחירות לנשיאות רוסיה, והגיעה למקום הרביעי עם כ-1.7% מהקולות במה שמבקריה תיארו כניסיון של הקרמלין להוסיף "דימוי דמוקרטי" לבחירות המחודשות הגורפות של פוטין.

התקשורת הרוסית טענה כי היא קנתה כרטיסים לדובאי ולטורקיה כדי להטעות את השלטונות, אך בסופו של דבר היא עזבה לבלארוס, משם טסה לליטא. 

דיווחים טענו כי החוקרים חשדו בסובצ'ק במעורבות במזימת סחיטה עם מנהל התקשורת שלה וטענו כי הוצא נגדה צו מעצר.

גם סוכנות הידיעות הרוסית TASS ציטטה מידע מהחקירה לפיו סרגיי כמזוב, עוזר ותיק של פוטין וראש התאגיד הממלכתי Rostec, קונגלומרט השולט בתעשיות התעופה של רוסיה, היה קורבן לכאורה לסחיטה.

מי היא?

לסובצ'ק, בתו של אנטולי סובצ'ק, ראש העיר הליברלי של סנט פטרסבורג שכיהן כסגנו של פוטין בשנות ה-90, יש קשרים נרחבים עם עשירים ואישים חזקים ברוסיה, והפשיטה על ביתה דווחה בחדשות המקומיות.

לסובצ'ק יש 9.4 מיליון עוקבים באינסטגרם, והזוהר, השנינות החריפה והאופן הנועז שלה הפכו אותה לחביבה וגם לשנואה, לפי סוכנות הידיעות AP.

סובצ'ק זכתה לראשונה לתהילה כאשת חברה וכוכבת ריאליטי ופעם כונתה "פאריס הילטון הרוסית", אך מאוחר יותר ביקשה להשיל את התדמית המפונקת והיהירה של המקור האמריקאי.

היא התערבה בפוליטיקה כשהצטרפה להפגנות ההמוניות במוסקבה נגד פוטין בשנים 2011-2012, לפני שהופיעה מאוחר יותר כעיתונאית טלוויזיה רצינית ופעילת אופוזיציה.

סובצ'ק הכחישה שוב ושוב כי שירתה את סדר היום של הקרמלין כשהתמודדה כיריבתו של פוטין ב-2018. 

מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני גינה אותה על כך שהשפילה את האופוזיציה על ידי הצטרפותה למרוץ לנשיאות, ואמר כי מועמדותה היא "פארודיה על מועמד ליברלי" והשתתפותה סייעה לקרמלין להציג את האופוזיציה באופן שלילי.

الحسناء الروسيّة والابنة الروحية لبوتين هربت إلى ليتوانيا ... ما قصّتها؟ |  النهار العربي

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: אלנהאר אלערבי