אוקראינה חוששת שאיראן תשלח מל"טים מתאבדים עם טווח של 2,000 ק"מ לרוסיה

הכוחות המזוינים של אוקראינה מאמינים שאיראן עלול לתת למוסקבה כלי טיס בלתי מאויש קמיקזה (חימוש משוטט) חזק יותר מזה שכבר השתמשה במוסקבה.

בהתבסס על נתונים ראשוניים שהוא אסף, המטה הכללי של אוקראינה טוען כי ייתכן שלאיראן יש תוכניות להעניק לכוחות הרוסיים את המל"טים החדשים מדגם אראש-2.

רוסיה הגבירה את תקיפותיה בעזרת מל"טי Geran-2 במהלך השבועיים האחרונים. מל"ט Geran-2 הוא למעשה מל"ט איראני מדגם "שאהד-136" שרוסיה רכשה וצבעה מחדש, על פי המערב ואוקראינה כאחד.

גם מוסקבה וגם טהראן הכחישו את ההאשמות. רוסיה אישרה כי היא מסוגלת לייצר מל"טים וכי היא משתמשת רק במל"טים מתאבדים מתוצרת בית בסכסוך הצבאי שלה עם אוקראינה.

רוסיה גרמה לאחרונה נזק משמעותי לתשתיות הצבא, החשמל והתקשורת של אוקראינה עם מל"טי שאהד-136. בכירים בקייב טוענים שתוך פחות מעשרה ימים הרסה רוסיה 30-40% מתחנות הכוח של אוקראינה.

תכונות מל"ט Arash-2 עדיין לא מוכרות ברובן, אך מומחים טוענים כי הוא פועל בדומה לטיל שיוט אך במהירות איטית יותר ,עם ראש נפץ גדול יותר וטווח של עד 2000 ק"מ. המומחים  מאמינים עוד שה-Arash-2 חזק יותר מה-Shahid-136. ל-Arash-2 יש את היכולת להסתובב סביב המטרה לפני שהוא תוקף אותה.

מל"טים אלה יכולים לתמרן, לשנות מסלול ולטוס בגובה נמוך, מה שמציב אתגרים קשים למערכות ההגנה האוויריות שמנסות ליירטם.

חזק יותר משאהיד-136... רוסיה הזמינה מל"טים חדשים להתאבדות ארש-2 מאיראן
מזל"ט התאבדות ארש-2

מומחים צבאיים מאוקראינה התייחסו לשימוש של רוסיה במזל"טים מתאבדים, ואמרו כי מוסקבה משתמשת בנשק זול כדי להסב נזק רב לקייב. בהשוואה לטילי שיוט מורכבים כמו ה"קליבר", כשלכל אחד מהמל"טים הללו יש מערכת הפעלה פשוטה מאוד. עם זאת, בהשוואה למחיר ההתחלתי של טיל השיוט של מיליון דולר, המל"טים הללו עולים רק 10,000-50,000 דולר ליחידה.

הטקטיקה הרוסית הזו נחשבת מוצלחת בסכסוך שצפוי להשתולל עוד זמן מה ולא מראה שום סימן לסיומו. בינתיים, אפילו להפיל את המל"טים הזולים הללו יהיה יקר מאוד לאוקראינה עם מיירטים יקרים או אפילו טילים ממטוסי קרב.

מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב לשעבר (CENTCOM), הגנרל קנת מקנזי, הודה ביעילותם של מל"טים מתאבדים.

לדבריו, "תיאורטית, מל"טים מתאבדים יכולים לעקוף את מערכות ההגנה האווירית אם הם ישוגרו במספרים גדולים. הם טסים בגובה נמוך והם מאוד זולים לייצור".

"האיום הנשקף ממזל"טים מתאבדים בעלות נמוכה הוא מורכב מאוד", אמר ויליאם אלברק, מנהל אסטרטגיה, טכנולוגיה ובקרת נשק במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים. "כדי לפגוע כמה שיותר באוקראינה, רוסיה תבצע תקיפות תוך שימוש במל"טים מתאבדים".

"קשה במיוחד להתגונן מול רוסיה כי יש לה את היכולת לפגוע במגוון מטרות והיא עושה זאת מכיוונים בלתי צפויים. שימוש במספר מל"טי קמיקזה בו זמנית היא אפשרות נוספת. ההסתברות לפגיעה במטרה עולה באופן דרמטי כאשר מספר רב מהם נורה מכמה כיוונים שונים".

קרדיט לתמונות: IRNA