אוקראינה:בתגובה לאספקת מל"טים לרוסיה הרגנו 20 מדריכי צבא איראנים

גירוש סטודנטים איראנים הלומדים באוניברסיטאות באוקראינה חשף את תפקידה הרשמי של ארצם בתמיכה ברוסיה באמצעות מל"טים מתאבדים בפלישה שפרצה בשחר ה-24 בפברואר 2022.

1,424 הסטודנטים האיראנים לא ציפו שלימודיהם באוניברסיטאות באוקראינה יתערערו כעונש על תמיכתה של איראן במבצע הצבאי הרוסי.

ענישה של האיראנים

Middle East Eye דיווחה ב-8 באוקטובר 2022 כי אוקראינה החלה לגרש סטודנטים איראנים מהמדינה, בתגובה לייצוא טהראן של מל"טים לרוסיה.

סטודנטים איראנים אמרו לאתר החדשות העיראקי " אלאיסתקלאל" כי פקידי הגירה אוקראינים נתנו את הסיבה הזו לסירובם להאריך ויזות סטודנטים, והטביעו חותמת אדומה על דף הדרכונים שלהם, שמונעת מהם להיכנס לאוקראינה בשלוש השנים הבאות.

האתר ציטט סטודנט איראני שאמר: "קצין ההגירה פעל איתנו כועס מאוד ואמר לנו שהוויזה שלנו לא תוארך בגלל המל"טים והקצינים הצבאיים שהמדינה שלנו שולחת לאמן את הרוסים".

הסטודנט הוסיף, "קצין ההגירה הביט ישירות לתוך עיני ואמר: אתה מגורש כי אתה איראני והמדינה שלך סיפקה מל"טים לרוסיה". "אתם צריכים להיות אחראים לפעילות הממשלה שלכם", אמר קצין ההגירה לסטודנטים.

מספר סטודנטים איראנים ניסו לקבל אישור להשתתף בשיעורים המקוונים, אך קייב סירבה.

ארצות הברית, שמובילה את המערב בהדיפת המתקפה הרוסית ובתמיכה צבאית בקייב, מזהירה מאז פרוץ המבצע, מפני ניסיונות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לחזק את היחסים עם איראן על רקע הסכסוך האוקראיני.

בכירים אמריקאים אמרו ב-13 ביולי 2022 כי איראן נערכת לסייע לספק לרוסיה מאות רחפנים, כולל כאלה שיכולים לשמש לתקיפה, להצבה באוקראינה.

ואכן, פוטין ביקר בטהראן ב-19 ביולי, ופגש את המנהיג העליון עלי חמינאי והנשיא אברהים ראיסי, במסעו הראשון מחוץ לברית המועצות לשעבר מאז הפלישה לאוקראינה.

מנגד, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, אישר, ב-11 ביולי, שלארצות הברית יש מידע מודיעיני ש"ממשלת איראן מתכוננת לספק לרוסיה מאות רחפנים, כולל רחפני תקיפה, תוך זמן קצר מאוד".

המל"טים תורמים למשימות רבות בקרבות, לרבות זיהוי מטרות אויב, ביצוע משימות סיור וביצוע תקיפות אוויריות ספציפיות.

ב-17 בספטמבר 2022, הוול סטריט ג'ורנל ציטט מפקדי צבא  אוקראינים שאמרו כי רוסיה הצליחה להסב נזק כבד לכוחות אוקראינים באמצעות מל"טים מתאבדים איראניים.

כתוצאה מכך הודיעה ממשלת אוקראינה על "ביטול ההסמכה" של שגריר איראן ב-23 בחודש האמור.

כמה ימים לאחר מכן, ב-26 בספטמבר, כתב העיתונאי ויקטור קובלנקו בחשבון הטוויטר שלו כי הכוחות המזוינים של אוקראינה תקפו בסיס רוסי בעיר הכבושה סקאדובסק במחוז חרסון.

הדבר הביא למותם של 20 מדריכים צבאיים מאיראן שלימדו 40 תושבים מקומיים ו-20 מרוסיה להפעיל מל"טים איראניים מסוג Shahed-136.

ב-24 בספטמבר 2022 דיווחה אוקראינה על התקיפות הרוסיות הראשונות שבוצעו באמצעות מל"טים מתוצרת איראן, ואישרה הפלה של לפחות שבעה מל"טים, כולל שישה מחבלים מתאבדים שאהד-136, ליד נמלי אודסה בים השחור.

אוקראינה עדכנה לאחרונה כי הצליחה להפיל 233 מל"טים איראניים שהיו בדרכם לתקיפת מטרות על אדמתה.