הניו יורק טיימס: רוסיה צמצמה את התיאום הצבאי שלה עם ישראל בסוריה

ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי רוסיה צמצמה לאחרונה את תפקידה הצבאי בסוריה, לרבות תיאום עם הצד הישראלי, במקביל להסגת מספר רב מסד"כ כוחותיה משטח סוריה על רקע האבדות הגוברות שלה באוקראינה, מה שעשוי לשנות את כללי ההתקשרות עם ישראל בסוריה.

העיתון האמריקני ציטט "בכירים מערביים ובכיר צבאי ישראלי (שביקש אנונימיות)", כי מוסקבה העבירה לאחרונה חלק מכוחותיה ומערכת הגנה אווירית רוסית (S-300) מסוריה, "מה שהוביל להסרה של אחת ההגבלות העיקריות על הצבא הישראלי  בסוריה".

על פי גורמים מערביים, סד"כ הכוחות הרוסיים שנסוגו מסוריה נע בין 1,200 ל-1,600 חיילים, בעוד שבכיר אחר טוען שהמספר גדול בהרבה, לפי העיתון, שאישר כי כל המקורות "כולם הסכימו שרוסיה צימצמה את סד"כ כוחותיה הקרביים בסוריה".

הגורם הצבאי הישראלי אמר לעיתון האמריקני כי מפקדים רוסים רבים עברו מסוריה לאוקראינה, בעוד שהפיקוד הצבאי הרוסי במוסקבה הפך פחות מעורב בניהול הפעולות הצבאיות והביטחוניות בסוריה, "כולל תיאום צבאי עם ישראל".

הדו"ח המערבי הדגיש כי הסרת  מערכת ההגנה האווירית S-300 הרוסית מסוריה באה על רקע הפלישה הרוסית המקרטעת לאוקראינה, במיוחד לאחר האבדות הכבדות שספג הצבא הרוסי בתקופה האחרונה מול צבא אוקראינה המצויד בנשק מערבי.

רוסיה החלה לצמצם את כוחותיה, כמו גם להסיג את מערך טילי ההגנה האווירית מסוריה במהלך החודשים האחרונים, בשל אבדותיה הבלתי פוסקות באוקראינה וכדי לפצות על המחסור בנשק נ"מ כמו מערכת ה-"S-300" .

בזמנו פרסמו תמונות המראות כי מערכת ה-S-300, שהיתה ממוקמת בצפון מערב סוריה, פורקה בשבועות האחרונים, לאחר שהייתה נוכחת באזור מספר שנים, ועל פי העיתון "טיימס אוף ישראל" המערכת הרוסית הועברה לנמל טרטוס, משם נשלחה לנמל נובורוסייסק שבים השחור.

רוסיה סיפקה את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300 למשטר אסד ב-2018, בעקבות הפלת מטוס ריגול רוסי על ידי צבא סוריה שניסתה להגיב לתקיפה ישראלית מעל המרחב האווירי של סוריה, והרגה 15 אנשי צוות רוסיים.

רוסיה התערבה רשמית עם הצי הצבאי שלה כדי לתמוך במשטר אסד בסוף ספטמבר 2015, והתערבותה תרמה להטיית הכף לטובת בעל בריתה, אסד, וזאת על ידי ביצוע מאות מעשי טבח והרס ערי סוריה מדמשק ועד חאלב. עם זאת, הפלישה הרוסית לאוקראינה, שהחלה בפברואר האחרון, גרמה למוסקבה להסיג רבים מכוחותיה ולצמצם את הפעילות הצבאית בסוריה, עקב האבדות הכבדות של צבא פוטין בביצה האוקראינית.

ישראל מתעקשת להתעמת עם הנוכחות האיראנית בסוריה על ידי תקיפת אתרים של אותן מיליציות המהוות איום על גבולותיה.

Israel and Russia could be in a state of war in Syria - Geopolitics Current  Affairs for UPSC - YouTube

קרדיט: אוריינט ניוז