אם רק מקשיבים גם לדברי אחרים ולצד השני במשוואה. דעה

מילה על דברים שרואים ושומעים
* אם רק מקשיבים גם לדברי אחרים ולצד השני במשוואה

אי אפשר להתעלם מגל הטרור הפלסטיני, גם אם אין הסכמה בין פוליטיקאים, פרשנים ועיתונאים אם בכלל אנו נמצאים בגל טרור, ואם כן, אז מתי החל והאם זה טרור יחידים א טרור מאורגן, או שאנו כבר בתחילת אינתיפאדה שלישית.

מעבר לוויכוח בחברה הישראלית האם אפשר להגדיר את גל הטרור שאנו רואים ושנראה שרק הולך ומתגבר, “אינתיפאדה שלישית" או שזה אינה ההגדרה הנכונה מסיבת שונות, בין אם מסיבות סמנטיות או מסיבת הנובעות מהשקפת עולם ודעות פוליטיות, אפשר לנסות לראות מה אומרים בעיתונות הפלסטינית ובעיתונות הערבית, ואיך הם רואים את גל הטרור הנוכחי.

כבר ב 2021 ראינו בעיתונות הערבית דיבורים על התקוממות ושאלות האם אנו בפתחה של אינתיפאדה שלישית, ובחודשים האחרונים מתפרסמות כתבות על המאבק של ערביי ישראל שלא נפסק מאז 48, ועל החשש של ישראל מהתקוממות של ערביי ישראל, וכתבות השואלות האם אנו בפתחה של אינתיפאדה שלישית, ויש פרסומים בהם נאמר שאנחנו כבר נמצאים במה שנקרא "אינתיפאדת אל-אקצא החדשה" (את הראשונה אנחנו מכירים בעברית בשם האינתיפאדה השנייה משנת 2000) אבל אלה חוזרים כבר מאז פרעות מאי 2021, ויש פרסמים בהם מדבר על “אינתיפאדת 22” ללא שם מיוחד.

ויש גם פרסומי הסתה הקוראים לערביי ישראל ולפלסטינים ביו”ש לצאת להתקומם, להתחיל את האינתיפאדה השלישית, כמו שרואים בעיתוני הרש”פ וארגוני הטרור וגם באל-ג’זירה ובעיתוני החיזבאללה.

בהכללה גסה, אפשר לומר שברבים מהפרסומים אפשר לראות שקרים גסים ועיוות המציאות, המאפיינים את התעמולה הפלסטינית, המתלווים תיאורי גבורה המהללים את “הלוחמים הגיבורים שיכלו לצבא הישראלי” שנראה כמו ניסיון לבנות מיתוס גבורה פלסטיני חדש, ובו בזמן ללבות את האש.

הלכי הרוח בחברה הפלסטיני מושפעים מקריאות ההסתה הנשמעות מכל כיוון, ואפשר לראות השפעת ההסתה של הרש"פ ושל ארגוני הטרור השונים, כפי שמשתקפים ברשתות החברתיות ובתגובות בעיתונות הפלסטינית.

יש דרכים רבות שמהן ניתן לנסות להבין את הלכי הרח של ציבור מסוים, אחת מהן היא באמצעות סקרים, וגם אם סקר הוא כלי מוגבל, במיוחד בחברה הפלסטינית, עדיין סקר עם שאלה פשוטה המאפשרת תשבה של כן או לא, יכול לאפשר לנו לקבל תובנות להלכי הרוח ברחוב הפלסטיני.

וכשאני רואה סקר שנפתח אתמול בשעה 14:25 כבר רשם מעל 18.2 אלף מצביעים (שמאז כבר התפרסמו בערוץ הטלגרם מעל 200 הודעות, כך שייתכן שרבים לא ראו את הסקר) בערוץ עם יותר מרבע מיליון עוקבים רשומים, שלא משויך רשמית לאף אחד מארגוני הטרור, המכסה חדשות בעיקר מג’נין האזור.

השאלה בסקר הייתה " هل نحن مقبلون على هبة شعبية جديدة وانتفاضة مسلحة شاملة في الضفة الغربية والداخل المحتل والقدس ؟" ובתרגום חופשי = האם אנחנו על סף התקוממות עממית חדשה ואינתיפאדה חמושה מקיפה בגדה המערבית, בשטח ישראל הכבושה ובירושלים?
התוצאה בסקר גורפת, עם 85% שהשיבו בחיוב, מול 15% שאמרו לא.

אמנם מדבר בסקר אחד, בערוץ טלגרם, שלא ניתן ממנו להסיק שזו הדעה הרווחת בציבור הפלסטיני כולו, אבל כשסקר זה מצטרף לסקרים נספים, בכל זאת ניתן לקבל הצצה למה חושבים פלסטינים רבים, ואזכיר את הסקר שערך המרכז הפלסטיני למחקרי מדיניות וסקרים (المركز الفلسطيني للبحوث السياسية والمسحية = Palestinian Center for Policy and Survey Research) ביוני השנה, בקרב הפלסטינים ביו"ש ובעזה, שאחת מהשאלות בו הייתה מה לדעתם "הדרך הטובה ביותר לסיים את הכיבוש ולהקים מדינה עצמאית" 50% (62% ברצועת עזה ו-43% בגדה) ענו "פעולה חמושה" 21% ענו "התנגדות עממית שְׁלִיוָה" ו 22% ענו שמו"מ זו הדרך הרצויה. (אציין שאחוז התומכים באינתיפאדה חמושה, הלך ועלה בחודשים האחרונים).

אין לי כוונה להיכנס לוויכוח של איך לקרא לגל הטרור הנוכחי, אבל חשוב להבין מה הלכי הרוח בקרב הפלסטינים, כאשר מדברים על הנושא, ולא להתעלם מהמציאות, גם אם אינה תואמת את הרצון והציפיות שלנו, או את מה שהיינו מעדיפים שיהיה בהתאם להשקפת עולמנו.

זה המקום לומר שאני עומד בכל ליבי מאחורי כוחות הביטחון הנמצאים בהתמודדות הולכת ומתעצמת, בתנאים מורכבים שלא קיימים באף מקום אחר בעולם, ומגנה את מי שמוצא לנכון לתקוף ולבזות את מי שעושים לילות כימים לשמור על ביטחון ישראל.

תמונה

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות