מבזקי חדשות מהעולם ליום 15-10-2022. מתעדכן

*- רשויות אכיפת החוק בגרמניה עצרו היום בת 75 בחשד ששימשה בכירה בארגון ימין קיצוני ותכננה לחטוף את שר הבריאות, קרל לאוטרבך. על פי התביעה, אליזבת ר., שנעצרה במדינת סקסוניה, השתייכה לתנועת רייכסבורגר שאינה מכירה בקיומה של גרמניה המודרנית וכי היא ושותפיה תכננו לחטוף את לאוטרבך ולרצוח את המאבטחים שלו ולפגוע בתחנות כוח כדי לעורר תנאים של מלחמת אזרחים.

*- חבר מושבעים בפלורידה המליץ לגזור עונש מוות על ניקולס קרוז (24) שהודה כי רצח 14 תלמידים ושלושה אנשי צוות ופצע 17 בני אדם נוספים במסע ירי המוני בתיכון מרג'ורי סטונס בעיר פארקלנד בפברואר 2018, אחד ממעשי הטבח הקשים ביותר שהתרחשו במוסד חינוכי בארה"ב.

*- בעוד במערב תוהים אם נשיא רוסיה פוטין יורה על הפעלת נשק גרעיני טקטי באוקראינה, בקוריאה הצפונית הנשק כבר מוכן: התקשורת דיווחה כי השליט קים ג'ונג-און פיקח אתמול על ניסוי בטיל שיוט אסטרטגי ארוך טווח שטס למרחק של 2,000 ק"מ וכי לאחר מכן הטילים "נפרסו מבצעית ביחידות הגרעין הטקטיות" של הצבא.

*- חבר מושבעים בקונטיקט הורה למפיץ תיאוריות הקונספירציה, אלכס ג'ונס, לשלם פיצויים של 965 מיליון דולר לשמונה ממשפחות הקורבנות בטבח בבית הספר סנדי הוק לפני עשר שנים אחרי שטען כי התקפת הירי ההמוני שהותירה 26 הרוגים, בהם 20 ילדים, הייתה "מתיחה".

*- נשיאי ארבע מדינות קבוצת וישגרד (הונגריה, צ'כיה, סלובקיה ופולין) נועדו היום בברטיסלבה למפגש ראשון מסוגו מזה שנה וחצי, אחרי חודשים ארוכים של מתיחות עם הונגריה על רקע עמדתה הפייסנית כלפי רוסיה ביחס למלחמה באוקראינה.

בהודעה המשותפת, המנהיגים גינו את ההתקפה הרוסית על אוקראינה ואת הפגיעה באזרחים, והזהירו מפני הסכנה של עימות גרעיני. "אנחנו חייבים להימנע מלהפוך לראשי המדינה האחרונים לפני מלחמת העולם השלישית", אמר נשיא צ'כיה, מילוש זמאן.

ראשי המדינות הדגישו את הצורך בהמשך שיתוף הפעולה של קבוצת וישגרד, שהוקמה לפני 31 שנה. נשיאת הונגריה, קטלין נובאק, ציינה כי ארבע המדינות מהוות את לבה של מרכז אירופה המודרנית, בעוד נשיאת סלובקיה, זוזאנה צ'פוטובה, אמרה כי התקיים דיאלוג חיובי על אף חילוקי הדעות.

*- ממשלת ניגריה עדכנה כי יותר מ-500 בני אדם נהרגו בשיטפונות שפקדו השנה 31 מתוך 36 מדינות הפדרציה ואת המחוז הפדרלי של הבירה אבוג'ה והשפיעו על יותר מ-1.4 מיליון בני אדם. קרוב ל-800 אלף בני אדם נעקרו מבתיהם, כ-90 אלף מבנים נפגעו כאשר מחציתם נהרסו לחלוטין, ושטח חקלאי של יותר מ-1.5 מיליון דונם נפגע באופן מלא או חלקי.

*- דיווח בבלומברג: ממשל ביידן בוחן אפשרויות פעולה נגד מגזר האלומיניום הרוסי – חרם מלא, העלאת מכסים לרמה שוות ערך לחרם מלא או הטלת סנקציות על היצרניות ברוסיה. עד כה נמנעו בממשל מלנקוט בצעדים דומים בשל חשיבות האלומיניום בתחומים שונים, מתעשיית הרכב ועד גורדי שחקים ומכשירי אייפון.

*- צילום חדש של טלסקופ החלל ג'יימס ווב: טבעות אבק שנוצרו במפגשים בין זוג כוכבים בשם וולף-רייה 140, שנמצאים במרחק של יותר מ-5,000 שנות אור מכדור הארץ. הכוכבים מתקרבים זה לזה בכל שמונה שנים, והמפגש בין הרוחות הכוכביות שלהם דוחס את הגז ויוצר אבק.

"אנחנו רואים יותר ממאה שנה של יצירת אבק מהמערכת הזו", הסביר האסטרונום ריאן לאו שחיבר מאמר על המערכת שפורסם היום בכתב העת Nature Astronomy. "הצילום גם מראה כמה הטלסקופ רגיש. בעבר, יכולנו לראות רק שתי טבעות אבק עם טלסקופים על הקרקע. כעת אנחנו רואים לפחות 17".

*- מנהל נאס"א, ביל נלסון, הודיע כי החללית הבלתי מאוישת DART הצליחה לשנות את המסלול של האסטרואיד דימורפוס אחרי שהתנגשה בו בסוף החודש שעבר בניסוי ראשון מסוגו עבור מערכת הגנה מפני איומי אסטרואידים על כדור הארץ.

הבדיקות הראו כי המסלול של דימורפוס סביב האסטרואיד דידימוס השתנה מהקפה של 11 שעות ו-55 דקות ל-11 שעות ו-32 דקות.

*- משטרת העיר גואלף שבקנדה, מערבית לטורונטו, פרסמה היום צילומים של החשוד שריסס גרפיטי אנטישמי והדביק סטיקרים עם דמותו של היטלר על דלתות בית הכנסת בית ישעיהו ביום שישי בלילה. החשוד נראה מדביק את הסטיקרים ולאחר מכן צילם סלפי שלו עם הסטיקרים. המשטרה חוקרת את האירוע כפשע שנאה.

*- בעקבות ההצלחה באוקראינה:
לטביה מתכננת לרכוש מארה"ב שש מערכות ארטילריה מתקדמות מדגם HIMARS עד שנת 2025 וכי ייתכן שבעתיד היא תרכוש עוד מערכות – כך מסר היום שר ההגנה, ארטיס פבריקס, שהביע תקווה כי ארה"ב תכסה חלק מעלויות העסקה. ביום שני הודיע גם שר ההגנה הליטאי, ארווידס אנוסאוקס, כי ארצו תקנה שמונה מערכות דומות וההסכם צפוי להיחתם כבר בדצמבר הקרוב.

*- דניס טיטו (82), שהפך לתייר החלל הפרטי הראשון בעולם כששילם 20 מיליון דולר לרוסיה כדי לטוס לתחנת החלל הבינלאומית בשנת 2001, הודיע כי הוא רכש כרטיסים עבורו ועבור רעייתו אקיקו לטיסה של ספייס אקס סביב הירח בהמשך העשור. הטיסה אמורה להימשך שבוע ולעבור בגובה של 40 ק"מ מעל פני הירח.

*- אתר החדשות הרוסי העצמאי iStories (סיפורים חשובים) ציטט היום קצין בשירות הביטחון הפדרלי וקצין לשעבר בשירותים המיוחדים שטענו כי האבדות הרוסיות במלחמה באוקראינה עומדות על יותר מ-90 אלף חיילים – נתון שכולל הרוגים, נעדרים, פצועים שמתו בבתי החולים ופצועים שלא יכולים לשוב לשירות פעיל. המספרים תואמים את הנתונים שסיפקו שרי ההגנה של ארה"ב ובריטניה.

*- שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, תקף את אנשי הדיפלומטיה שלו במילים בוטות על ההתנהלות שלהם, כולל על חוסר יכולתם לצפות את הפלישה הרוסית לאוקראינה. "אני צריך שתדווחו מהר, בזמן אמת, על מה שקורה בארצותיכם. אני רוצה להיות מעודכן מכם, לא מהעיתונות", אמר בפתיחת הכינוס השנתי של שגרירי האיחוד.

"אני לא רוצה להמשיך ולקרוא בעיתונים על דברים שהתרחשו במקום כלשהו כאשר המשלחת שלנו לא אמרה כלום", המשיך בורל. "אני לא רוצה 'להאשים ולבייש', אבל זה משהו שאני צריך להגיד לכם. כשיש לי אתכם מסביב לעולם, אני צריך להיות האדם המעודכן בעולם. תשלחו מברק, מזכר, מייל – מהר. תגיבו מהר, בבקשה. תהיו יותר נועזים".

*- משרד ההגנה של טייוואן הודיע כי הצבא לא ירכוש יותר כלי רכב מתוצרת טסלה בעקבות הצעתו של מייסד החברה, אילון מאסק, כי האי יהפוך לאזור מנהלתי מיוחד של סין, בדומה להונג קונג, כדי למנוע עימות צבאי. כיום יש לצבא שבעה כלי רכב חשמליים של טסלה ל"משימות מנהלתיות" שנרכשו בשל מדיניות הסביבה של הממשלה, ולא ברור אם הם יעברו שדרוג תוכנה נוסף בעתיד. "איבדנו אמון בחברה", הודה שר ההגנה, צ'יו קו-צ'נג.

*- שחקנית הקולנוע והטלוויזיה הבריטית-אמריקאית הוותיקה, אנג'לה לנסברי, שבין השאר כיכבה בסדרה "רצח במשיכת קולמוס" והייתה מועמדת שלוש פעמים לפרס האוסקר, הלכה לעולמה, ימים ספורים לפני יום הולדתה ה-97.

*- אירוע חסר תקדים בפרלמנט הבריטי: הרובוטית-אמנית Ai-Da, שיצרה ציורים ופסלים ידועים ובהם דיוקן של המלכה אליזבת השנייה, העידה היום בפני ועדת התקשורת של בית הלורדים בדיון על השפעות הטכנולוגיה על עולם היצירה. "על אף שאני לא חיה, אני עדיין יכולה ליצור אמנות", אמרה. הרובוטית הוסיפה כי "אין תשובה ברורה לגבי ההשפעה של בינה מלאכותית על התחום הנרחב, כי טכנולוגיה יכולה להיות גם איום וגם הזדמנות עבור אמנים יוצרים".

*- קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: ציור קיר ברשתות חברתיות