מאבק מהדהד בין רוסיה לאיראן כפי שמתבטא בביקורו של השר האיראני בדמשק

רוסתם קאסמי, השר האיראני לכבישים ולבניין ערים, חייל בדרגת גנרל, סיים אתמול את ביקורו בדמשק, שהגיע לאור איתותים רוסיים שהופנו לעבר זרועותיה של איראן בסוריה, מאהר אסד ובשאר אל-ג'עפרי, בשילוב התפתחויות הקשורות ל"גורם הטורקי-רוסי", שהשפעתו גוברת על הנושאים הפוליטיים בסוגיה הסורית.

סוכנות הידיעות האיראנית "מהר" ציטטה את קאסמי שאמר אתמול, יום שישי, כי הוא הציע לבשאר אסד במהלך פגישתו עמו להקים מנגנון שיבטיח שחברות איראניות לא יחששו להשקיע ולעבוד בסוריה, וכי אין יותר צורך לעכב את יישום ההסכמים שכבר נחתמו בין ארצו למשטר. 

הכוחות של קאסימי

המשימות והסמכויות של קאסמי, המזוהה עם המעגל המצומצם המנהל את מיליציית משמרות המהפכה, ואחד ממייסדי המנגנון הזה, הקשור קשר הדוק למנהיג העליון עלי חמינאי, חרגו מההיבט הכלכלי, ועל פי הצהרותיו הוא פועל להכשרת השפעתה הכלכלית של איראן באמצעות הסכמים שיש ליישם ללא דיחוי, בדומה להסכמים שהושגו על ידי הרוסים ביותר ממגזר כלכלי אחד.

לשון האזהרה ונימת הדרישה שנקט הגנרל קאסמי בהצעה שהוגשה לנשיא אסד, קשורה להתפתחויות הקשורות למשטר הסורי עליהן רוסיה עובדת משתי סיבות. הראשונה היא שקאסמי מכין את מעורבות משמרות המהפכה האיראניות, הן פוליטית והן צבאית בסוריה, עם "כפפות" כלכליות. הסיבה השנייה היא עיתוי הביקור והסנכרון שלו עם שני אירועים הקשורים לממדי השפעתה של איראן על המשטר הסורי.

הגנרל קאסמי הגיע לדמשק שעות ספורות לאחר שניתנה החלטה למנות את סגן שר החוץ הסורי, בשאר אל-ג'עפרי, שהוא אחד מזרועותיה של איראן במשטר, לשגריר ברוסיה, ולאחר שנחשפו תרגילים צבאיים בחסות רוסיה של דיוויזיה 4 בפיקודו של האלוף מאהר אסד, האחראית בעיקר על אבטחת הסדר הציבורי ומסחר ועסקאות בסמים.

מינויו של אלג'עפרי לשגריר

לגבי מינויו של אל-ג'עפרי לשגריר סוריה ברוסיה, האנליסט הפוליטי והמומחה לענייני רוסיה, ד"ר סאמר אליאס, אמר שאל-ג'עפרי, שהוא אחד מהצוות התומך באיראן, שהעברתו מתפקיד סגן שר החוץ לשגריר משמעותה פיחות בדרגתו, במיוחד מכיוון שהיה מועמד לתפקיד שר החוץ מוקדם יותר.

האנליסט לא שולל את האפשרות שלאל-ג'עפרי יהיה תפקיד מכריע עתידי בפלטפורמה שרוסיה עובדת עליה במסגרת המגעים בין המשטר לטורקיה מחד, ובינו לבין האופוזיציה הסורית שרוסיה פועלת לגבש מהצד השני.

אליאס מוסיף כי רוסיה מבקשת כעת באגרסיביות להתקדם במהלך הפגישות בין טורקיה לסוריה, שמשמעותה ריסון או פגיעה באינטרסים של הצד השלישי באסטנה, איראן, וציין כי רוסיה מגלה עניין יוצא דופן בסוריה. עם הירידה בעניין של ארה"ב וההתמקדות שלה באוקראינה.

תרגילי דיוויזיה 4

לגבי התרגילים האחרונים שערכה דיוויזיה 4, שהיו הראשונים מסוגם, שכן סרטון וידאו שפרסם משרד ההגנה הסורי הראה את מאהר אסד יושב עם קצינים נוספים ונראה חסר מנוחה מבלי שדיבר בכלל , אך תוך הדגשת תשיבותם של מפקד הכוחות הרוסיים בסוריה אלכסנדר חייקו, ורמטכ"ל צבא סוריה, שהסבירו את מהלך התמרונים הללו, בניגוד לתמרונים שביצעה דיוויזייה 25 של תת אלוף  סוהיל אל-חסן הנאמנה לרוסיה, ובסרטון נראה אל-חסן נותן פקודות תוך שהוא עוקף את שר ההגנה הסורי והרמטכ"ל.

אמנם אין הפרדה בין בשאר לאחיו מאהר מבחינת הכפיפות להחלטה הרוסית והאירנית, אך הרוסים מפחיתים  את סמכויות דיוויזיה 4, שאותה הם רוצים להחזיר למסגרת הצבאית, כיחידה צבאית שתעסוק יותר בלוחמה ופחות בביטחון פנימי בדומה ליחידה של סוהיל אל-חסן.  זה משהו שאיראן לא מקבלת בגלל הקשר של דיוויזיה 4 עם עסקאות סמים, שטחי השפעה והתרחבות הנוכחות האיראנית בסוריה. הדבר מעיד על שינויים קרובים שהרוסים עובדים עליהם, במיוחד שלטורקיה יש את הדרישות שלה לגבי נושאים סוריים, לרבות יישום החלטה 2254 ותכניה של הקמת גוף שלטוני שיפעל כממשלת מעבר, שאיראן דוחה מכל וכל. 

ככל הנראה, ביקורו של קאסמי נשא יעדים פוליטיים המופנים כלפי שחקנים בינלאומיים, כולל רוסיה וטורקיה, והדגשת המשך השפעת איראן לא רק בשטח אלא גם בתוך המשטר, וכי יש לה חלק בהחלטות מדיניות.

איראן גם רוצה לקבוע , ממניעים כלכליים, את סמכויות הזרועות שלה, מאהר אסד ובשאר אל-ג'עפרי, שכן למשטר אסד יש חובות שהיא חייבת לאיראנים.

איראן גם מודאגת מהצעדים החדשים של טורקיה כלפי סוריה הנעשים בחסות רוסיה ורואה בהם פגיעה ישירה בה ובאינטרסים הישיריןם שלה בסוריה לאור מיליארדי הדולרים שהשקיעה בהשרדות משטר אסד .

בשאר אל-אסד ושר הבינוי האיראני

קרדיט: אוריינט ניוז     קרדיט לתמונה: מהר ניוז