לאחר הגיוס ה"כאוטי"… גל בריחה מרוסיה ובקשות מקלט מארה"ב

החלטתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להכריז על "גיוס חלקי" ברוסיה גרמה ל"בריחה המונית" של רוסים מחוץ למדינה, וחלק מהבורחים לארצות הברית הגיעו לבקש מקלט.

שני סנאטורים ופקידי ממשל אמריקאיים אמרו ביום חמישי כי אזרחים רוסים שנמלטו מהזימון למילואים של פוטין נחתו עם סירה באי מרוחק באלסקה בים ברינג ובקשו מקלט מארה"ב, לפי הוושינגטון פוסט .

תאונה חריגה

"התקרית יוצאת הדופן" מדגישה את המאמצים שעשו חלק מהרוסים להימנע מגיוס של עד 300,000 חיילים, לאחר הודעתו של פוטין, שליוותה את האבדות הקשות של הצבא הרוסי באוקראינה, לפי העיתון.

שני רוסים הפליגו לאי מהעיר Egvikinot שבצפון מזרח רוסיה, ועשו את מסעם כמעט 300 מייל לפני שהגיעו לאי ביום שלישי, אמר פקיד העיר גמבל, קרטיס סלוק, לאתר חדשות מקומי באלסקה .

שני הרוסים אמרו שהם נמלטו מרוסיה "כדי להימנע משירות צבאי חובה", אמרה דוברת הסנאטור, ליסה מורקובסקי, ל- Associated Press .

בהצהרה ביום חמישי, הסנאטור הרפובליקני באלסקה, דן סאליבן, אמר שהתקרית הבהירה כי "העם הרוסי לא רוצה את מלחמת התוקפנות של פוטין נגד אוקראינה".

על פי הערכות, כ-200,000 רוסים נמלטו מרוסיה מאז הקריאה חזרה לשרות שהוכרזה על ידי פוטין, לפי הוושינגטון פוסט.

הגירה המונית

ב-21 בספטמבר הכריז פוטין על גיוס "חלקי" ללחימה באוקראינה, שכללה רשמית 300,000 חיילי מילואים בעלי ניסיון צבאי או כישורים נחוצים, לפי AFP.

ההתגייסות הראשונה של רוסיה מאז מלחמת העולם השנייה, לאחר שכוחותיה ספגו תבוסות גדולות בשדה הקרב באוקראינה, עוררה טינה רחבה ואילצה אלפי גברים לברוח לחו"ל.

השלטונות הרוסיים אישרו כי גיוסם של 300,000 אנשי מילואים כלל רק "אנשים בעלי ניסיון צבאי", אך נרשמו מספר רב של מקרים של זימונים לאנשים מכל הגילאים ברחבי המדינה.

מאז הכריז פוטין על גיוס החובה, על פי ההערכות 261,000 גברים מועמדי גיוס עזבו את המדינה, לפי העיתון הרוסי העצמאי , Novaya Gazeta .

עשרות אלפי רוסים, רובם בגיל צבא, נמלטו מהמדינה, בניסיון להתחמק מהזימון לשרת באוקראינה, לקזחסטן, גאורגיה ומונגוליה, שיש להן גבולות יבשתיים עם רוסיה, דרך מעברי הגבול שהודיעו על זינוק במספר המטיילים לאחר החלטת פוטין.

ההתגייסות של הקרמלין הובילה לכמה הפגנות ולבריחת עשרות אלפי גברים בגיל צבא למדינות שכנות, שרובם היו בברית המועצות לשעבר, לפי "AFP".

הקרמלין מצדו הכחיש ביום חמישי את הנכונות של הדיווחים לפיהם 700,000 רוסים נמלטו מהמדינה מאז הכריזה מוסקבה על מסע גיוס .

בתדרוך כתבים, אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב  שאין לו נתונים מדויקים לגבי מספר האנשים שעזבו את המדינה מאז הכריז הנשיא ולדימיר פוטין על "גיוס חלקי" ב-21 בספטמבר, לפי רויטרס.

"אני לא חושב שצריך להתייחס למספרים האלה ברצינות", אמר פסקוב בתשובה לשאלה על דיווחים בתקשורת הרוסית לפיהם עד 700,000 רוסים עזבו  את המדינה.

הוא הוסיף, "אין לי מספרים מדויקים, אבל הם (המספרים המדויקים) כמובן רחוקים ממה שנטען (באותם דיווחים)", לפי "רויטרס".

מסע הגיוס של פוטין הוכיח את אחד המהלכים הכי לא פופולריים מאז שהסכסוך, שרוסיה מכנה "מבצע צבאי מיוחד", החל בפברואר.

פוטין הודה בפומבי שעשה "טעויות" בגיוס החלקי לאחר שתיעד מקרים של אנשים ללא כל ניסיון צבאי שהוזעקו לחזית.

מוקדם יותר, אלפי רוסים שהתגייסו לשירות צבאי באוקראינה נשלחו הביתה והקומיסר הצבאי של אזור חברובסק ברוסיה הודח.

מושל אזור חברובסק במזרח הרחוק של רוסיה, מיכאיל דגרב, אמר כי כמה אלפי גברים הגישו בקשה לגיוס בתוך 10 ימים, אך רבים מהם אינם כשירים, לפי "רויטרס".

"כמעט מחציתם חזרו לבתיהם כי לא עמדו בקריטריוני הבחירה להיכנס לשירות הצבאי", הוסיף בסרטון בטלגרם, בהתייחס לפיטוריו של הקומיסר הצבאי באזור "מבלי ששחרור הלא ראויים השפיע על שיעור ההתגייסות. "

ماذا يعني إعلان التعبئة الجزئية للآلة العسكرية الروسية؟ | أخبار سياسة | الجزيرة مباشر

קרדיט: אלחורה ואלג'זירה