מבזקי חדשות מהעולם ליום 10-9-2022. מתעדכן

*- עוד לא ידוע מי יהיה השחקן הבא שיגלם את דמותו של גיימס בונד ומתי יצא הסרט ה-26 בסדרה, אבל דבר אחד ברור: זו תהיה הפעם הראשונה שבה סוכן 007 יפעל בשירות הוד מלכותו. "קזינו רויאל", הספר הראשון של איאן פלמינג שבו כיכבה דמותו של בונד, יצא לאור ב-13 באפריל 1953, יותר משנה אחרי שאליזבת השנייה הפכה למלכה.

*- גיבורי וגיבורות הסוד והסתר: השורדים והשורדות האחרונים מבין אנשי בלצ'לי פארק, מפצחי הקודים שמילאו תפקיד מכריע בניצחון על גרמניה הנאצית בזכות פיצוח האניגמה ופענוח השדרים המוצפנים של מדינות הציר, קיימו היום את המפגש השנתי באתר ההיסטורי באנגליה לציון 83 שנה לפרוץ מלחמת העולם השנייה.

*- הולכת בדרכה: שרת החוץ הבריטית, ליז טראס, נבחרה כצפוי למנהיגת השמרנים ומחר היא תמונה רשמית לראשת הממשלה החדשה במקום בוריס ג'ונסון, האישה השלישית בתפקיד אחרי מרגרט תאצ'ר ותרזה מיי. הפוסט למעלה מזכיר שכבר בדצמבר שעבר היא סיפקה צילום מחווה לתאצ'ר, בפעם הבאה היא גם תוכל לעשות את זה באותו תפקיד כמו גברת הברזל.

הקבינט ההיסטורי של ליז טראס:
שר האוצר, קוואסי קוורטנג
שר החוץ, ג'יימס קלוורלי
שרת הפנים, סואלה ברוורמן

בפעם הראשונה, שלוש המשרות הבכירות ביותר בממשלת הבריטית – ללא תפקיד ראש הממשלה – מאוישות על ידי שרים שאינם לבנים. וזו גם הפעם הראשונה שבה אין גבר לבן באחד מארבעת התפקידים.

תוסיפו לזה את המינוי של שרת הבריאות הטרייה, תרזה קופי, לסגנית ראש הממשלה, האישה הראשונה בתפקיד.

*- בית המשפט לתביעות במישיגן קבע כי האיסור המדינתי על הפלות משנת 1931, שאוסר על ביצוע ההליך גם במקרי אונס או גילוי עריות, אינו חוקתי ואין לאכוף אותו בעקבות ביטול פסיקת רו נגד וייד. "האכיפה שלו תמנע מנשים הרות את הזכות לשלמות גופנית ולאוטונומיה, ואת הזכות להגנה שווה בפני החוק", כתבה השופטת אליזבת גליישר.

התובעת המדינתית, דנה נסל, הבהירה כי אין לה כוונה לערער על הפסיקה לבית המשפט העליון המדינתי. "הפלה היא שירות בריאות חיוני והצו הזה מבטיח גישה לטיפולי פוריות עבור כל נשות מישיגן", אמרה. "כתובעת, השתמשתי בכל המשאבים של המשרד שלי כדי להבטיח גישה לטיפול בכל הזדמנות".

*- פיצוץ התרחש במסגד גאזרגה בעיר הראת שבאפגניסטן במהלך תפילות יום השישי ונמסר שיש הרוגים ופצועים רבים שפונו לבתי החולים המקומיים. לפי דיווחים בלתי מאומתים בין ההרוגים גם הדרשן של המסגד, מוג'יב אל-רחמן אנצארי, שידוע כתומך בולט של הטאליבן והביע עמדות נוקשות ביחס לנשים.

*- בית המשפט העליון של קניה קבע כי וויליאם רוטו הוא המנצח בבחירות לנשיאות שהתקיימו ב-9 באוגוסט ודחה את ערעורו של יריבו, ריילה אודינגה, שטען שהתוצאות אינן אמינות בשל אי סדרים ומרמה. אודינגה, שזו הפעם החמישית שבה הפסיד בבחירות, אמר כי הוא "מכבד את דעת בית המשפט, אבל לא מסכים איתה בתוקף" והבהיר כי הוא מתכוון להמשיך את המאבק למען "שקיפות, מתן דין וחשבון ודמוקרטיה" במדינה. רוטו, שהיה סגנו של הנשיא היוצא, אוהורו קנייתה, יושבע בשבוע הבא.

*- שגריר ארה״ב ברוסיה, ג׳ון סאליבן, עזב את מוסקבה אחרי קרוב לשלוש שנים בתפקיד, באחת התקופות המתוחות ביותר בין המדינות מאז תום המלחמה הקרה. אתמול הוא ייצג את ארה״ב בטקס האשכבה למיכאיל גורבצ׳וב.

*- שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומס-גרינפילד, גינתה היום את מחנות "הסינון" שמפעילה רוסיה לאזרחים אוקראינים באזורים הכבושים. "איזו מילה מצמררת היא המילה 'סינון'.", אמרה בדיון מיוחד במועצת הביטחון. "מה שמרתיח זו סדרת הזוועות שמתרחשת בזמן אמת באירופה שמהדהדת תקופה אפלה מאד בעבר".

*- ארטם ברדין, שמוגדר "מפקד העיר" ברדיאנסק שבדרום מזרח אוקראינה מטעם כוחות הכיבוש הרוסיים, נפצע היום קשה בפיצוץ מכוניתו ליד בניין הממשל בעיר. הרוסים מיהרו להכריז כי מדובר ב"פיגוע טרור". לפני זמן קצר נמסר על פיצוץ נוסף באזור אחר בעיר.

*- דיווח באוקראינה: מקסים מחרינוב, פרטיזן מעיר טוקמק במחוז הכבוש של זפוריז'ה, פוצץ את עצמו יחד עם שני חיילים רוסים שהגיעו לביתו כדי לעצור אותו באשמה שסייע לאוקראינים לכוון את הירי נגד בסיסיים רוסיים באזור. "המילים האחרונות של מקסים היו 'תהילה לאוקראינה!'", נאמר בדיווח.

*- הרשויות האוקראיניות במחוז דנייפרופטרובסק הודיעו כי כוחות ההגנה האווירית יירטו טיל שיוט על קולי רוסי מדגם קליבר, וזאת אחרי שאמש הודיע הצבא על הפלת חמישה טילי שיוט דומים. "אם ארטילריה היא אל המלחמה, אז כוחות ההגנה האווירת במזרח הם מגני השמיים האמיתיים", הצהיר יו"ר המועצה המחוזית, מיקולה לוקשוק.

*- מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, הגיע לביקור פתע בקייב, השני שלו באוקראינה מאז תחילת הפלישה הרוסית. הוא הודיע על סיוע צבאי אמריקאי נוסף בשווי 2.6 מיליארד דולר.

*- שירות הדואר האמריקאי משיק היום בול לכבוד טלסקופ החלל ג'יימס ווב. את הבול עיצב הארט דיירקטור, דרי נויס, ששילב צילום של נאס"א עם יצירה קיימת של המאייר והאמן ג'יימס ווהן, שמתמחה באיורים בתחום החלל והתעופה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי     קרדיט לתמונה: שרות הדואר האמריקאי