המודיעין האמריקאי: הצבא הרוסי "לא מרוצה במידה רבה" מהמל"טים האיראניים

למרות הציפיות הגבוהות, נראה כי המל"טים האיראניים אכזבו את הצבא הרוסי, לפי המודיעין האמריקני.

דיווחים אמרו כי המערב מודאג מאוד מהחדשות שהצבא הרוסי קנה מל"טים מאיראן, והתקשורת האמריקאית והאירופית דיברו על הנושא הזה רבות בתקופה האחרונה.

למרות שלא רוסיה ולא איראן פרסמו הודעה רשמית, גורמי צבא ארה"ב אישרו שוב ושוב כי מסירת מל"טי תקיפה לטהראן התבצעה.

 

אחד המסמכים הללו, המצטט מקורות עלומים מסוכנויות ביון אמריקאיות, פורסם ב"ניו יורק טיימס", לפיו נמסר משלוח ראשון של מל"טי תקיפה מאיראן לרוסיה.

לאחר התייחסות לנתונים מודיעיניים ולמספר הצהרות של גורמים ללא שם, כותב המאמר בניו יורק טיימס אישר כי מטוסי המטען הרוסיים שהעבירו את המנה הראשונה של המל"טים יצאו מטהרן ב-19/08/2022.

לפי המודיעין האמריקאי ובעלי בריתו, רוסיה קיבלה שני סוגי מל"טים מאיראן, שניהם יכולים לשאת נשק מונחה ולשמש לתקיפת כלי רכב משוריינים ותחנות מכ"ם של הצבא האוקראיני.

עם זאת, נחשף מידע שטען כי הצבא הרוסי, לאחר תהליך הערכה, לא היה מרוצה מהמל"טים שהתקבלו מאיראן כי הוא לא נתן את תוצאות הביצועים הצפויות.

ה"ניו יורק טיימס" ציטט נציג CIA עלום שם שאמר: "יש כמה שגיאות במערכת ההפעלה של המל"טים מתוצרת איראן, שגורמות לרוסים להרגיש רע מאוד".

מל"טים איראנים מול מטוסי קרב סו-35 רוסיים

מוקדם יותר דווח כי איראן ורוסיה הגיעו להסכמה על אספקת עד 1,000 כלי טיס בלתי מאוישים מסוג שאהד 129 ושאהיד 191 של טהראן בתמורה לאספקת מטוסי קרב מסוג Su-35, אשר נועדו בעבר למצרים.

ממשלת קייב טוענת כי הצבא הרוסי השתמש במל"טי תקיפה שנרכשו מאיראן מעל שדה הקרב של דונבאס, אך עד כה לא סופקו ראיות קונקרטיות.

לרוסיה יש כ-1500-2000 מל"טי סיור, אך חסרים לה מל"טים חמושים שיכולים לבצע תקיפות מדויקות על מטרות בעומק שטח האויב. בינתיים, אוקראינה השתמשה במל"טים מתוצרת טורקיה ביעילות רבה מאז תחילת המלחמה.

במקרה זה, העניין של רוסיה במל"טים איראניים מובן, במיוחד כאשר מומחים מערביים רואים שאיראן הוכיחה את יכולתה לבצע תקיפות אוויריות באמצעות נחיל מל"טים נגד מטרה אחת.

לדבריהם, רוסיה רוצה להגביר את הייצור המקומי של מל"טים חמושים, אך עומדת בפני קשיים מכיוון שהסנקציות וההגבלות על היצוא מהמדינות המערביות גרמו למדינה למחסור בשבבי המוליכים למחצה הדרושים לייצור הכלי הקרבי הזה.

"לרוסיה יש דרישה עצומה לשבבי מוליכים למחצה, ואם הם יכולים לקנות מל"טים שמיוצר כולו באיראן, הם לא יצטרכו להשתמש ברכיבים יקרים מהשוק השחור כדי לבנות מל"טים", אמר דמיטרי אלפרוביץ', נשיא מכון המחקר סילברדו פוליסי אקסליירטור,  צוות חשיבה היושב בוושינגטון".

כרגע לא ברור אם תהליך בדיקת המל"טים האיראני לא באמת נותן את התוצאות הרצויות, והאם רוסיה תמשיך ברכישה בקנה מידה גדול, או תעצור ותסתפק במה שקבלה עד כה.

 

קרדיט: ערביכ דפנס