אגף המודיעין העריך כבר לפני עשרים שנה שסוריה בונה כור גרעיני

תקיפת הכור הגרעיני בסוריה או מבצע מחוץ לקופסה בוצע על ידי חיל האוויר הישראלי ב-6 בספטמבר 2007כ"ג באלול ה'תשס"ז, לאחר חצות הלילה. התקיפה נעשתה תחת מעטה של חשאיות, שנשמר גם לאחריה. כשישה חודשים לאחר מועד התקיפה, הודיעו גורמים בממשל האמריקאי כי היעד שהותקף והושמד היה כור גרעיני לייצור פלוטוניום, שנבנה בסוריה בעזרת קוריאה הצפונית. העיתון הגרמני "דר שפיגל" פרסם כי גורמי מודיעין טענו שהכור בסוריה שימש לסייע לתוכנית הגרעין האיראנית וכי עבדו בו גם מדענים צפון-קוריאניים. העיתון "הארץ" דווח גם כי איראן מימנה את בניית הכור שהופצץ.

ב-2011 אישרה גם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שהמטרה שהופצצה אכן הייתה כור גרעיני בשלבי בנייה. העיתון "דר שפיגל" דיווח כי שם הקוד של הפעולה היה "מבצע בוסתן", ומקורות אחרים דיווחו כי שם הקוד היה "מבצע אריזונה", אך, כאמור, השם הרשמי היה "מבצע מחוץ לקופסה". ב-21 במרץ 2018, לאחר יותר מעשר שנים, אישרה ישראל רשמית שהפציצה את הכור, ופרסמה פרטים על המבצע. (קרדיט:ויקיפדיה)

 

15 שנים לאחר מבצע ״מחוץ לקופסה״: כעת נחשף כי אגף המודיעין העריך כחמש שנים לפני, כבר בשנת 2002, כי סוריה מנהלת פרויקט חשאי – שלימים התגלה ככור הגרעיני בסוריה

ב-6 בספטמבר 2007 נתקף והושמד הכור הגרעיני הסורי בדיר א-זור, סוריה, על-ידי מטוסי קרב, בשילוב מאמץ מודיעיני ומבצעי מורכב אשר הסיר את האיום הגרעיני על מדינת ישראל והאזור כולו.

מצורף מסמך מודיעין מיוחד משנת 2002 אשר הותר לפרסום כעת, בו נכתבת הערכה מודיעינית על כך שסוריה מנסה לקדם פרויקט אסטרטגי שטיבו טרם ידוע. מסמך ההערכה נכתב בחטיבת המחקר:

WhatsApp_Ima...

תיעוד התקיפה:

 

תמונות מרגעי התקיפה:

WhatsApp_Ima...

תמונות של צוותי חיל האוויר ביממת התקיפה:

WhatsApp_Ima...

WhatsApp_Ima...

 

WhatsApp_Ima...

 

WhatsApp_Ima...

 

WhatsApp_Ima...

 

WhatsApp_Ima...

 

WhatsApp_Ima...

 

WhatsApp_Ima...

 

WhatsApp_Ima...

 

סרטונים של מפקדים מספרים אודות המבצע

קרדיט לתמונות: דובר צה"ל