שלהי תקופתו של ה"ראיס" מחמוד עבאס והמצב בשטח. פרשנות

רבים מאוד ברשות וגם בפת"ח משוכנעים כי אנחנו עומדים בשלהי תקופתו של ה"ראיס" מחמוד עבאס והנה כמה מהמגמות שעשויות ללמד על אופיה של התקופה הבאה:

1. שטחים רבים מתנתקים ממוטת השליטה הפלסטינית. מה שהחל בג'נין (תופעת הגדודים) כבר נמצא עמוק בשכם וגורמי ביטחון פלסטינים חוששים שכבר הגיע לרמאללה ומפנים אצבע לכיוון הכפר סלוואד, אחד ממעוזי חמאס.

2. מחנות הפליטים ובעיקר בשומרון כמו גם שכונות במרכז העיר שכם, הפכו לשטח שמחוץ לתחומי סמכותה של הרשות הפלסטינית.

3. הרשות נכשלה במבצע להשלטת חוק וסדר באזור ג'נין ובהדרגה היא נהדפת דרומה תוך שצה"ל נאלץ לפעול בתוך הערים הצפוניות והכפרים.

4. "חללי אל אקצא" של הפת"ח חזרו למעגל הטרור וגם גורמים בתוך מערכת הביטחון הפלסטינית, בדר"כ פעילים זוטרים, מצטרפים לפעילות הטרור. אחדים מהמחבלים שפעלו נגד צה״ל הם בנים של קצינים בכירים במנגנוני הביטחון הפלסטינים.

5. מחוז חברון מפגין עוינות רבה מול הרשות הפלסטינית ועניינים מקומיים רבים נפתרים על ידי ראשי החמולות. בחברון, כמו במקומות נוספים, הרשות הפלסטינית איננה נחשבת למשטר לגיטימי וראשי החמולות מתריסים מולה.

6. תנועת הפת"ח כבר התפרקה לשלושה וחצי גושים גדולים. הוועדה המרכזית עדיין נשלטת ע"י אבו מאזן, סיעת הפת"ח של מוחמד דחלאן הודחה מהתנועה וקבוצות אחרות נאמנות למרואן ברגות'י, שאף שהוא חבר בוועדה המרכזית הוא נחשב לאופוזיציה לאבו מאזן.

7. הסכסוכים האחרונים בפת"ח ממחישים את האיבה העמוקה שבין הטוענים לכתר: חסין א שיח' ומג'ד פרג', נאמני אבו מאזן מכאן, ג'בריל רג'וב מכאן, תאופיק טיראווי שאולי יודח גם הוא משם, מחמוד אל עלול, סגנו של אבו מאזן בפת"ח, על הקווים ועוד.

8. גם בתוך הוועדה המרכזית מצטבר כעס רב כלפי חסין א שיח', שאבו מאזן דאג לסמן אותו ולקדם אותו לעמדות מפתח כאשר מינה אותו למזכיר של הוועד הפועל של אש"פ.

9. בתוך אש"פ גובר הלחץ על אבו מאזן לסגת מההסכמים החתומים מול ישראל ולבטל את ההכרה הפלסטינית בישראל.

10. אבומאזן מצידו, כך על פי גורמים פלסטינים, צפוי בספטמבר הקרוב לנסות את הצעד האחרון ולבקש מהאו"מ להכיר ברשות הפלסטינית כחברה מלאה. זאת למרות הלחץ האמריקאי והישראלי שלא לפנות לכיוון הזה.

11. מנגד, ולמרות הסכסוכים הפנימיים, עומדת חמאס ולצידה הג'יהאד האיסלאמי והחזית העממית, כאופוזיציה משמעותית לאבו מאזן.
החשיפות האחרונות של שב"כ מלמדות על מוטיבציה ענקית של חמאס לפעול בתוך שטחי הרשות הפלסטינית ולהשאיר את עזה מחוץ למעגל האלימות, לפי שעה.

12. גם מאמציה של חמאס לרבות של המפקדות בטורקיה להקים תשתיות טרור במזרח ירושלים מלמדים על תיאבון הולך וגובר מצד הארגונים האיסלאמיים הקיצוניים.

13. חמאס, שתובעת שליש במוסדות אש"פ, שחתום על הסכמי אוסלו, הפגינה באחרונה את השתייכותה הסופית ל"ציר ירושלים" הקיצוני, שבו חברות איראן וחיזבאללה.

14. מוסדות השלטון מנוונים – אין פרלמנט, מצוקת תקציב חריפה, שחיתות מכל עבר.

אצלנו – בחירות.

קרדיט : סא"ל במיל' ברוך ידיד שימש בעבר יועץ לעינייני ערבים בפיקוד מרכז ובמתפ"ש, כיום פרשן בערוץ 14 לעינייני ערבים.