האם איראן אכן מבודדת?

בתקופה האחרונה כולם מדברים על הסכם הגרעין והשיחות בין איראן לאירופים ולאמריקאים, ועל הכרזות של דוברי המשטר, של הרוסים, של האירופים ושל האמריקאים.

כולם מדברים על שאם והיה והמו"מ בווינה יסתיים בכך שייחתם ההסכם לחידוש ההסכם, והאמריקאים יסירו את הסנקציות והאירופים יחזרו לעשות עסקים באיראן, אז משטר האייתוללות יוכל להפנות יותר כסף לכל הטוב שאיראן שופעת על השכונה המזרח תיכונית.

יש גם מי שאומרים שאיראן מבודדת, ומדינות העולם לא ששות לחפש את קרבתה, ולאחר שייחתם הסכם, המשטר כבר לא יהיה מוקצה מחמת מיאוס בעולם, ושהם יחזרו לפעילות מכל סוג מול מדינות העולם.

 

אין ספק שבמידה ויוסרו הסנקציות האמריקאיות, העולם כולו יחזור לסחר מלא עם איראן, וללא כל מנגנוני ההתחמקות ועקיפת הסנקציות שהופעלו ע"י איראן ומדינות נוספות באמצעות מאות (אולי אלפי) חברות קש וציי רפאים של מכליות נפט המשייטים בין המפרץ הערבי לאטולים באוקיאנוס ההודי.

אין ספק שאיראן תוכל להפנות משאבים רבים יותר לטובת כל אותם ארגוני פרוקסי שהם מטפחים שנים רבות לטובת הרס המדינות בהן הארגונים האלה פועלים.

Follow 💯's (@youngpap31) latest Tweets / Twitter

קרדיט: רשתות חברתיות

אבל האם איראן באמת מבודדת?
אם נשים את כל הנושא המסחרי, כולל הנפט האיראני שמעולם לא פסק להגיע למסופי הנפט במדינות שונות, (ואתעלם גם שמאז כניסת הממשל הנוכחי לבית הלבן, עלה יצוא הנפט האיראני לשיא של שנים, למרות שעדיין רחוק ממה שהיה לפני הסנקציות), אזכיר לכם שלמרות הכל, איראן לא מבודדת כמו שהיינו רוצים לחשוב.

 

אפשר לראות כדוגמה את העובדה שיש תיירים שבאים לבקר באיראן, והם מגיעים לא רק בטיסות של חברות תעופה איראניות, ואולי תופתעו לדעת שיש חברות תעופה זרות שטסות ליעדים באיראן, ולא רק Iraqi Airways מעיראק, Aeroflot מרוסיה או Qatar Airways מקטר, אלא גם ממדינות מפרץ אחרות כמו Emiratesאו Flydubai ו Air Arabia מהאמירויות, Oman Air מעומאן, Kuwait Airways מכווית, וכמובן גם Turkish Airlines ו Pegasus Airlines הטורקיות, וגם חברת SunExpress המחוזקת בחלקים שווים ע"י Turkish Airlines וחברת Lufthansa הגרמנית, שמפעילה גם היא טיסות ישירות לאיראן, וגם חברת התעופה האוסטרית Austrian Airlines טסה לאיראן, וחברת China Southern Airlines מסין.

 

כל חברות התעופה האלו מפעילות טיסות ישירות, ולאלו תוסיפו את הטיסות של חברות איראניות ליעדים בטורקיה וברוסיה, במדינות המפרץ, במדינות באסיה וכמובן גם באירופה (כגון יעדים שונים בגרמניה ואיטליה, וגם לוינה, בלגרד, ברצלונה, פריז, ולונדון).

אז גם אם לא אדבר על שאיראן ממשיכה לסחור עם מדינות רבות בעולם, קשה לומר שאיראן מבודדת.

Iran reinstates Instagram but 'rich kids' account highlights crux of  protesters discontent | WHAM

קרדיט: רשתות חברתיות

שת"פ צבאי
אבל לא רק מבחינת סחר ותיירות איראן לא נעלמה ממפת העולם, אלא גם מבחינת שת"פ איראני עם צבאות של מדינות שונות בעולם, ולא מדובר רק מול צבא סוריה או צבא עיראק, או צבא וונצואלה, החברה החדשה של איראן.

גם לא מדובר רק בהשתתפות איראנית בתחרויות הבינ"ל של משחקי הצבאות ברוסיה = International Army Game, אלא על אירוח תחרויות צבאיות בינ"ל, כדוגמת תחרות הצלפים הבינ"ל שהחלה ב 18 לחודש, ותימשך עד ה 27 לחודש, המתקיימת בבסיס צבאי בקרבת העיר יזד (یزد = Yazd) שבמרכז איראן, שאליה הגיעו צלפים מצבאות רוסיה, סין, אזרבייג’ן, אוזבקיסטן, בלארוס, וזימבבואה, וכמובן צבא איראן ומשמרות המהפכה.

אציין שזו אינה תחרות בינ"ל ראשונה של צבאות שאיראן מארחת, ובאוגוסט שעבר, אירחה איראן שלוש תחרויות במסגרת משחקי הצבאות של רוסיה, תחרות צלילה ותחרות משחקי מלחמה ימיים של של חילות הים המשתתפים, ותחרות ירי ארטילרי.

 

לסיכום אומר שלמרות שיש מי שמדברים על שאיראן לכאורה מבודדת ונמצאת תחת סנקציות, איראן ממשיכה בדרכה, וממשיכה לא רק לייצא נפט ולסחור עם מדינות רבות למרות הסנקציות, גם התיירות נמשכת (על אף שלפעמים תיירים עלולים למצוא עצמם כבני ערובה לסחיטה דיפלומטית של המשטר…) ונוסף לשת"פ צבאי עם רוסיה שכולם מדברים עליו מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, ישנו גם שת"פ צבאי מול מדינות שונות, שמשיך גם בשנים בהן לכאורה איראן מבודדת.

לפעמים צריך לזכור שרוב העולם לא נמנה על מה שנהוג לכלול במדינות העולם המערבי, וצריך גם לזכור שלא כל העולם המערבי חושב ונוהג כמקשה אחת, גם לא בכל מה שקשור למסחר ויחסי חוץ.

Opposition meeting shows Iran's degree of isolation in the West | | AW

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: ערב וויקלי