מבזקי חדשות מהעולם ליום 20-8-2022. מתעדכן

*- נשיא טורקיה ארדואן נחת בפולין והוא עושה את דרכו בדרך היבשה לעיר לביב במערב אוקראינה לקראת המפגש עם עמיתו האוקראיני זלנסקי ועם מזכ"ל האו"ם גוטרש.

*- הרשויות במקסיקו דיווחו כי נמצאה גופתו של העיתונאי העצמאי, חואן ארז'ון לופז (62), שנעדר בשבוע האחרון. על הגופה היו סימני אלימות ונפתחה חקירה רשמית. לופז הוא העיתונאי ה-14 שנרצח במקסיקו מאז תחילת השנה הנוכחית.

*- נשיא אוקראינה זלנסקי לא מקבל אחריות רשמית על הפיצוצים בחצי האי קרים בשבוע האחרון, אבל מציע לאזרחים אוקראינים בכל האזורים הכבושים, כולל בדרום המדינה ובדונבאס, "לא להתקרב למתקנים צבאיים של הצבא הרוסי ולכל המקומות שבהם הם מאכסנים תחמושת וציוד ושמים את המפקדות שלהם".

"ככל שיהיו לכובשים פחות הזדמנויות לגרום לרוע ולהרוג אוקראינים, כך נוכל לסיים את המלחמה הזו מוקדם יותר ולשחרר את האדמה שלנו", אמר. "הפקקים בימים האחרונים של אלה שעוזבים את קרים לרוסיה מוכיחים שרוב האזרחים של מדינת הטרור כבר מבינים או חשים שקרים אינו מקום עבורם".

*- הממשל האמריקאי הודיע על קיצוץ חסר תקדים במכסות המים מנהר הקולורדו בשל הבצורת הקשה שנמשכת כבר 23 שנה וגרמה לאובדן של 75 אחוז משני מאגרי המים הגדולים במדינה – אגם מיד ואגם פאוול.

אריזונה נדרשת לקצץ 21 אחוז מהמכסה השנתית שלה (יותר מ-740 מיליון מטר מעוקב), נבדה תקצץ שמונה אחוזים ומקסיקו תקצץ שבעה אחוזים.

החשש הוא שהמפלס ימשיך לרדת וסכר הובר וסכר גלן קניון לא יוכלו להפיק חשמל ויהיה מחסור במי שתייה ובמים לחקלאות.

*- הקרדינל הקנדי מארק אואלט, לשעבר הארכיבישוף של קוויבק, הוא אחד מבין 88 אנשי הכנסייה הקתולית ששמותיהם מופיעים בתביעה אזרחית שהגישו יותר ממאה קורבנות לכאורה של תקיפה מינית. המתלוננת נגד אואלט טענה כי נישק אותה בקבלת פנים והעביר את ידיו על גבה עד הישבן וכי נגע בה גם במקרים נוספים.

*- ראש ממשלת אסטוניה, קאיה קאלאס, הודיעה כי כל אנדרטאות המלחמה מימי ברה"מ יוסרו מהמרחבים הציבוריים ברחבי המדינה, כאשר טנק T-34 שהוצב כאנדרטה בעיר נארבה יועבר למוזיאון המלחמה. "כסמלים של דיכוי וכיבוש סובייטי, האנדרטאות הפכו מקור למתיחות חברתית גוברת", אמרה. "בתקופה הזו, עלינו לצמצם את הסיכון לסדר הציבורי".

*- יום מעניין באסיה עם ציון 77 שנה לתבוסת יפן ולסיום מלחמת העולם השנייה: ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, שלח מנחה למקדש יסוקוני בטקיו, שבו נמצא אפרם של חיילים יפנים שמתו מאז אמצע המאה ה-19, ובהם גם 14 פושעי המלחמה שהנהיגו את יפן במלחמה. שניים משרי הממשלה אף ביקרו במקדש.

בסין מיהרו לגנות את המחוות של קישידה וחברי הממשלה, על אף שראש הממשלה היפני הכריז כי ארצו לא תפתח שוב במלחמה לעולם. במשרד החוץ בבייג'ינג קראו ליפן "ללמוד את הלקחים מההיסטוריה ולהתנתק מהמיליטריזם". "יש דמויות פוליטיות ביפן שמעוותות ומעצימות את ההיסטוריה של התוקפנות בדרכים שונות".

גם בקוריאה הדרומית לא אהבו את המחוות ביפן, אולם הנשיא יון סוק-יול שלח מסר חיובי לכיוון טוקיו אחרי המתיחות בשנים האחרונות. "כיום, יפן היא שותפה שלנו בעת שאנחנו ניצבים מול איומים משותפים שמאתגרים את החירות של תושבי העולם", אמר. "כאשר היחסים ינועו לעתיד משותף והמשימה של ימינו תהיה מתואמת, זה יסייע לפתור בעיות מהעבר".

*- שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, שלח אגרת ברכה לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לרגל 77 שנה לשחרור קוריאה מהכיבוש היפני בתום מלחמת העולם השנייה: "הידידות בין שתי המדינות, שנוסדה בימי המלחמה האנטי יפנית נגד אויב משותף, התפתחה ביציבות מדור לדור, וכיום היא מהווה אסטרטגיה בחזית משותפת לרסק את האיומים הצבאיים והפרובוקציות, הרודנות והשרירות של הכוחות העוינים".

*- דיווחים של גולשים רוסים ואוקראינים על פגיעה של רקטות ארטילריות אוקראיניות בבסיס של שכירי החרב של ואגנר בעיירה הכבושה פופאסנה שבמחוז לוהאנסק. צבא אוקראינה אישר שהתרחש פיצוץ וציטט גולשים רוסים שאמרו כי מדובר בפגיעת של מערכת הארטילריה HIMARS, כאשר צילומים מהזירה הראו נזק רב ופינוי של נפגעים.

*- עדויות חדשות להתערבות השלטונית במערכת המשפט בהונגריה: הגרדיאן השיג מסמכים שמראים כי הלגה מריאן קובאץ', רעייתו של נשיא בית המשפט העליון אנדרס זי וארגה, מונתה לעמוד בראש ועדה שמטפלת במקרים רגישים מבחינה פוליטית על אף שקיבלה פחות קולות מהיריב שלה.

מסמכים נוספים שהגיעו לעיתון הראו כי שופטים ונאשם בתיק שחיתות בולט, שבו מואשם גם סגן שר המשפטים לשעבר פאל וולנר בקבלת שוחד, דיברו על פיטורי השופט החוקר או הפיכת חייו "לבלתי נוחים" בעבודה. הפרלמנט אף מינה שופט בכיר שהחליט כי כל החקירה תישאר חשאית מעיני הציבור ומיתר השופטים.

*- 12 יום לאחר ביקורה הדרמטי של יו"ר הקונגרס, ננסי פלוסי, בטייוואן, נחתה היום משלחת נוספת של מחוקקים בהובלתו של הסנאטור הדמוקרטי אד מארקי עם שלושה חברי קונגרס דמוקרטים וחברת המשלחת של סמואה האמריקאית לבית הנבחרים. "ההפחדה הסינית לא יעילה!", הצהיר היומון ליברטי טיימס.

*- אסון במצרים: דיווחים בלתי רשמיים על יותר מ-30 הרוגים ויותר מ-50 פצועים בשריפה שהשתוללה בכנסיית אל-מונירה שבמחוז גיזה. הרקע עדיין אינו ברור. הנשיא א-סיסי הורה לכל סוכנויות הממשל לסייע לנפגעים.

*- התביעה הכלכלית בצרפת פתחה בחקירה ראשונית סביב שתי הווילות שראש ממשלת צ'כיה לשעבר, אנדריי באביש, רכש בדרום מזרח המדינה בחשד להעלמות מס, וזאת בהמשך לחשיפות נגד באביש במסמכי פנדורה.

*- מחקר חדש מצא כי האזור הארקטי, מצפון לקו רוחב 66 צפון, התחמם בקצב מהיר פי 3.8 משאר כדור הארץ בין 1979 ל-2021, יותר מכל ההערכות עד כה.

*- איש הדת האפגני, שיח' רחימוללה חקאני, מבכירי הטאליבן, נהרג בפיגוע התאבדות במדרסה שלו בקאבול, אחרי שניצל מניסיונות חיסול בשנים האחרונות. חקאני נחשב לאידיאולוג פופולרי עם הוביל את הקו התקיף נגד דאע"ש-ח'ורסאן ונגד התפישה הסלפית, אולם גם הצהיר שהשריעה לא מונעת חינוך של בנות.

*- פרקליטי המשפחות של י"א הנרצחים בפיגוע באולימפיאדת מינכן 1972 סיפרו לג'ואיש כרוניקל הבריטי כי יש להם מסמכים שמוכיחים לכאורה כי ממשלת גרמניה המערבית שילמה תשעה מיליון דולר לארגון הטרור "ספטמבר השחור" כדי שיחטפו מטוס לופטהנזה על מנת לשחרר את שלושת המחבלים שנעצרו בפיגוע.

*- מחשב העל החדש של אוסטרליה, סטוניקס, הפיק צילום מפורט ביותר של שארית הסופרנובה G261.9+5.5, שנמצאת במרחק של 10-15 אלף שנות אור וגילה מוערך ביותר ממיליון שנה. הצילום מתבסס על המידע שאסף הרדיו-טלסקופ ASKAP של הסוכנות האוסטרלית הממשלתית למחקר מדעי שממוקם במערב אוסטרליה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי  קרדיט לתמונה: משרד המדע האוסטרלי