התקיפה הישראלית בסוריה חושפת שימוש בטיל מודרני ומסרים "חבויים"

היום , יום שני , חשפו מקורות מודיעין את יעדי התקיפה הישראלית האחרונה בסוריה, מה שמצביע על כך שהם נושאים מסרים והתפתחויות חדשות.

הודעות על התקיפה הישראלית בסוריה

כלי תקשורת ציטטו מקורות מודיעין אזוריים וצבא סוריה שאמרו כי ישראל הפציצה מטרות איראניות, בסדרה של תקיפות, ליד טרטוס והרי קלמון, קרוב לבסיסים הצבאיים העיקריים של רוסיה בסוריה, על חוף הים התיכון.

סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה שני קצינים עריקים המכירים את האזור שאמרו כי התקיפות בפאתיה הצפון-מזרחיים של דמשק כוונו לעמדות המנוהלות על ידי המיליציה הלבנונית הפרו-איראנית חיזבאללה.

רויטרס גם ציטטה קצין בכוחות המשטר הסורי, שלא מסר את שמו, כי בסיס איראני הותקף ליד הכפר אבו אפסה, דרומית לעיר החוף, וכן הותקפו מכשיר מכ"ם וסוללת הגנה אווירית סמוכה.

ישראל ביצעה מאות תקיפות נגד מטרות איראניות בשנים האחרונות, אך נמנעה בעיקר מהפצצת מטרות במחוז החוף שבו מרוכזים הנכסים הצבאיים העיקריים של רוסיה. מומחים אומרים שמטרת התקיפות היא לרסן את ההתבססות ההולכת וגוברת של איראן בסוריה.

יש להדגיש כי התקיפות האחרונות היו קרובות לבסיס היחיד של הצי הרוסי בים התיכון בנמל טרטוס, שבו עוגנות ספינות מלחמה רוסיות, וכן ליד בסיס האוויר הראשי של רוסיה "חמיימים" נמצא גם הוא בנפת לטקיה הסמוכה.

המתיחות הרוסית-ישראלית

בעוד שכוחות רוסים בסוריה העלימו עין מהתקפות אוויריות ישראליות נגד פריסות והעברת נשק שלדעתם בוצעו על ידי איראן, המתיחות האחרונה בין ישראל לרוסיה עשויה להשפיע על התקפות אלו.

המתיחות הסלימה בין ישראל לרוסיה על רקע גינוי של הראשונה למלחמת אוקראינה, וההחלטה לסגור את סוכנות ההגירה היהודית במוסקבה.

בחודש שעבר, ישראל אמרה כי מטוסי הקרב שלה נחשפו לאש נ"מ רוסית מעל סוריה במאי, אך לא פגעו  במטרתם, וכינתה את האירוע כ"תקרית חד פעמית".

ביוני האחרון, ישראל פתחה במתקפה אווירית על נמל התעופה הבינלאומי של דמשק, גרמה לנזק חמור למסלולי ההמראה, וגרמה להפסקת טיסות למספר שבועות, וזו הייתה תקיפה "רגישה" על שדה התעופה המשמש את איראן להובלת נשק באמצעות התעופה האזרחית.

ניסוי כלים של נשק חדש

פיראס טלאס, בנו של שר ההגנה לשעבר של המשטר הסורי, מוסטפא טלאס, חשף מידע שהגיע אליו אך לא ניתן היה לאמת זאת בנושא התקיפה הישראלית.

בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו אמר טלאל: התקיפה בטרטוס חשובה מאוד כי היא היתה מבחן לנשק ישראלי חדש מסוגו.

טלאס ציטט מקור עלום שם שאמר כי הטיל הוא "איסברייקר" – “آيسباركر” – ICEBREAKER , שהוא גרסה חדשה של טיל  "אוויר-קרקע" שיכול לחדור למטרות המוגנות על ידי מספר שכבות של מערכות הגנה אוויריות.

סרטון על הטיל מאתר "רפאל" : 

https://www.rafael.co.il/solutions/ice-breaker/

קרדיט: רפאל

הוא הוסיף: המטרה שישראל פגעה הייתה מוגנת בטילים לטווח בינוני מדגם בוק ומערכות הגנה אוויריות S200, S300, S400 ו-Pantsir C.

הוא הסביר כי הטיל הישראלי החדש הצליח להגיע ליעד למרות מערכות צפופות של הגנה אווירית, באמצעות "סגירת המכ"ם שלה והכוונה אלקטרו-אופטית למטרה".

הגורם סבר כי הצלחת ניסוי הטילים היא רק הקדמה לתקיפות חזקות יותר של ישראל על מחסני הנשק האיראניים המבוצרים, עמוק באדמה, בעתיד.

לבנון מתלוננת בפני ישראל

משרד החוץ הלבנוני פרסם הודעה שבה נאמר כי הוא "מגנה את התקיפה הישראלית האחרונה בסוריה, ומגנה בחריפות את השימוש של ישראל במרחב האווירי הלבנוני להפצצת שטח סוריה".

המשרד הזהיר מפני מה שתיאר כ"השלכות של התנהגות תוקפנית זו, והפרה מתמשכת של ריבונות לבנון, תוך הפרה בוטה של ​​החוק והאמנות הבינלאומיות".

המשרד הוסיף כי הגיש תלונה למועצת הביטחון ודרש ממנה "התערבות רצינית כדי לשים קץ להפרות הישראליות המתמשכות הללו".

ראוי לציין כי כוחות המשטר הסורי הודיעו על הריגתם של 3 מלוחמיה כתוצאה מהתקיפה הישראלית האחרונה בטרטוס, למרות שאישרו כי מערכות ההגנה האווירית הסורית פעלו נגד הטילים ה"עוינים".

התקיפה הישראלית בסוריה חושפת טיל מודרני ומסרים "חבויים".

קרדיט: סטפ ניוז