WSJ: אירופה שוב "ממצמצת" ומוותרת במו"מ עם איראן לחידוש הסכם הגרעין

הוול סטריט ג'ורנל כתב ביום חמישי בדו"ח  כי יש לו גישה לטיוטה שנמצאת בידי בכיר במדיניות החוץ של האיחוד האירופי להחייאת הסכם הגרעין JCPOA, ממנו ניתן להבין שהאיחוד האירופי נתן לאיראן ויתור משמעותי חדש כדי לאפשר החייאת הסכם זה.

על פי הדו"ח , בנוסח המוצע של הסכם JCPOA, האיחוד האירופי נתן אפשרות לתגובה מהירה של איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנוגע לחלקיקי האורניום שהתגלו באתרים הלא מוכרזים של איראן, ובתמורה, מועצת הנגידים של הסוכנות יסגור את הפרשה בנושא זה.

לפי דוח זה, האיחוד האירופי הציע הצעה זו בתיאום עם ארצות הברית ושלוש מדינות אירופיות החברות ב-JCPOA; אבל הצעה זו העמידה את סבא"א (סוכנות האו"ם) במצב קשה כגוף בינלאומי עצמאי לפיקוח על אמצעי הגנה גרעיניים.

הוול סטריט ג'ורנל ממשיך לומר שאחד הנושאים המרכזיים במהלך 16 חודשי המשא ומתן הגרעיני להחייאת ה-JCPOA היה חשיפת עקבות אורניום באתרים הלא מוכרזים של איראן, ומאז תחילת האביב, איראן התעקשה שהנושא הזה יוכרז כסגור. 

הימצאות עקבות אורניום באתרים המוזכרים הפכה לטענה מרכזית מצד המערב וישראל, האומרים כי לאיראן הייתה תכנית פעילה לבנות פצצה גרעינית עוד לפני 2003.

איראן עומדת על כך שהיא מעולם לא ביקשה לבנות פצצה גרעינית ורוצה לסגור את נושא גילוי עקבות אורניום באתרים לא מוכרזים בהקדם האפשרי.

במקביל, רפאל גרוסי, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מתעקש כי יש לעקוב אחר נושא גילוי עקבות אורניום עד הסוף, ואם איראן לא תיתן תשובה משכנעת, הנושא יישלח למועצת הביטחון של האו"ם.

ה"וול סטריט ג'ורנל" כותב שהאיחוד האירופי נתן לאיראן עד 15 באוגוסט לתת תשובה כן או לא לטקסט המוצע.

גורם אמריקני אמר גם כי הדרך היחידה לצאת מהמבוי הסתום הזה היא התגובה המשכנעת של איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנוגע לחלקיקי האורניום שהתגלו באתרים הלא מוכרזים של איראן.

דובר האיחוד האירופי אמר גם ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הטקסט המוצע היה סודי והוכן והוצג בפני חברי JCPOA, אך לא נדון בתקשורת.

הדרישה שהביעו גורמים איראנים באופן פרטי ופומבי בתקופות שונות בחודשים האחרונים היא שיחזרו להסכם הגרעין רק אם תיסגר החקירה בת שלוש השנים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על פעילותה הגרעינית של איראן.

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", החקירה של סוכנות האנרגיה הבינלאומית החלה ב-2018 בעקבות הטענה של ישראל שאמרה שאיראן מחזיקה ציוד הקשור לנשק גרעיני באתר ליד טהראן.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בהתבסס על הדגימה הסביבתית שערכה באיראן, הודיעה כי מצאה עקבות של אורניום בשלושה מרכזים לא גרעיניים ולא מוכרזים ודרשה הסבר מאיראן בהקשר זה.

מוקדם יותר ביוני השנה, בתגובה לטענות סוכנות הבינלאומית בנוגע לגילוי עקבות של אורניום מועשר בשלוש מקומות, כלומר באתרים במריבן, בטורקוזאבאד שבפרברי טהראן ובווראמין, אמרה איראן כי חלקיקי האורניום שהתגלו בשלוש מקומות שלא הוכרזו, "זו כנראה הייתה פרובוקציה של סוכנים זרים".

عدم‌‌پاسخگویی ایران به پرسش‌های آژانس به گره‌ کور مذاکرات وین تبدیل شده است

קרדיט: וול סטריט ג'ורנל ורדיו פארדה ואלערביה