רוסיה תשגר לוויין ריגול מתקדם עבור איראן אך לא תאפשר לה, זמנית, שליטה

רוסיה נערכת לשגר לוויין מטעם איראן, שאמור לשפר את יכולתה של טהראן לרגל אחר מטרות צבאיות במזרח התיכון, כך לפי הוושינגטון פוסט , תוך ציטוט של גורמי ביטחון מערביים.

מידע מצביע על כך שמוסקבה מתכוונת להשתמש בלוויין זה במאמצי המלחמה שלה באוקראינה.

סוכנות החלל הרוסית "רוסקוסמוס" הודיעה כי תשגר את הלוויין, הנושא את השם "חיאם" בתשעה באוגוסט, על פי הסכם שנחתם עם איראן.

הסוכנות ציינה כי השיגור יתבצע מהקוסמודרום בייקונור בקזחסטן, שם הוא יוצב במסלול לבקשת טהראן.

הדו"ח הצביע על כך שרוסיה הסכימה לבנות ולשגר מערכת לוויינית עם מערכת "Canbus-V" הכוללת מצלמה ברזולוציה גבוהה המאפשרת יכולות מעקב "חסרות תקדים" ל לטהרן, ובעלת יכולות לנטר מתקנים רגישים בישראל ובמדינות המפרץ.

העיתון ציטט גורמים לא מזוהים הטוענים כי טהראן לא תוכל לשלוט ישירות על הלוויין, שכן מוסקבה מתכננת להשתמש בו במשך מספר חודשים כדי להגביר את הניטור שלה אחר מטרות צבאיות באוקראינה.

ההתפתחויות הללו מגיעות בזמן שמדינות המערב מבקשות לחדש את המשא ומתן עם טהראן במאמץ אחרון להציל את הסכם הגרעין מ-2015.

ההודעה על שיגור לוויין זה הגיעה כשבועיים לאחר ביקורו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטהרן, המהווה את "האינדיקציה האחרונה להתרחבות שיתוף הפעולה הצבאי והפוליטי בין איראן לרוסיה", לפי העיתון.

בחודש שעבר הציעה טהראן למוסקבה לספק לה מטוסים ללא טייס נשלטים מרחוק כדי לסייע לה במלחמתה באוקראינה, לפי מה שחשפו גורמים אמריקאים.

הערה ברקע הידיעה: רוסיה לא תאפשר לאיראן שליטה על מצלמות לוויין הריגול המתקדם שהיא שגרה עבורה , כמעין אמצעי לחץ הן על המערב והן על ישראל (אותה מעריכים כבעלת קשרים והשפעה על ארה"ב) , נוכח הסכסוך הצבאי באוקראינה וכהכנה לקראת המו"מ לסיום הסכסוך הצבאי באוקראינה בו תאלץ רוסיה להתמודד עם דרישה עולמית , מלבד המדינות "המצורעות" , לתשלום פיצויים על ההרס העצום שהיא גרמה לתשתיות האזרחיות באוקראינה.

"תעלול" השליטה על הלוויין האיראני הוא רק אחד מיני תעלולים רבים שנראה בקרוב מהצד הרוסי מתוך מחשבה לעתיד.

رغم نفي بوتين... قلق إسرائيلي من تزويد روسيا إيران بقمر اصطناعي استخباري - 12.06.2021, سبوتنيك عربي

קרדיט: אלחורה וספוטניק