"E-127": התוכנית הסודית של ארה"ב למלחמות פרוקסי מהמזרח התיכון לאפריקה

בשבועון TIME- פורסם לאחרונה מידע על התוכנית הסודית של הפנטגון (משרד ההגנה האמריקאי) שכותרתה 127 E , הקשורה למלחמות הפרוקסי של ארצות הברית במדינות המזרח התיכון, מזרח אסיה וצפון אפריקה. על פי דו"ח זה, מספר מצומצם של כוחות מיוחדים של צבא ארה"ב פעילים במלחמות פרוקסי במזרח התיכון ובצפון אפריקה, והם ביצעו 23 פעולות במדינות אלו משנת-2017 עד שנת 2020. כמובן, כוחות אלו אחראים לאימונים וחימוש גורמים מקומיים במדינות הנוגעות בדבר, והמבצעים נעשים על ידי כוחות מקומיים שהוכשרו על ידי האמריקאים.

מהי תוכנית 127 E ?

תוכנית 127E הייתה חלק מהטקטיקות והכלים של ארה"ב במלחמות פרוקסי והיא דוקטרינה צבאית שיושמה ע"י ממשלות אמריקאיות רבות. באמצעות האישור תחת קוד תוכנית 127 E , כוחות מיוחדים של צבא ארה"ב מאמנים כוחות מקומיים במדינות שונות על מנת להתחיל מלחמות פרוקסי באמתלה של לחימה בטרור וגם כדי לא לסכן חיי אמריקאים. למרות שהפנטגון טוען כי ארה"ב מנסה להשמיד גורמי טרור במדינות שונות באמצעות התוכנית הנ"ל, מספר רב של אזרחים הפכו לקורבנות של מדיניות ארצות הברית כלפי מלחמות פרוקסי.

לפי הרשאה 127 E , שר ההגנה יכול להקצות כ-100 מיליון דולר בשנה לתמיכה בכוחות זרים באמתלה של לחימה בטרור. ההרשאה הזו היא אחת מהתכניות המוזרות של הקונגרס האמריקני, שניתנה לפנטגון לפני 20 שנה, כדי שכוחות ארה"ב יוכלו לעקוב אחר התקדמות מלחמות פרוקסי של ארה"ב ברחבי העולם מבלי לסכן את חייהם. הצדדים המודאגים בארצות הברית המגינים על התוכנית הזו טוענים שאלפי טרוריסטים נהרגו בתוכנית זו. זאת בעוד שאין כל מידע על זהותם או מספר המחבלים שנהרגו באמצעות תוכנית זו, ותקפות הטענה של וושינגטון נגד טרור מוטלת בספק.

תמיכת אמריקה במפרי זכויות אדם בכיסוי 127 E

מצד שני, תוכנית זו תומכת בגורמים לא רשמיים ובמיליציות במדינות שונות המפרים חוקים בינלאומיים וגישתם אינה מוכרת. כוחות אלו משתתפים במבצעים שונים המתוכננים על ידי ארצות הברית ולמעשה נלחמים נגד גורמים שארצות הברית מגדירה כאויב שלה. כמו כן פורסמו דיווחים על עינויים של אזרחים על ידי כוחות אלו. בכירים לשעבר בפנטגון אומרים שבאמצעות תוכנית זו, חייהם של חיילי כוחות ארה"ב בפעולות הצבאיות באותה מדינה לא יהיו בסכנה. עם זאת, מומחים אמריקאים מבקרים את התוכנית הזו ומאמינים שאין פיקוח ,שהוא הכרחי, עליה וכי למידע על הפרות זכויות אדם על ידי סוכנים אמריקאים ,באמצעות התוכנית האמורה, עלולות להיות השלכות שליליות על מדינה זו.

לאחרונה פורסמו מסמכים המראים כיצד ארצות הברית השתמשה בתוכנית סמויה כדי לנהל מלחמות פרוקסי במאלי, מצרים, תוניסיה, לוב ולבנון. מידע גם מצביע על כך שכוחות ארה"ב במסגרת תוכנית E -127 שיתפו פעולה עם כמה מיליציות ידועות לשמצה במספר מדינות אפריקניות, כולל בורקינה פאסו, קמרון, צ'אד, קונגו, קניה, לוב, סומליה, דרום סודן ותוניסיה. ג'וזף ווטל, גנרל בדימוס בצבא ארה"ב שהיה אחראי על הכוחות המבצעים המיוחדים ועל פיקוד המרכז של ארה"ב במזרח התיכון, הודה כי התוכנית האמריקאית שכותרתה 127 E יושמה באמתלה של לחימה בטרור במדינות סוריה. לבנון, תימן ומצרים.

"E-127" התוכנית הסודית של אמריקה למלחמות פרוקסי מהמזרח התיכון לאפריקה

קרדיט : אלואקת