מבזקי חדשות ליום 23-7-2022. מתעדכן

*- ביידן לא יאהב את זה: רוסיה וסעודיה מיישרות קו
פחות משבוע אחרי שנשיא ארה"ב ביידן סיים ביקור מתוקשר היטב בסעודיה, שוחח היום יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עם נשיא רוסיה, פוטין. בהודעה רשמית שפורסמה על ידי הקרמלין נמסר כי שני המנהיגים שוחחו על הצורך להגביר את שיתוף הפעולה בין המדינות במסגרת אופ"ק+. כמו כן דנו בהגברת שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות.

השיחה הזו מגיעה כשבועיים לפני מפגש חשוב של אופ"ק+ בו ידונו המדינות מפיקות הנפט על מכסות חודש ספטמבר. האמריקאים מצפים כי הסעודים יאותו להגברת היצע הנפט כדי להמשיך את מגמת ירידת המחירים של החבית. היום המשיכו מחירי הנפט לרדת בצורה די חדה של בין 2% ל-3% וזאת עקב נתונים על ירידה בצריכת הבנזין בארה"ב ועלייה מחדש במספר מקרי הקורונה בסין.

*- "עסקת האנרגיה הגדולה" בתולדות איראן? נראה שלא…
השבוע במקביל לביקורו של הנשיא פוטין ברוסיה יצאו באיראן מגדרם ובישרו על "ההסכם הגבוה ביותר בתולדות מגזר הגז והנפט הרוסי בשווי של 40 מיליארד דולר". זה הגיע אחרי מזכר הבנות שנחתם בין חברת הנפט האיראנית לגזפרום הרוסית בדבר פיתוח שני שדות גז, ששה שדות נפט, מערכת צינורות ועוד.

אבל כותרות לחוד ומציאות לחוד. בינתיים מדובר במזכר הבנות לא מחייב ונראה אם יבשיל בכלל להסכם. אם מחפשים סימנים לחשיבות ההסכם אזכיר שאיש מראשי גזפרום לא התלווה לנשיא פוטין במסעו לטהראן ומזכר ההבנות נסגר בשיחה ווירטואלית.

גם בתוך איראן מובעים על ידי מומחים ספקות. כבר ב-2007 נחתם מזכר הבנות דומה בין גזפרום לאיראן ודבר לא קרה. גם אחרי הסרת הסנקציות (2015 ו-2016) נחתם מזכר הבנות עם חברת נפט רוסית אחרת (לוקאויל) וגם הוא לא הניב דבר. אין ספק שגזפרום יכולה להפיק גז ונפט אך רוסיה בעצמה הזדקקה לטכנולוגיות המערביות להקמת פרויקטי גט"ן בתחומה וזה עוד לפני שבכלל דיברנו על המימון לפרויקט הזה. בקיצור לא להתרגש מהכותרות המפוצצות על המיליארדים שבדרך…

*- הדרך להפיכת מצרים גרעינית החל בפועל היום
היסטוריה במצרים היום עם יציקת הבטון הראשונה עבור יחידה מספר 1 של תחנת הכוח הגרעינית המוקמת באל דבעה שלחופי הים התיכון. זוהי בעצם ההשקה הרשמית של בניית הראשון מבין ארבעה כורי VVER-1200 שיסופקו למצרים על ידי רוסיה. בטקס שנערך לציון האירוע השתתפו, בין היתר, שר החשמל והאנרגיה המתחדשת המצרי, מוחמד שאקר ומנכ"ל החברה הרוסית רוסאטום, אלכסיי ליחצ'וב. הנציג הרוסי הצהיר במהלך הטקס שבניית תחנת הכוח הגרעינית תאפשר למצרים להגיע לרמה חדשה של פיתוח טכנולוגי, תעשייתי וחינוכי. עוד הוא הוסיף כי הכור יהיה הפרויקט הגדול ביותר של שיתוף הפעולה הרוסי-מצרי מאז הקמת סכר אסואן.

פרויקט תחנת הכוח הגרעינית אל דבעה ממקום כ-320 ק"מ צפונית-מערבית לקהיר והוא מבוסס על חוזים שנחתמו בשנת 2017.
החוזים קובעים שרוסאטום לא רק תקים את הכור, אלא גם תספק דלק גרעיני רוסי לכל אורך מחזור הפעילות שלו.

*- האיחוד האירופי: שינוי כיוון או שינוי נקודתי?
במהלך 24 השעות האחרונות, האיחוד האירופי מכריז על הקלות בסנקציות על רוסיה וסוריה והשאלה אם מדובר בשינוי מדיניות או אילוץ נוכח התנאים הקיימים. בצעד המשמעותי יותר האיחוד מבטל הקפאה של חלק מנכסי בנקים רוסים מובילים במטרה "לפתוח צווארי בקבוק בסחר העולמי בתחום המזון והדשנים." הצעד הזה מגיע בעקבות ביקורת מצד מנהיגים אפריקאים על ההשפעה השלילית של הסנקציות על הסחר.

במקביל, החליט האיחוד האירופי להוציא מהרשימה השחורה את חברת התעופה הסורית "שאם ווינגס". החברה הסורית המוגדרת פרטית מקושרת למשטר אסד ונוספה לרשימה השחורה לאחר שהאיחוד האירופי טען כי הטיסה מהגרים לבלרוס שמשם ניסו לחצות את הגבול למדינות האיחוד. החברה הסורית הפסיקה את הטיסות לבלרוס.

יצוין כי "שאם ווינגס" עדיין ברשימה השחורה של הממשל האמריקאי בטענה כי היא סייעה בהעברת לוחמים ואמל"ח לטובת משטר אסד מאז החל המרד נגדו בשנת 2011.

*- חמאס לא מרחם
למרות המצוקה הגוברת של התושבים, ממשלת חמאס ברצועת עזה הטילה מכסים חדשים על חלק מהסחורות המיובאות דבר שמעורר תרעומת פנימית. המכסים החדשים ייכנסו לתוקף בתחילת החודש הבא. בין השאר חמאס הטיל מס חדש בשווי 10 שקלים על כל מכנס ג'ינס מיובא.

בנוסף, יושת מס של 1,000 שקלים לטון ניילון ו-200 שקלים מס לטון מיץ. לאור הסערה ברשתות, הצהירה היום ממשלת חמאס כי לכל המוצרים שעליהם הוטלו מכסים חדשים יש תחליפים מקומיים מתוצרת הרצועה ולכן הצעד הזה נועד לעודד את ענף הייצור העזתי.

*- המשקפיים של ארודאן
מחיר משקפי השמש שנשיא טורקיה ארדואן הרכיב בטקס לציון שש שנים לניסיון ההפיכה הכושל ב-15 ביולי שהתקיים באיסטנבול העסיק את משתמשי הרשתות החברתיות במדינה.
ארדואן נצפה כשהוא מרכיב משקפי שמש של מותג היוקרה הצרפתי קרטייה. לפי המשתמשים, מדובר בדגם CT0038S 001 שמחירו בטורקיה נע בין 20,000 לירות ל-60,000 לירות (בין 1,100 ל-3,400 דולר).

משתמשים רבים הביעו זעם על המשקפיים שמרכיב הנשיא לעומת שכר המינימום והאינפלציה המשתוללת.

*- נורמליזציה עם ישראל? כרגע ממש לא! לפי ההתנהלות הסעודית
הרבה דובר לפני הגעת הנשיא ביידן על האצת הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, אך הסעודים ביקשו לצנן את ההתלהבות. אם בוחנים את ההתנהלות הסעודית, נראה שהם אכן לא ממהרים. כך למשל מקורות בירדן מתלוננים כנגד הסעודים שלפני כשלושה חודשים זכו במכרז להקמת קו רכבת בין עמאן לעיר הנמל עקבה. ההשקעה בפרויקט נאמדת בכ-10 מיליארד דולר אך מאז הזכייה הסעודים לא נקטו בשום צעד כדי לקדם את הפרויקט ואפילו לא הקימו ועדה טכנית כמתבקש לקידומו.

לכאורה אין דבר בין זה לנורמליזציה, אולם קו הרכבת הזה הוא חלק מפרויקט לאומי של ירדן שאמור להשתלב בפרויקט אזורי של קווי הרכבת. המסילה הירדנית אמורה להתחבר לסעודיה ובעצם לרכבת במדינות המפרץ והיא אמורה להתחבר גם לרשת בישראל עד נמל חיפה. הרעיון הוא לקיים קשר רכבתי בין המפרץ לים התיכון ובכך להקל את תנועת הסחורות. הסעודים כאמור לא ממהרים….

*- כך האמירויות מסייעת לרוסיה לעקוף את הסנקציות המערביות
בשבת נפגש הנשיא ביידן בג'דה עם נשיא האמירויות מוחמד בן זאיד והזמין אותו לבית הלבן. אבל היום מתברר עוד היבט לסיוע שנותנת האמירויות לרוסיה כדי להתחמק מהסנקציות המערביות. מסתבר שהרוסים דורשים מהודו לה היא מוכרת נפט תשלום במטבע האמירתי קרי הדירהם. לפי הדיווחים, ההודים מעבירים את התשלום בדולרים לבנק באבו דאבי, שם הוא מוחלף לדירהם ומועבר לחברת רוסנפט הרוסית.

למה הרוסים צריכים מיליארדי דירהם? שאלה טובה. האמירויות הפכה מפלט של האוליגרכים הרוסיים מהסנקציות והתשלום בדירהם מגביר בין השאר את הסיכוי להגברת ההשקעות הרוסיות בדובאי. בנוסף, ההכנסות בדירהם ולא בדולר נועדו מבחינת רוסיה לבלום את התחזקות הרובל מול הדולר.

האם המערב יטיל על מגזר הבנקאות של האמירויות סנקציות עקב הסיוע לרוסיה להתחמק מהסנקציות? סביר שלא. בן זאיד מקובל במערב ולראייה היום הוא חותם על עסקאות גדולות בפריז במסגרת ביקורו הרשמי שם…

*- לא ארדואן: מי בונה ארמון פאר בטורקיה?
התקשורת בטורקיה דיווחה ביום ראשון כי הושלמו העבודות לבניית ארמון ענק באזור העיר ילובה בצפון מערב המדינה. לפי הדיווח, הארמון הזה שייך לאמיר קטר שיח' תמים בן חמד א-ת'אני. הארמון משתרע על שטח כולל של 10,000 מ"ר.

לפי העיתונות בטורקיה, הארמון השפיע על שוק הנדל"ן באזור שכן מתווכים משתמשים בביטוי "אמיר קטר השכן" כדי לשווק חלקות אדמה ווילות בסביבתו. ילובה נחשבת עיר שקטה שנמצאת בתווך בין איסטנבול לעיר בורסה.

הקמת הארמון היא עוד השקעה של הקטרים בטורקיה כשבשנים האחרונות רכשו אחזקות בשורה של נכסים כולל נמל הים של אנטליה, הבורסה של איסטנבול ועוד.

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון     קרדיט לתמונה: אלאנאדולו