מבזקי חדשות מהעולם ליום 2-7-2022. מתעדכן

*- יותר מ-450 חיילים אוקראינים מתאמנים בשבועות האחרונים בבריטניה בהפעלת כלי נשק חדשים כדוגמת משגר רקטות רב קני ותותחי הוביצר. ההכשרות נעשות בהליך מזורז, אולם החיילים כבר ביצעו אימונים בירי חי והמדריכים הבריטים משבחים אותם ומציינים שהם ״באו לעבוד״.

*- באפגניסטן החל כינוס מיוחד של שלושה ימים בהשתתפות של יותר מ-2,500 אנשי דת, אישים פוליטיים וציבוריים, מנהיגי שבטים ואנשי עסקים מרחבי המדינה שידונו בשלל סוגיות כדוגמת אחדות לאומית, ביטחון וכלכלה כדי לגבש הסכמות. גם זכויות הנשים יעלו על הפרק, אולם אין אף אישה בין הנוכחים. "קרוביהם הגברים מייצגים אותן", הסבירו בטאליבן. "כאשר הבנים שלהן נמצאים בכינוס, זה אומר שגם הן מעורבות".

*- הבית הלבן פרסם את שמותיהם של 17 מקבלי מדליית החירות הנשיאותית בטקס שיתקיים ב-7 ביולי. בין השמות נמצאים המתעמלת האגדית סימון ביילס, חברת הקונגרס לשעבר גבי גיפורדס שנפצעה קשה בפיגוע ירי, מנכ"ל אפל המנוח סטיב ג'ובס, הסנאטור המנוח ג'ון מקיין,

עוד שמות: הכדורגלנית מגאן רפינו, השחקן והבמאי זוכה האוסקר דנזל וושינגטון ופעילי המאבק לזכויות אדם – פרד גריי שהיה פרקליטה של רוזה פארקס ודיאן נאש שעבדה לצדו של מרטין לותר קינג, והאחות סנדרה לינדזי שהייתה האדם האמריקאי הראשון שקיבל חיסון נגד קורונה שלא במסגרת ניסוי קליני.

*- קבוצת ייעוץ של מועצת החינוך של טקסס, שמונה תשעה אנשי חינוך, המליצה שנושא העבדות בתוכנית הלימודים במדעי החברה לכיתות ב' בבתי הספר הציבוריים יילמד תחת הכותרת "העתקת מקום שלא מרצון" (involuntary relocation). במועצה הציעו להם "לבחון מחדש את הניסוח הספציפי הזה".

*- בית המשפט בפלורידה הוציא צו זמני שקובע כי האיסור על הפלה מהשבוע ה-15 לא ייכנס לתוקף מחר מאחר שהוא מפר את הזכות לפרטיות במסגרת חוקת המדינה. את העתירה הגישו ארגוני זכויות אדם ופעילים למען ההפלות, ובהם הורות מתוכננת והאיחוד האמריקאי לחירויות אזרחיות.

לפי החוק, שעליו חתם המושל הרפובליקני רון דה סנטיס באפריל, ביצוע הפלה לאחר השבוע ה-15, למעט במקרה של סיכון ממשי לחיי האם או שלעובר יש "חריגות קטלנית", הוא עבירה פלילית ורופאים עלולים לעמוד בפני עונש של חמש שנות מאסר וקנס של 10,000 דולר.

*- מכה לארה"ב במרוץ העל הקולי מול רוסיה, סין וקוריאה הצפונית: סוכנות בלומברג מדווחת שמשרד ההגנה האמריקאי הודה כי טיסת ניסוי של טיל היפר-סוני שבוצעה בהוואי הלילה נכשלה בשל "אנומליה שהתרחשה לאחר ההצתה", כישלון שני עבור המערכת שמפותחת עבור הצי לאחר שבאוקטובר שעבר הטיל לא עזב את כן השיגור בשל תקלה במאיץ. "אנשי הפנטגון פתחו בבדיקה כדי לקבוע את הסיבה לקראת ניסויים עתידיים", נמסר.

*- תגובת משרד החוץ הסיני על התפישה האסטרטגית החדשה של נאט"ו: "היא מתעלמת מעובדות, מכפישה את מדיניות החוץ של סין, יוצאת בהצהרות בלתי אחראיות לגבי ההתפתחות הצבאית הנורמלית של סין ולגבי מדיניות הביטחון הלאומי, מסיתה לעימות ומלאה במנטליות של המלחמה הקרה והטיה אידיאולוגית".

*- נשיא סין, שי ג'ינפינג, הגיע להונג קונג כדי לציין 25 שנה להעברת העיר מבריטניה ולרגל השבעתו של ראש המועצה המנהלת החדש, ג'ון לי. מדובר בביקור הראשון של שי מחוץ לסין היבשתית מזה 893 ימים, מאז תחילת מגפת הקורונה, וזהו גם סיבוב ניצחון עבורו לאחר הדיכוי בעיר באמצעות חוק הביטחון הלאומי.

*- המודיעין הצבאי האוקראיני הודיע על השלמת עסקת חילופי השבויים הגדולה ביותר עם רוסיה מאז תחילת המלחמה, במסגרתה הוחזרו 144 חיילים אוקראינים, בהם 95 מהלוחמים שנפלו בשבי במפעל אזובסטל במריופול, 43 מתוכם השתייכו לגדוד אזוב. לפי ההודעה, מרבית המשוחררים סובלים מפציעות קשות.

*- סוכנות החלל הסינית דיווחה שהמקפת טיאן-וון-1 השלימה צילומים באיכות גבוהה של כל מאדים אחרי שביצעה 1,344 הקפות סביב הכוכב האדום מאז הגיעה בפברואר 2021, כשבעה חודשים אחרי השיגור. הצילומים כוללים תיעוד של הקוטב הדרומי שבעבר התגלו בו סימני מים מתחת לקרח ושל קניון ואליס מריניריס שנמשך לאורך 4,000 ק"מ.

*- אסדוללה הארון, ששוחרר לפני ימים אחדים ממחנה גואנטנמו אחרי 15 שנה ושב לאפגניסטן, טען בריאיון לערוץ חדשות כי הוא עבר עינויים רבים. "עשר שנים מחיי בוזבזו", אמר לחדשות טולו. "סיימתי פקולטה לכלכלה וכעת שכחתי הכל. הזהות שלי, הכבוד והמוניטין שלי נהרסו ואני לא יודע במה אני אשם".

*- השער של הגיליון החדש של האקונומיסט:
"אוקראינה ניצחה במלחמה הקצרה. כעת מגיעה המלחמה הארוכה, ועד כה, רוסיה מנצחת. אבל לא חייבים להילחם בה בתנאים של ולדימיר פוטין".

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט עולמי            קרדיט לתמונה: האקונומיסט