מבזקי חדשות ליום 2-7-2022. מתעדכן

*- האם נשקפת סכנה לישראלים בסיני?
לפי מקורות מצריים בתקופה האחרונה קיימו מצרים ואיראן מגעים מודיעיניים הקשורים למספר סוגיות אזוריות. לפי אותם גורמים, מצרים הזהירה את איראן לבל תנסה לבצע פיגועים כנגד ישראלים בשטחה, קרי בסיני.

המקורות ציינו כי "בכירים מצריים הודיעו לעמיתיהם באיראן כי מצרים לא תשלים עם פגיעה במוניטין הביטחוני שלה כחלק מהעימות המתמשך בין תל אביב לטהראן." המקורות הדגישו כי קהיר סירבה במהלך התקופה האחרונה להיות מעורבת בכל מאמץ צבאי שכוון נגד איראן. לפי המקורות המצריים, האזהרה לאיראן הגיעה לאחר שהמודיעין הישראלי העריך כי ישראלים יהוו יעד לפיגועים איראניים באמירויות ובסיני. לפי הדיווח, האיראנים אמרו למצרים כי מדובר ב"כזבים ישראלים".

*- עשרות מיליוני דולר לצבא לבנון
צבא לבנון שעקב המשבר הכלכלי עזבו אותו אלפי חיילים זכה אתמול לבשורות חיוביות. משרד החוץ הקטרי הודיע על העברת סיוע בשווי 60 מיליון דולר לצבא לבנון. ההודעה פורסמה במקביל להגעתו של שר החוץ הקטרי לביירות.

בשנה האחרונה העבירה קטר בכל חודש 70 טון מזון כדי שצבא לבנון יוכל להאכיל את חייליו. לפי מקורות בלבנון, הסיוע הכספי מאתמול יסייע בתשלום משכורות סבירות לחיילים. בטרם המשבר ב-2019 והתרסקות הלירה הלבנונית שכר החיילים בלבנון הגיע לכ-800 דולר בחודש וכיום עם התחזקות הדולר הוא נע סביב כ-100 דולר בחודש בלבד.

*- איראן? מצרים גרעינית…
שלטונות מצרים הוציאו אתמול רישיון לחברת האנרגיה הגרעינית הרוסית "רוסאטום", לבניית יחידת הכוח הראשונה במפעל הגרעיני אל-דבעה. חברת האנרגיה הגרעינית הרוסית אישרה אף היא כי קיבלה אישור מהרשויות המצריות להתחיל בבניית המפעל הגרעיני הראשון בארץ הנילוס. הבנייה עשויה להתחיל כבר בחודש הבא, אז מתכננת החברה הרוסית הממשלתית ליצוק את הבטון הראשון באתר.

בנובמבר 2015 חתמו רוסיה ומצרים על הסכם בין-ממשלתי להקמת תחנת כוח גרעינית. עלויות הקמת הפרויקט מוערכות ב-21 מיליארד דולר. לפי ההסכם המקורי 85% מהמימון אמורים להגיע מהלוואה רוסית למצרים ו-15% הנותרים מהצד המצרי.

לאור הנסיבות הבינלאומיות מעניין כיצד יתפתח הפרויקט ומה תהיה תגובת ארה"ב…

*- למה האוכלוסייה בסעודיה התכווצה?
לפי נתונים רשמיים שפורסמו אתמול עולה כי האוכלוסייה בסעודיה הצטמצמה בשנה שעברה. נתוני הרשות הכללית הסעודית לסטטיסטיקה הראו שמספר תושבי הממלכה ירד ב-2.6% נכון לאמצע 2021, בהשוואה לאמצע 2020. בדו"ח של הרשות נכתב שהאוכלוסייה בממלכה הגיעה ל-34.1 מיליון נפש באמצע 2021, לעומת כ-35 מיליון באמצע 2020.

הרשות ייחסה מגמה זו לירידה של 8.6% במספר התושבים הלא-סעודים שעזבו את המדינה וחזרו למולדתם במהלך מגיפת הקורונה. במקביל, רשות הסטטיסטיקה ציינה כי האוכלוסייה הסעודית גדלה ב-1.2% בתקופה הנדונה.

*- עזמי בשארה – הסוף בקטר?
האם הח"כ לשעבר עזמי בשארה, שברח מישראל לאחר שנחשד בריגול ובסיוע לחיזבאללה במלחמת לבנון השנייה (2006) הסתבך קשות בקטר שאירחה אותו מאז? לפי פרסומים ברשתות החברתיות, בשארה פוטר מתפקידו כיועץ של אמיר קטר לאחר "קיום מערכת יחסים בלתי מוסרית" עם נשים שהועסקו בערוץ הקטרי، "הערבי החדש". בחלק מהדיווחים נמסר כי ממשלת קטר שוקלת לגרש אותו. לידיעות הללו אין אישור אך מה שמעניין שחלקן מופצות על ידי עיתונאים מוכרים בעולם הערבי.

בעבר כבר פורסמו ידיעות דומות וגם עתה חשבונות התומכים בבשארה טוענים כי מדובר בפייק ניוז.

יוזכר שבשנה שעברה דווח גם כי בשארה פוטר מתפקידו במועצת המנהלים של רשת אלג'זירה לאחר שהשמיע עמדות בוטות כנגד הממשל האמריקאי, דבר שהביך את שלטונות קטר.

אלה שחוגגים את מפלתו כביכול של בשארה עתה תוהים לאן כבר יוכל ללכת אם באמת יגורש מקטר….

*- אם אין חיטה, תאכלו בטטה…
מצרים יבואנית החיטה הגדולה בעולם מחפשת פתרונות כדי לצמצם את הנטל הכספי הכבד של היבוא. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה עלו מחירי החיטה בעשרות אחוזים וכשמדובר בכמויות גדולות ובמשאבים כספיים מצומצמים, מצרים בבעיה.

זו הסיבה ששר האספקה המצרי עלי א-מסלחי הצהיר מוקדם יותר השבוע כי באשר ללחם המסובסד שוקלת הממשלה לערבב קמח חיטה עם בטטות כדי לצמצם את השימוש בחיטה. לפי השר, בדרך זו מצרים יכולה לחסוך יבוא של חצי מיליון טון חיטה לפחות. השר ציין כי רעיון אחר כמו לערב קמח חיטה ושעורה נפסל בגלל כמויות השעורה הנמוכות שגדלות במצרים. גם רעיון עירוב קמח חיטה וקורנפלור נפסל מאחר שהלחם יוצא שמנוני ובעל ריח לא נעים….

*- שדה הגז ש"יסדר" את אירופה?
בימים אלה של משבר אנרגיה כמו שעובר על אירופה נראה שכל ידיעה על גילוי שדות גז חדשים מעוררת תקוות. זהו בדיוק המקרה עם הודעת חברת האנרגיה הלאומית של אלג'יריה "סונאטראכ" שהודיעה על מציאת שדה גז חדש באזור חאסי א-רמל. לפי הערכות בשדה החדש יש כמות של בין 300 ל-400 מיליארד מ"ק של גז מעובה (קונדסט).

אזור חאסי א-רמל נמצא כ-400 ק"מ דרומית לבירה אלג'יר והוא ידוע במרבצי האנרגיה שלו. החשוב הוא שהשדה החדש נמצא בקרבת קו הצינורות המוביל גז מאלג'יריה לספרד ולאיטליה. בחברה האלג'ירית סבורים שכבר בנובמבר הקרוב ניתן יהיה להתחיל להפיק גז בכמות של 10 מיליון מ"ק ביום. מי שאמורה לסייע בהפקה היא חברת ENI האיטלקית.

אלג'יריה, שהיא ספקית הגז השלישית לאירופה אחרי רוסיה ונורבגיה, מספקת כ-11% מצרכי הגז של היבשת.

*- אזור תעשייה לעזתים בעוטף?
גורם פלסטיני טוען שישראל יידעה את הצד הפלסטיני כי היא פועלת להקמת אזור תעשייה בעוטף עזה. הדברים נאמרו במהלך פגישה במעבר "ארז" בשבוע שעבר, כך לפי סוכנות הידיעות סאמא הפלסטינית.

לפי הדיווח, מתבצעות עבודות להקמת אזור תעשייה לקליטת 10,000 עובדים מרצועת עזה. עוד עולה שהחל מספטמבר הקרוב יינתנו היתרי עבודה לעזתים שיבטיחו את הזכויות של העובד אצל המעסיק, להבדיל מהמצב היום שהאישורים מוגדרים ל"צרכים כלכליים" והפלסטינים מתלוננים כי לא מקנה להם מעמד של זכאים למלוא התנאים.

*- כבר מרגישים שינוי אצל ביידן…
מי שעוקב אחרי המלחמה בתימן לא יכול שלא להבחין בשינוי שחל אצל הנשיא ביידן בהתבטאויות כלפי סעודיה. לפני מספר חודשים הממשל בוושינגטון האשים את סעודיה ברצח ילדים בתימן אך לפני ימים אחדים הנשיא ביידן כבר דיבר על ההנהגה הסעודית "האמיצה" לאחר שזו הסכימה להארכת הפסקת האש עם המורדים החות'ים.

באזור וגם בוושינגטון סבורים כי יורש העצר הסעודי בן סלמאן הסכים להפסקת אש אחרי 7 שנות לחימה מאחר שהוא סבור שהיא שיבשה את תכנית הרפורמות הנרחבת שלו. לסעודים יש ביקורת על ביידן בתחילת דרכו ביחס לסכסוך בתימן – השעייה של מכירת נשק לסעודיה וכן הוצאת החות'ים מרשימת ארגוני הטרור. החות'ים פירשו צעדים אלה כלחץ אמריקאי על ריאד ושאבו מכך עידוד להמשיך בלחימה, כך טוענים בסעודיה. בסופו של דבר הפסקת האש בתימן סייעה לביידן לקבל את ההחלטה להגיע לסעודיה בחודש הבא.

למרות זאת, כרגע ההערכות נותנות סיכוי נמוך להסדר ארוך טווח עם החות'ים, עושי דברה של איראן בתימן, עקב התעקשותם שלא להתפשר מול הממשלה התימנית בעדן.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון