קהיר "מזהירה" את טהרן מפני תקיפה של אזרחים ישראלים במצרים

בעקבות דיווחים לפיהם הרפובליקה האסלאמית מנסה "להתנקש" בתיירים ישראלים בטורקיה, דווח כי מצרים הזהירה גם את איראן שלא לתקוף ישראלים על אדמת מצרים.

העיתון הבריטי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח כי גורמי המודיעין והביטחוני המצרי נפגשו לאחרונה עם "עמיתיהם האיראנים והזהירו אותם כי כל ניסיון לפתוח במבצע נגד הישראלים באותה מדינה יפגע ביחסים בין קהיר לטהראן". »

על פי הדיווח, גורמים מצריים אמרו כי קהיר "נמנעה" בעבר מכל פעילות צבאית או מכניסה לכל ברית נגד איראן שלדעתה "חסרת תועלת", ובמקביל איראן לא עשתה כל ניסיון לתקוף אזרחים ישראלים במצרים ואם זה ישתנה זה עשוי להוביל לשינוי במדיניות קהיר.

"הצד האיראני הבטיח לשלטונות המצריים שאיראן לא רוצה לפגוע במצב השלום עם מצרים", אמרו המקורות.

הצד האיראני גם תיאר כהצהרות "שקריות" של גורמים רשמיים ישראלים על הניסיון של איראן לפגוע בתיירים ישראלים במדינות שלישיות.

מקורות מצריים אמרו לאל-ערבי אל-ג'דיד כי למרות המשבר הכלכלי הנוכחי, קהיר "לא רוצה לתת קלף בידי אף אחת ממדינות המפרץ כדי להפעיל לחץ על טהראן".

 

המדינות הערביות של המפרץ הפרסי הן המסייעות לכלכלה המצרית, והסחר הכלכלי של מצרים עם אזור זה גבוה.

לפי ה"ג'רוזלם פוסט", גם למצרים, הממלאת תפקיד מרכזי בגישור ופתרון סכסוכים באזור, יש "חששות" לגבי הפעילות באזור של הרפובליקה האסלאמית.

איראן וישראל, המקיימות יחסי עוינות במשך שנים, מאשימות זו את זו בפעולות הדדיות נגד האינטרסים של זו.

איראן אומרת שישראל היא האשמה העיקרית בחבלה במתקני הגרעין של הרפובליקה האסלאמית ובחיסול מדעני גרעין, וישראל מאשימה את טהראן בניסיון לחטוף ולרצוח את אזרחיה.

לאחר שבכירים ישראלים הזהירו אזרחים ישראלים בטורקיה שהם נמצאים תחת איום "רציני" מצד הרפובליקה האסלאמית, שר הביטחון הישראלי בני גנץ הזהיר בשבת כי ישראל תגיב "בנחישות" לכל מתקפה אפשרית על אזרחים ישראלים בטורקיה.

במסיבת עיתונאים עם מקבילו הטורקי באנקרה כמה ימים לאחר מכן, האשים שר החוץ הישראלי, יאיר לפיד , את הרפובליקה האסלאמית ב"מעורבות" בתוכנית לתקוף תיירים ישראלים והודה לטורקיה על פעולותיה נגד התוכנית.

מוקדם יותר דיווחו כלי תקשורת מקומיים בטורקיה על מעצרם של חברי קבוצה בת שמונה חברים, שתכננה בשיתוף פעולה עם כוחות הביטחון של הרפובליקה האסלאמית "לרצוח תיירים ישראלים" באיסטנבול.

משרד החוץ של איראן , טוען בינתיים , כי ההאשמות בתכנון התנקשות בתיירים ישראלים אינו אלא "מבצע פסיכולוגי" והאשים את ישראל בניסיון להרוס את "היחסים בין שתי המדינות המוסלמיות".

تأملی بر صف بندی جدید شکل گرفته در غرب آسیا - اسلام تايمز

קרדיט: רדיו פארדו