אספקה רציפה: 3 מכליות נפט איראניים הגיעו לסוריה והרביעי בדרך

ראש הסגל של ארגון האופוזיציה "מאוחדים נגד איראן גרעינית", קלייר יונגמן, אמרה כי שתי מכליות איראניות פרקו שני משלוחי נפט בנמל בניאס בחוף הסורי במקביל, וציין כי סוריה היא היבואנית השנייה של הנפט האיראני.

יונגמן, המתמחה במעקב אחר מכליות נפט איראניות, הסביר כי המיכליות האיראניות "דראן" ו"קלרו" פרקו במקביל את מטען הנפט שלהן בנמל בניאס בסוריה, אתמול, יום שישי, והוסיף כי המכלית "ארמן 114" החליפה את המשלוח עם המכלית "טרדן" כדי להטעות על ידי העברה מספינה אחת לאחרת, כדי להעביר משלוח שלישי לסוריה.

ראש ארגון "מאוחדים נגד איראן הגרעינית" ציין כי המכלית "טרידן" מניפה את דגל מדינת קמראן, ועבודות תחזוקה בוצעו בה בתחילת השנה בטורקיה.

ב-14 ביוני הודיעה אמצעי התקשורת של המשטר הסורי כי מכלית נפט המכילה 1.5 מיליון חביות נפט גולמי הגיעה לנמל בניאס, בעוד שפקידי ממשל במשטר דיברו על " פריצת דרך " צפויה למשבר הדלק.

האנליסט הכלכלי והפיננסי, עבד עלי, אמר בראיון קודם ל"Syria TV", כי שלוש מכליות נפט הגיעו לסוריה, בעוד משלוח רביעי עדיין נמצא בנמל פורט סעיד, ממתין להגעתו לנמל בניאס החוף הסורי.

עלי הסביר כי המכלית הראשונה  נושאת נגזרות נפט ועל סיפונה כ-250-300 אלף חביות בנזין, השנייה נושאת כ-1.8 מיליון חביות נפט, והשלישית מובילה נפט מהספינה השנייה לחוף הסורי, עקב היעדר מספיק עומק בנמל בניאס, אז נעשה שימוש בספינה שלישית כדי להקל על התהליך, כלומר יש רציפות של אספקה.

איראן משתמשת בדרך כלל בהעברות של משלוחי נפט מספינה לספינה כדי להסוות את המקור והיעד של הנפט המיוצא, במהלכו היא משביתה את מערכת האיתות של הספינה בלב ים, במטרה לעקוף את הסנקציות המוטלות עליה.

יצוא הנפט האיראני

הסכם הגרעין מ-2015 אפשר   לאיראן למכור את הנפט שלה בשוק הבינלאומי, אבל זה נפסק עם פרישתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מההסכם באופן חד צדדי, והוא הטיל מחדש סנקציות אמריקאיות, וסגר את הדלת מול הנפט האיראני, המנוע העיקרי של כלכלת המדינה והמשטר.

מכירת נפט גולמי מכניסה לאיראן מיליארדי דולרים, במיוחד עם עליית מחירי הנפט לרמה הגבוהה ביותר מזה שנים, מה שגורם למכירות איראניות להיות יותר רווחיות.

ארגון "מאוחדים נגד איראן" טוען כי הנפט הגולמי האיראני זורם בעיקר לסין ולסוריה, דרך רשתות לוגיסטיות ימיות מורכבות, אך הוא גלוי וניתן לעקוב אחריו, ומציין כי טהראן "מסתמכת על הסחר בנפט ופטרוכימיה לצורך יבוא של טכנולוגיה רגישה ומוצרים תעשייתיים, במטרה לממן את תוכנית הגרעין שלה".

ראש ארגון האופוזיציה "מאוחדים נגד איראן גרעינית" ציין כי סוריה היא היעד השני לנפט האיראני, שכן שווי משלוחי הנפט במהלך חודש מאי האחרון, לפי מחירי הנפט הנוכחיים, הסתכם בכ-400 מיליון דולר וכלל לא ברור אם המשטר הסורי שילם או ישלם את שווי המשלוחים הללו או לא.