טורקיה חוסמת יבוא של "חיטה גנובה מאוקראינה"

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'אושובלו אמר ביום חמישי כי ארצו חוקרת את הטענות לפיהן רוסיה "גנבה" תבואה אוקראינית ולא תאפשר לה להיכנס לטורקיה.

שגריר אוקראינה באנקרה אמר כי סוחרים טורקים נמנים עם רוכשי התבואה שנגנבה על ידי רוסיה מאוקראינה, וקרא לרשויות הטורקיות לשתף פעולה בהעמדה לדין ובמעצר של פקידים האחראים להובלה וסחר בתבואה גנובה. ממשלת רוסיה הכחישה "גניבת" תבואה אוקראינית.

"אנו לוקחים את ההאשמות הללו ברצינות רבה וחקרנו את כולן", אמר קאווזוגלו במסיבת עיתונאים משותפת עם שרת החוץ הבריטית ליז טראס, לפי היומון הטורקי סבאח, בעקבות ההאשמות נגד טורקיה, חקירתנו העלתה שמקור כל המשלוחים הללו במסמכי המשלוח היה רוסיה. "הודענו במיוחד לאוקראינה על תוצאות כל חקירה".

רוסיה ואוקראינה מספקות יחד כשליש מהתבואה בעולם. יצוא שמן חיטה ושמן חמניות מהמדינה הופסק מאז תחילת המתקפה הצבאית הרוסית עקב חסימת נמלי אוקראינה לאורך הים השחור.

"אנו מתנגדים לתפיסה של תבואה ומוצרים אוקראינים אחרים על ידי רוסיה או כל מדינה אחרת ולמכירתה הבלתי חוקית בשוק העולמי", הוסיף. "ממשלת טורקיה לא תאפשר לסחורות הללו להיכנס למדינה".

כשנשאל על דבריו של שר החוץ הטורקי, חזר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, כי רוסיה לא גנבה תבואה אוקראינית.

האו"ם קרא לאוקראינה, רוסיה וטורקיה להקים נתיבים בטוחים להובלת חיטה אוקראינית דרך הים השחור. ממשלת טורקיה, שתומכת בתוכנית האו"ם, ניהלה משא ומתן עם מוסקבה ואומרת שעדיין לא הושג הסכם סופי.

שרת החוץ הבריטית ליז טראס אמרה גם כי ארצה עובדת עם טורקיה כדי לפתור את בעיית יצוא התבואה של אוקראינה, בהדגישה את תפקידה החשוב של טורקיה, היא אמרה שאם בעיה זו לא תיפתר בקרוב, תהיה לכך השפעה קטסטרופלית על משבר המזון ברחבי העולם.

"ברור שיש להבטיח את ביטחון נמלי אוקראינה ונתיבי השיט המסחרי", הוסיפה. בריטניה מוכנה לספק סיוע מומחה בתחום זה. "אבל העברה בטוחה של תבואה אוקראינית דורשת פעולה בינלאומית מתואמת".

בחלק אחר של נאומו האשימה שרת החוץ הבריטית את רוסיה ב"ניצול רעב כשיטת מלחמה אכזרית".

רוסיה מכחישה כל אחריות למשבר המזון ומאשימה את הסנקציות המערביות.

קאווזוגלו הדגיש גם את הצורך בפתרון מהיר לבעיה, ואמר כי טורקיה תומכת בתוכנית האו"ם להקמת מרכז בקרה באיסטנבול שיפקח על שילוח בין נמלי אוקראינה ו"אזור בטוח" מחוץ למים הטריטוריאליים של אוקראינה.

הוא ציין כי ייתכן שבעיה זו לא תיפתר בקרוב ויישום תכנית זו עדיין עומדת בפני מספר מכשולים ביטחוניים.

משרדי ההגנה הטורקית והרוסית הודיעו ביום רביעי כי שתי המדינות הסכימו לנהל משא ומתן על דרכים להובלת תבואה אוקראינית דרך הים השחור. משרד ההגנה הטורקי אמר כי השיחות הממושכות היו "בונות וחיוביות".

שעות לאחר פרסום הידיעה, ספינת משא טורקית בשם Azov Concord יצאה מנמל מריופול. זוהי הספינה הזרה הראשונה שיצאה ממריופול מאז הפלישה הצבאית הרוסית ב-26 במרץ.

לדברי גורמים טורקים, מוסקבה קוראת להסיר את הסנקציות המערביות על יצוא התבואה והדשנים הרוסי בתמורה לפתיחת נתיבי שיט לנמלים אוקראינים.

 

קרדיט: רדיו פורדו