קפה ירוק: יתרונות בריאותיים ושימושים רפואיים

קפה ירוק הוא פולי הקפה הלא קלויים מפירות הקפה (Coffea arabica, Coffea canephora). הוא מכיל יותר חומצה כלורוגנית מאשר קפה קלוי.

קפה ירוק

מדענים אמרו שלחומצה הכלורוגנית בקפה הירוק יש יתרונות בריאותיים, היא יכולה להשפיע על כלי הדם ולהוריד את לחץ הדם.

הקפה יכול גם להשפיע על האופן שבו הגוף מתמודד עם רמת הסוכר בדם וחילוף החומרים. קפה ירוק מכיל גם קפאין, אך בכמות קטנה יותר מקפה רגיל.

אנשים שותים קפה ירוק לטיפול בהשמנת יתר, סוכרת, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה ומצבים רבים אחרים, אך אין הוכחות מדעיות טובות התומכות בשימושים אלו.

אל תבלבלו בין קפה ירוק למקורות אחרים של קפאין, כמו קפה, תה שחור ותה ירוק. זה לא אותו דבר.

עד כמה זה יעיל?
יש עניין בשימוש בקפה ירוק למטרות שונות, אבל אין מספיק מידע אמין כדי לקבוע אם זה יכול להועיל.

האם זה בטוח?
כאשר נלקח דרך הפה: קפה ירוק הוא בטוח בשימוש הולם. תמציות קפה ירוק שנלקחו במינונים של עד 1,000 מ"ג ביום היו בשימוש בטוח עד 12 שבועות.

תמצית קפה ירוק ספציפית (Svetol, Naturex) בטוחה לשימוש במינונים של עד 200 מ"ג, חמש פעמים ביום ,למשך עד 12 שבועות.

קפה ירוק מכיל קפאין, אך בכמות קטנה יותר מקפה רגיל. כוס קפה ירוק אחת מכילה כ-20 מ"ג קפאין, לעומת 100 מ"ג בכוס קפה רגיל. צריכת כמויות גדולות של קפה ירוק עלולה להוביל לתופעות לוואי הקשורות לקפאין, כגון כאבי ראש, חרדה, עצבנות ודפיקות לב לא סדירות.

קפה ירוק.. יתרונות בריאותיים ושימושים רפואיים עבורו

אזהרות ואמצעי זהירות מיוחדים:
הריון והנקה: אין מספיק מידע אמין כדי לדעת אם קפה ירוק בטוח לשימוש במהלך הריון או הנקה. הישאר על הצד הבטוח והימנע משימוש בו.

רמות הומוציסטאין גבוהות באופן חריג: צריכת מינון גבוה של חומצה כלורוגנית יכולה להגביר את רמות ההומוציסטאין, שיכולות להיות קשורות למצבים כמו מחלות לב.

הפרעות חרדה: הקפאין בקפה ירוק עלול להחמיר את החרדה.

הפרעות דימום: הקפאין בקפה ירוק עלול להחמיר הפרעות דימום.

סוכרת: הקפאין בקפה ירוק יכול להשפיע על האופן שבו אנשים עם סוכרת מעבדים סוכר. השתמש בקפאין בזהירות אם יש לך סוכרת ועקוב בקפידה אחר רמת הסוכר בדם.

שלשול: קפה ירוק מכיל קפאין. קפאין, במיוחד כאשר הוא נלקח בכמויות גדולות, יכול להחמיר את השלשול.

אפילפסיה: קפה ירוק מכיל קפאין. אנשים עם אפילפסיה צריכים להימנע משימוש בקפאין במינונים גבוהים. יש להשתמש בזהירות במינונים נמוכים של קפאין.

גלאוקומה : הקפאין בקפה ירוק יכול להגביר את הלחץ התוך עיני, מה שעלול להחמיר את הגלאוקומה.

לחץ דם גבוה: הקפאין בקפה ירוק יכול להגביר את לחץ הדם אצל אנשים עם לחץ דם גבוה. אבל השפעה זו עשויה להיות פחותה אצל אנשים שצורכים באופן קבוע קפאין.

תסמונת המעי הרגיז (IBS) : קפה ירוק מכיל קפאין. קפאין, במיוחד כאשר הוא נלקח בכמויות גדולות, יכול להחמיר את השלשול שחווים חלק מהאנשים עם IBS.

אוסטאופורוזיס: קפאין מקפה ירוק וממקורות אחרים יכול להגביר את כמות הסידן המסולק בשתן. זה יכול להחליש את העצמות. אם יש לך אוסטיאופורוזיס, הגביל את צריכת הקפאין שלך לפחות מ-300 מ"ג ליום.

האם יש אינטראקציות עם תרופות?

היזהר עם השילובים הבאים:

  • אדנוזין (אדנוקארד)

קפה ירוק מכיל קפאין. הקפאין בקפה ירוק יכול לחסום את ההשפעות של אדנוזין, שבו רופאים משתמשים לעתים קרובות כדי לבצע בדיקה הנקראת מבחן מאמץ לבבי. הפסק לצרוך קפה ירוק לפחות 24 שעות לפני בדיקת עומס הלב.

  • אלכוהול (אתנול)

הגוף מפרק את הקפאין בקפה ירוק כדי לחסל אותו. אלכוהול יכול להפחית כמה מהר הגוף מפרק קפאין. שתיית קפה ירוק יחד עם אלכוהול עלולה להגביר את הסיכון לתופעות לוואי של קפאין, כגון עצבנות, כאבי ראש ודופק מהיר.

  • אלנדרונאט (Fosamax)

קפה ירוק עשוי להפחית את כמות האלנדרונאט שהגוף סופג. שתיית קפה ירוק ואלנדרונאט בו זמנית עשויה להפחית את ההשפעות של אלנדרונאט. אין לשתות קפה ירוק תוך שעתיים לאחר נטילת אלנדרונאט.

  • קלוזפין (קלוזריל)

הגוף מפרק קלוזפין כדי לחסל אותו. הקפאין בקפה ירוק עשוי להפחית את המהירות שבה הגוף מפרק קלוזפין. שתיית קפה ירוק יחד עם קלוזפין עשויה להגביר את ההשפעות ותופעות הלוואי של קלוזפין.

  • דיפירידמול (פרסנטין)

הקפאין בקפה ירוק יכול לחסום את ההשפעות של דיפירידמול. רופאים משתמשים לעתים קרובות בדיפירידמול כדי לבצע בדיקה בלב הנקראת מבחן לחץ לבבי. הפסק לשתות קפה ירוק לפחות 24 שעות לפני בדיקת לחץ הלב.

  • דיסולפירם (אנטפוס)

הגוף מפרק את הקפאין בקפה ירוק כדי לחסל אותו. דיסולפירם עשוי להפחית כמה מהר הגוף נפטר מקפאין. שתיית קפה ירוק יחד עם דיסולפירם עלולה להגביר את תופעות הלוואי של קפאין, כולל עצבנות, היפראקטיביות, מתח ועוד.

סמים ממריצים
סטרואידים, כמו אמפטמינים וקוקאין, מאיצים את מערכת העצבים. על ידי האצת מערכת העצבים, תרופות ממריצות יכולות להגביר את לחץ הדם ולהאיץ את פעימות הלב. קפה ירוק מכיל קפאין. קפאין יכול גם להאיץ את מערכת העצבים. נטילת קפה ירוק יחד עם תרופות ממריצות עלולה לגרום לבעיות חמורות, כגון קצב לב מוגבר ולחץ דם גבוה.

תרופות ממריצות אפדרין
מזרזות את מערכת העצבים. הקפאין בקפה ירוק ובאפדרין הם סמים ממריצים. שתיית קפה ירוק ואפדרין עלולה לגרום לגירוי רב ולעיתים לתופעות לוואי חמורות ולבעיות לב. אין ליטול מוצרים המכילים קפאין ואפדרין בו זמנית.

אסטרוגנים
הגוף מפרק את הקפאין בקפה ירוק. אסטרוגן יכול להפחית כמה מהר הגוף מפרק קפאין. נטילת אסטרוגן וקפה ירוק עלולה להגביר את תופעות הלוואי של קפאין, כגון עצבנות, כאבי ראש, דופק מהיר ואחרות. אם אתה נוטל אסטרוגן, הפחת את צריכת הקפאין שלך.

הקפאין בפנילפרופנולמין
קפה ירוק יכול לעורר את הגוף. פנילפרופנולמין יכול גם לעורר את הגוף. נטילת קפאין ופנילפרופנולמין יחד עלולה לגרום לגירוי רב מדי, להגביר את קצב הלב ולחץ הדם ולהוביל לעצבנות.

Fluvoxamine (Luvox)
הקפאין בקפה ירוק מתפרק על ידי הגוף. Fluvoxamine עשוי להפחית את המהירות שבה הגוף מפרק קפאין. נטילת קפאין יחד עם פלובוקמין עלולה להגביר את תופעות הלוואי של קפאין, כגון עצבנות, חרדה ונדודי שינה.

ליתיום

קפה ירוק ליתיום מכיל קפאין. קפאין יכול להגביר את המהירות שבה הגוף שלך מסלק ליתיום. אם אתה לוקח מוצרים המכילים קפאין ולוקח ליתיום, אל תפסיק לקחת מוצרים המכילים קפאין בבת אחת. במקום זאת, צמצמו את השימוש לאט. הפסקת קפאין מהירה מדי עלולה להגביר את תופעות הלוואי של ליתיום.

תרופות לאסטמה (אגוניסטים בטא אדרנרגיים)
קפה ירוק מכיל קפאין. קפאין יכול לעורר את הלב. תרופות מסוימות לאסתמה יכולות גם לעורר את הלב. נטילת קפאין יחד עם כמה תרופות לאסתמה עלולה לגרום לגירוי רב מדי ולגרום לבעיות לב.

תרופות לדיכאון (MAOI)
קפה ירוק מכיל קפאין. קיים חשש שקפאין עשוי לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות, הנקראות MAOIs. אם קפאין נלקח עם תרופות אלו, זה עלול להגביר את הסיכון לתופעות לוואי חמורות, כגון דופק מהיר ולחץ דם גבוה מאוד.

כמה MAOIs נפוצים כוללים phenelzine (Nardil), selegiline (Zelapar) ו-tranylcypromine (Parnate).

תרופות שמאטות את קרישת הדם (תרופות נוגדות קרישה/נוגדות טסיות)
קפה ירוק עשוי להאט את קרישת הדם. נטילת קפה ירוק יחד עם תרופות שמאטות גם את קרישת הדם עלולה להגביר את הסיכון לחבלות ודימומים.

קפה ירוק ניקוטין
מכיל קפאין. נטילת קפאין יחד עם ניקוטין יכולה להגביר את קצב הלב ואת לחץ הדם המהיר שלך.

Pentobarbital (Nimbutal)
קפה ירוק מכיל קפאין. ההשפעות הממריצות של קפאין יכולות לחסום את ההשפעות מייצרות השינה של פנטוברביטל.

רילוזול (Riluzole)
קפה ירוק יכול להפחית את המהירות שבה הגוף מפרק רילוזול ולהגביר את ההשפעות ותופעות הלוואי של רילוזול.

תיאופילין
הקפאין בקפה ירוק פועל בדומה לתיאופילין. קפאין יכול גם להפחית כמה מהר הגוף נפטר מתיאופילין. שתיית קפה ירוק ונטילת תיאופילין יכולה להגביר את ההשפעות ותופעות הלוואי של תיאופילין.

Verapamil (Calan, אחרים)
Verapamil יכול להפחית כמה מהר הגוף נפטר מקפאין. שתיית קפה ירוק ונטילת ורפמיל עלולה להגביר את הסיכון לתופעות לוואי של קפאין, כגון עצבנות, כאבי ראש וקצב לב מוגבר.

 

שימו לב לשילוב הזה של אנטיביוטיקה (אנטיביוטיקה קווינולון):
הגוף מפרק קפאין כדי לחסל אותו. אנטיביוטיקה מסויימת יכולה להפחית כמה מהר הגוף מפרק קפאין. נטילת אנטיביוטיקה זו יחד עם קפה ירוק עלולה להגביר את הסיכון לתופעות לוואי של קפאין, כגון עצבנות, כאבי ראש, קצב לב מוגבר ועוד.

Cimetidine (Tagamet)
הקפאין בקפה ירוק מתפרק על ידי הגוף כדי לחסל אותו. סימטידין עשוי להפחית את המהירות שבה הגוף שלך מפרק קפאין. נטילת סימטידין יחד עם קפה ירוק יכולה להגביר את הסיכוי לתופעות לוואי של קפאין, כגון עצבנות, כאבי ראש, דופק מהיר ואחרות.

פלוקונאזול (דיפלוקן)
הגוף מפרק את הקפאין בקפה ירוק כדי לחסל אותו. Fluconazole עשוי להפחית כמה מהר הגוף נפטר מקפאין. נטילת פלוקונאזול וקפה ירוק עלולה להגביר את תופעות הלוואי של קפאין, כגון עצבנות, חרדה ונדודי שינה.

תרופות לסוכרת (תרופות נוגדות סוכרת)
קפה ירוק יכול להעלות את רמות הסוכר בדם. שתיית קפה ירוק יחד עם תרופות לסוכרת עשויה להפחית את ההשפעות של תרופות אלו. עקבו מקרוב אחר רמת הסוכר בדם.

תרופות ליתר לחץ דם (נוגדות לחץ דם)
קפה ירוק עשוי להוריד את לחץ הדם. שתיית קפה ירוק יחד עם תרופות המורידות את לחץ הדם עלולה לגרום ללחץ הדם שלך לרדת נמוך מדי. עקוב מקרוב אחר לחץ הדם שלך.

מנפישטיין (מקסטיל)

קפה ירוק מכיל קפאין. הגוף מפרק קפאין כדי לחסל אותו. Mexiletine עשוי להפחית את המהירות שבה הגוף מפרק קפאין. נטילת הכדורים יחד עם קפה ירוק עלולה להגביר את הסיכון לתופעות לוואי של קפאין.

גלולות למניעת הריון 
קפה ירוק מכיל קפאין. הגוף מפרק קפאין כדי לחסל אותו. גלולות למניעת הריון יכולות להפחית כמה מהר הגוף מפרק קפאין. זה יכול להגביר את הסיכון לתופעות לוואי של קפאין, כגון עצבנות, כאבי ראש וטכיקרדיה.

Terbinafine (Lamisil)
הגוף מפרק את הקפאין בקפה ירוק כדי לחסל אותו. Terbinafine עשוי להפחית את המהירות שבה הגוף נפטר מקפאין. זה יכול להגביר את הסיכון לתופעות לוואי של קפאין, כגון עצבנות, כאבי ראש, קצב לב מוגבר ועוד.

האם יש אינטראקציות עם צמחי מרפא ותוספי מזון?

סִידָן
קפה ירוק מכיל קפאין. מינון גבוה של קפאין יכול להגביר את איבוד הסידן בשתן.

Cyclodextrin Cyclodextrin
הוא סיב תזונתי. זה יכול להיקשר לכימיקל שנמצא בקפה ירוק, הנקרא חומצה כלורוגנית. זה יכול להפחית את ההשפעות של הורדת לחץ הדם של קפה ירוק.

שרביטן
אל תשתה קפה ירוק עם שרביטן. שימוש באפדרה המכילה קפאין עלול להגביר את הסיכון לפתח או להשבית מחלות מסכנות חיים, כגון לחץ דם גבוה, התקף לב, שבץ מוחי, התקפים ומוות.

צמחי מרפא ותוספי מזון המכילים קפאין
קפה ירוק מכיל קפאין. נטילה עם מוצרים אחרים המכילים קפאין עלולה להגביר את תופעות הלוואי של הקפאין. דוגמאות לתוספי תזונה המכילים קפאין כוללות תה שחור, קפה, תה ירוק, גוארנה ו-yerba mate.
צמחי מרפא ותוספי מזון שיכולים להוריד את רמת הסוכר בדם.

קרדיט: סטפ ניוז