ה"אקונומיסט": אסד הוא גדול השליטים בעולם ששדד את ארצו ורוקן את נכסיה

המגזין "אקונומיסט" הבריטי תיאר את ראש המשטר, בשאר אל-אסד, כגדול השליטים בעולם ששדדו את ארצות מולדתם לחלוטין, וכי הוא השליט שרוקן את המדינה ההרוסה מכל מה שהיה בבעלותה.

בדיווח האחרון תיאר המגזין את בשאר אל-אסד כמנהיג מאפיה שממשיך להרוס את סוריה.

מחברת המאמר, מירזה שחנז, אמרה: "אסד נראה כמודל של ענווה בקרב שליטים ערבים, שכן הוא אינו עונד תכשיטים, אינו עונד טבעת נישואין, אפילו לא שעון נוצץ, והבגדים המפורסמים ביותר שלו הם בגדי ים ועניבה שחורה , ובכל זאת הוא מנהל מאפיה כדי לבזוז את ארצו ולסחור בכל דבר".

כשהיא דיברה על המצב ה"אומלל" בסוריה, היא הוסיפה: החשמל מנותק בדרך כלל, האוכלוסייה באזורים הנתונים לשלטונו הצטמצמה בחצי בהשוואה ל-2011, ו-90% מהם חיים בעוני, ורבים מהם תלויים בסבסוד מבחוץ והעברות כספים, בעוד הבכירים מאשימים את הסנקציות המערביות ואת מגיפת ה-COVID-19 ואת קריסת בנקים שכנים בלבנון.

הכותבת הדגישה כי "הסיבה העיקרית היא שאסד פירק את האומה שלו, ואחד מהמקורבים אליו – שערק לא מזמן – צוטט כאומר: "הוא שולט כמו בוס מאפיה".

היא הוסיפה כי "אסד טלטל את המוסד הפיננסי לאחר שזימן אנשי עסקים בכירים למלון שרתון דמשק, ועצר חלק ממי שסירבו למסור את רכושם או מניותיהם, והעביר אותם לחקירה נוספת באגף 251, שהוא אחד ממרכזי המעצר והעינויים בדמשק. רמי מכלוף , בן דודו של אסד והמתווך העליון של המשטר, הושם במעצר ורבים מעשירי סוריה נמלטו, ומאות עסקים נתפסו או נסגרו".

היא ציינה כי הם הוחלפו ב"קבוצה שותפה של אנשי עסקים גדולים ומפקדי צבא רבים שמלבינים את הכנסות ההברחה, ובמקום לשפוך כסף לפרויקטים תעשייתיים שהמשטר עשוי להשתלט עליהם, הם אוהבים את מקומות האוכל המשובחים".

שחנאז אמרה, לפי מה שציטטה אל-ג'זירה, כי "אסד מרוויח הון ממכירות דלק ואנרגיה חשמלית. ויש לו את המאפיה שלו שתמורת כסף הם מסירים  שמות מהרשימות השחורות במחסומים.

ההכנסה הרווחית ביותר לאסד – לפי הכותב – היא תרופות וסמים, ולפי מכון ניו ליינס לאסטרטגיה ומדיניות בוושינגטון, יש לו 15 מפעלי ייצור המייצרים: קפטגון, אמפטמינים, קריסטל מת' וכו'. הוא מיקם את המפעלים קרוב לגבולות לבנון וירדן.

היא הדגישה שעם בעל בריתו הרוסי העסוק בסכסוך באוקראינה, אסד הפך פחות בטוח בביטחונו האישי.ב-10 ביוני פגעו טילים ישראלים בשדה התעופה הראשי של דמשק, ודיווחים בעיתונות הישראלית אומרים שארמונות אסד עשויים להיות מטרות מאוחרות יותר. 

קרדיט: זייתון ניוז