איראן לחצה להחזיר את שדה התעופה של דמשק לפעילות במהירות האפשרית. למה?

כלי התקשורת של משטר אסד הודיעו היום, רביעי, כי הטיסות בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק יתחדשו מיום חמישי, 23 ביוני, לאחר הפסקה של 12 יום.

איראן והמיליציות שלה החלו להפעיל לחץ על משטר אסד ומשרד התחבורה שלו שיזרזו את שיקום נמל התעופה הבינלאומי של דמשק, שהופצץ על ידי הישראלים לפני שבועיים, מה שהוביל להוצאתו מפעילות.

העורך הראשי של אתר החדשות הסורי – "קול הבירה", אחמד אובאיד, אישר כי פעולות השיקום של אחד המסלולים בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק לקראת סיום, לקראת חידוש הטיסות בו.

הוא הסביר שתהליך התחזוקה של המסלול הוא זמני, במטרה לאפשר את חידוש הטיסות בשדה התעופה באופן מיידי.

הוא ציין כי משרד התחבורה לא התייחס לתחזוקת תשתית המסלולים כנדרש, והדגיש כי האצת תהליך שיקום המסלול באה מכמה סיבות, כשהבולטת שבהן היא פינוי מטוסים שנתקעו בנמל התעופה של דמשק, כתוצאה מהוצאת מסלולי ההמראה משירות עקב ההפצצה הישראלית.

שישה מטוסים נתקעו בתוך נמל התעופה של דמשק לאחר התקיפה, בהם שלושה מטוסי נוסעים השייכים לחברות Syrian Airlines ו-Cham Wings, ושלושה מטוסי תובלה איליושין, והלחץ האיראני הגדול תרם להאצת פעולות התיקון.

הלחץ האיראני בא במקביל להתקרבות עונת העלייה לרגל השיעית ותוכניות התיירות הדתית, ועובייד אישר כי המטוסים שנתקעו בנמל התעופה של דמשק, השפיעו מאוד על התנועה האווירית והפחיתו את יבוא הסחורות על ידי משרד התחבורה והחברות הקשורות אליו.

מוקדם יותר הפציץ חיל האוויר הישראלי את נמל התעופה הבינלאומי של דמשק, שלושה ימים לאחר תקיפה דומה על מפעל לפיתוח נשק איראני בסביבתו.

העורך הראשי של אתר "קול הבירה", אחמד אובאיד,אמר כי המטוסים הישראלים פתחו בשתי התקפות אוויריות, אחת מהן כוונה למסלול הצפוני של נמל התעופה הבינלאומי של דמשק, ואחרת כוונה למחסן זמני לאחסון נשק, והוסיף כי התקיפה הישראלית הביאה להוצאת מסלול ההמראה הצפוני ,היחידה בנמל התעופה בדמשק, מפעילות.

מקורות בתקשורת ציינו כי התקיפות על המחסן הזמני בסביבת שדה התעופה, הוביל להשמדתו המוחלטת, לאחר ששריפה התלקחה בתוך המחסן ונמשכה למעלה משעתיים, ואילו חברת צ'אם ווינגס לתעופה פרטית הודיעה על השעיית כל הטיסות לשדה התעופה הבינלאומי של דמשק וממנו.

החוקרת לענייני איראן, דיא קדור, אמרה לסוכנות המדיה זייטון, שלתקיפת שדה התעופה כשלעצמו אין מסר חשוב, אבל המסר טמון בתקיפת המסלולים הצפוניים והדרומיים של נמל התעופה, המשדר מסר ישראלי לאיראן, שאין יותר לשלוח משלוחי נשק דרך נמל התעופה הבינלאומי של דמשק.

היא הוסיפה כי לאיום מעשי זה קדמה אזהרה קודמת בתקיפות ישראל בחודש מאי האחרון, ואלו היו אזהרה ישראלית מפני העברת משלוחי נשק איראניים, אך איראן לא שעתה לאזהרה זו, שגרמה לישראל לפעול ביעילות בשטח ולהפציץ ולהוציא את נמל התעופה הבינלאומי של דמשק משירות.

היא ציינה כי לסגירה התכופה של נמל התעופה הבינלאומי של דמשק יש השפעה משמעותית על משטר אסד, בעיקר ברמה הכלכלית, שכן שדה התעופה מהווה את החוליה המקשרת בין משטר אסד לשאר העולם, מה שאומר שלסגירתו תהיה השלכות כלכליות, חברתיות וצבאיות.

המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מעריך כי ראש המשטר, בשאר אל-אסד, לא ייכנע ללחצים המופעלים עליו מצד ישראל בהגברת התקיפות, וכי הוא לא יפעל למנוע מאיראן להמשיך ולהבריח נשק דרך נמל התעופה של דמשק ובאמצעות התעופה האזרחית.

מהמרכז נמסר כי אסד מבין כי הוא חייב את הישרדותו בשלטון למאמצים שעשתה איראן, מה שמקטין את סיכוייו להגיב בחיוב ללחץ הישראלי, בעוד שישראל מודעת לכך שהיא לא יכולה לתקוע טריז בין אסד לאיראן בגלל התלות של הישרדות משטרו על מערכת היחסים איתה, אך בתמורה הוא עוסק בשמירה על כללי המשחק שהיה מקובלים עד כה, כולל אי ​​ניצול תעופה אזרחית לפעולות הברחת נשק.

היא ציינה כי ישראל אינה שואפת להפיל את משטר אסד, "אך המשטר וסמליו הריבוניים ישלמו את המחיר הנדרש", והוסיפה כי איראן פנתה להברחת נשק דרך טיסות אזרחיות דרך נמל התעופה של דמשק לאחר שישראל הצליחה לשתק את תנועת הברחה דרך קווי היבשה והים.

קרדיט: זיתון ניוז