השתלות איברים באיראן בין ייאוש לתקווה

מילה על ייאוש, ומודעה על לב למכירה
תאמינו לי שכואב הלב לקרוא מה קורה באיראן, ולאיזה תהומות של ייאוש מגיעים האזרחים האומללים שחיים תחת המשטר של המהפכה האסלאמית, שמצליח להרוס כל חלקה טובה באיראן.
כבר כתבתי לכם לא מעט על המתרחש באיראן, ועל כך שהמשטר הרקוב והמושחת של האייתוללות דרדר את איראן למצב כלכלי וחברתי גרוע משהייתה המדינה הזו אי פעם, וגם כתבתי לכם שאזרחי איראן נמצאים במצב בו הייאוש ההולך וגובר, גורם לתסיסה הולכת וגדלה ולאובדן פחד מבריוני המשטר.
גם סיפרתי לכם שהייאוש והרעב מביאים את האיראנים לומר ברשתות את מה שהם חושבים על המצב ועל המשטר שהביא את איראן למצב בו המדינה מתפרקת, תרתי משמע.

וגם דיברתי לא פעם על שהייאוש ממצבם, גורם לאזרחי איראן, לצאת לרחוב, למחות ולהפגין, ואף להתעמת עם בריוני המשטר, על אף ולמרות הדיכוי האכזרי והאלים של המחאות, והפעלת כח כלפי מפגינים, כולל ירי על מפגינים, עוברי אורח, או סתם מי שעמד בחלון ביתו.
סיפרתי לכם על ההידרדרות הכלכלית של האיראנים, בעקבות עליות המחירים בשנים האחרונות, והזכרתי גם שמשפחות איראניות רבות איבדו הכל ועברו לגור ברחוב, וסיפרתי לכם על נשים איראנים שנאלצות לעבוד בזנות כדי לנסות לפרנס את משפחתן.
נוסף לכל אלו, הזכרתי בעבר שהייאוש והרעב הביאו חלק מהאיראנים למצב בו הם נאלצים להציע את אברי גופם למכירה, ושהם מפרסמים בתחנות האוטובוס, המטרו והרכבת, מודעות בהן הם מציעים בגלוי את איבריהם למכירה, ויש מי שאין להם איך להדפיס דף נייר במדפסת, אז הם מרססים בצבע את "המודעה" על קירות רחוב.

לא מדובר רק על מכירת כליות, בשנתיים האחרונות יש הצעות גם למכירת קרניות, ובזמן האחרון החלו להופיע הצעות למכירת מח עצם, וגם הצעות לנשות איראן העשירות לקנות ביציות מנשים איראניות מיואשות (במקום לקנות מנשים אפגניות, מה שנשות איראן העשירות עשו עד עכשיו) וזה לא הכל…
שיא השיאים שבגינו איראן סוערת במהלך החודש האחרון, הייתה מודעה אחת שהתפרסמה באמצע מאי, ובה אדם מציע למכירה את ליבו, את הקרניות, ואת ריאותיו, כדי להוציא את משפחתו מהתהום הכלכלית אליה נפלה…

ההצעה המזעזעת התפרסמה ועלתה גם כסרטון וידאו ברשתות האיראניות, וכן עלתה לרשת הקלטת שיחת טלפון עם מי שאומרים שהוא האדם שפרסם את המודעה, ובה הוא נשאל כמה כסף הוא רוצה, ותשובתו הייתה שהוא מוכן למכור את כל איבריו בתמורה לסכום שיספק את ההון הנדרש לאשתו להיות עקרת בית ולקיים את משפחתו בת שבעת הנפשות )אשתו וששת ילדיהם( ביוקר המחייה הנוכחי.
המודעה הזו מיד יצרה הדים ושיח סוער ברשתות, והציפה את הבעיה של סחר באיברים, את "שוק המתווכים" של אברי אדם, ויש מי שהציפו את תופעת קצירת אברים מגופות, ומכירתם למי שידו משגת, ואת הבעייה שעולה מכך – שישנם רופאים ובתי חולים שמוכנים תמורת בצע כסף, לקצור אברי אדם ולהשתילם באדם אחר.

 

ומה אומרים נציגי המשטר?
המשטר שכפי הנראה הבין שיש כאן בעיה החורגת מהמצב ”הרגיל“ של מודעות איברים למכירה שרואים בכל מקום באיראן, ומיד שלח דוברים מטעמו לראיונות לעיתונות כולל סרטונים בהם מרואיינים מומחים שונים, כולל קרדיולוגים ומנהלי מחלקות לב בבתי חולים, ראשי האגודה האיראנית לתרומות איברים, ובכירים אחרים, להסביר שאין כזה דבר תרומת לב מאדם חי, ושאין ניתוחי השתלת איברים לא חוקיות כאלה, ואומרים המומחים שאם אדם יתרום קרנית, הרי הוא יתעוור, ואם יתרום לב או ריאות, הרי שהוא ימות, ומי בכלל ירצה לתרום איבר אם הוא ימות?

הדוברים השונים מטעם המשטר מעבירים מסר נוסף, ואומרים שזה ברור שהמודעה הזו הייתה רק מזימה והונאה למשיכת תשומת לב וניסיון קבלת כספים במרמה, והוסיפו שהמודעה הזו כמובן שאינה אמינה.
והיו הדוברים שהסבירו שכל המודעות של מכירת איברים הן אינן חוקיות, והסיפורים ברשתות ובעיתונות על המודעות האלה, מאורגנים ונועדו ליצור דה-מורליזציה בעם… ובחלק מהמקרים מדובר במודעות של חולים פסיכיאטריים הזקוקים לטיפול, ויש גם דוברים שאמרו שמי שמפיץ דיווחי חדשות על מודעות כאלה, גם הוא זקוק לטיפול פסיכיאטרי.

What discourages people to save lives of those in need of organ transplant?  - Tehran Times
תרשו לי להוסיף מילה קטנה משלי
אז אחרי שנרגעתי מכל ההסברים המלומדים של דוברי המשטר, והבנתי שאין איראנים שבאמת מיואשים ברמה כזו שמביאה אותם לנסות למכור את אברי גופם, ושכולם נוכלים שמנסים להוציא כספים במרמה, ו/או שהם "סתם פסיכים" שזקוקים לטיפול, בכל זאת אזכיר לדוברי המשטר הרקוב שמתעלל בעמו והורס את
מדינתו, שמכירת איברים אינה תופעה חדשה באיראן, ורק הולכת ומחריפה בשנים האחרונות.
וסתם בשביל הכיף שלהכניס קוץ בעינו של המשטר, אזכיר לדוברי האייתוללות, שבשנת 2014 שונה החוק, ומאז נאסרה השתלת איברים בבתי חולים פרטיים, וזה כפי הנראה שהייתה למשטר סיבה טובה לעשות זאת ואפשר להניח שזה לא היה בגלל רמה רפואית ירודה…

קשה לנו להבין אדם שמגיע למצב בו הוא מקבל החלטה למכירת אברי גופו, או מפרסם מודעה שבה הוא מצהיר על רצונו למכור איבר, אבל מתכנן ”עוקץ“ שבו יקבל את הכסף (מראש כמובן) ויעלם ללא שביצע את חלקו בעסקה, וכן – לפי הנאמר בעיתונים וברשתות, מדי פעם מתגלים מעשי עוקץ, אבל קשה לקבל את גרסת המשטר שמאחורי כל ההודעות המתפרסמות מזה שנים ברחבי איראן, יש רק נוכלים המתכננים לקבל כסף ולהיעלם, ויש מי שמציגים צלקות מניתוח להסרת כליה, ואחרים בעלי עין עיוורת לאחר שתרמו קרנית.

Black Market Kidney Transplant | Underworld, Inc. - YouTube

מעט מספרים על השתלות איברים באיראן
במשרד הבריאות האיראני ישנו רישום של עשרות אלפי חולים הזקוקים להשתלות איברים, מתוכם כעשרים אלף ברשימת ההמתנה לתרומת כליה, 000,6-000,5 ברשימת ההמתנה לתרומת כבד, ויש גם ממתינים לתרומות לב ואיברים אחרים.
מדי יום מתים באיראן 7 עד 10 חולים, מרשימת הממתינים להשתלות, אבל יש לציין שבשנה האחרונה מספר המתים הוכפל, וההסבר שניתן ע"י גורמים במשרד הבריאות, שבתקופת הקורונה, הייתה ירידה של כ- 50 אחוז בתרומות איברים.

 

האיברים להשתלה בחולים מגיעים מקציר איברים של אנשים שמתו מוות מוחי, ואיבריהם נמצאו כמתאימים להשתלה.
בכל שנה מוגדרים באיראן בין 5,000 ל 8,000 מקרי מוות מוחי, רבים מהם בעקבות תאונות דרכים ותאונות אחרות, מתוכם נמצאים כ 3,000 איש כמתאימים לתרומת איברים, ומהם נקצרים איברים להשתלה רק מכאלף איש, ובסך הכל מושתלים בין 2,500 ל 4,000 איברים בשנה.
* אציין שבמקרים רבים, משפחות המתים מסרבות לחתום על אישור לתרומת איברים.
* באיראן אומרים שתורם אחד יכול להציל חיים של 7 חולים (בישראל נאמר שתורם יכול להציל 10 אנשים).
* אציין שרק כשישה מיליון איראנים, כ 7 אחוז מהאוכלוסייה, מחזיקים בכרטיס תרומת איברים, ולשם השוואה אומר שבישראל יש מעט מעל מיליון איש, כ 10.7 אחוז מהאוכלוסייה, המחזיקים בכרטיס "אדי" של המרכז הלאומי להשתלות בישראל.

אוסיף שבאיראן טוענים שהם מדורגים כמקום הראשון באסיה בתרומת איברים, ומקום ראשון בעולם בהשתלות כבד, ולא נשכח ששופרות המשטר גם מזכירים לאזרחי המדינה האומללה הזו, שבניגוד למדינות רבות בעולם, באיראן המדינה דואגת לאזרחיה להשתלות איברים מצילי חיים בחינם, ושבזכות הדאגה של המשטר הטוב והמיטיב, שדואג שאזרחיו לא יהיו צריכים לטוס לארץ זרה כדי לעבור השתלה מצילת חיים, הצליח המשטר המופלא לחסוך לאזרחיו ולקופת המדינה מיליארדי דולרים רבים.

Six million Iranians hold organ donation cards: MP - Tehran Times

כמה איברים הושתלו בשנה האחרונה?
לפי נתוני האגודה האיראנית להשתלות, בשנת 1400 בלוח השנה הפרסי (מרץ 2021 עד מרץ 2022,) בוצעו 828,2 השתלות באיראן, מתוכן היו 777,1 השתלות כליה, 854 השתלות כבד, 141 השתלות לב, 46 השתלות לבלב, ו 10 השתלות ריאה, שאלו נתונים נמוכים בהרבה משנת 2020 שלפני תקופת הקורונה, שהייתה שנת שיא בהשתלות איברים באיראן, ועדיין משקפים עלייה לעומת שנה שעברה.
נוסף לאיברים המוזכרים, אציין שבאיראן מבצעים גם השתלות מעיים, ואיברים ורקמות אחרים, החל בקרניות אותן הזכרתי, וכלה בהשתלות עור, ואוסיף שלפי רישומי הרשויות האיראניות, באיראן מכל תורם איברים שמת מוות מוחי, ניתן עקרונית לקצור 8 איברים ו 53 רקמות.
השתלות האיברים באירן אינן דבר חדש, וכבר בשנת 1968 הושתלה הכליה הראשונה באיראן, ועד למהפכה האסלאמית, בוצעו בין 1968 ל 1978 כמעט 80 השתלות כליה.

בשנת 1991 בוצעה בפעם הראשונה השתלת מח עצם, בשנת 1992 בוצעה לראשונה השתלת מעי דק, ביוני 1993 בוצעה השתלת כבד ראשונה, וחודש לאחר מכן, ביולי 1993 בוצעה השתלת לב ראשונה באיראן, השתלת ריאה בוצעה לראשונה בשנת 2000 ,ולהשתלת לבלב, חיכו באיראן עד לשנת 2006.
ההשתלות מוסדרות בחוק, ונוסף לסעיפי החוק שנקבעו בממשלה ואושרו בבית הנבחרים, ברפובליקה האסלאמית של איראן, בה שוטים חוקי השריעה – ההלכה האסלאמית, בנופך הייחודי לשיעה באיראן, בנושא כזה אי אפשר לעשות דבר, ללא פסק ההלכה המתאים, ולכן נדרש לנושא המנהיג העליון, האייתוללה חומייני, כבר באפריל 1979 בראיון רדיו, ולאחר מכן הוציא פסקי הלכה שעוסקים בהשתלת איברים, וכמובן שהמנהיג העליון לא שכח להתייחס גם לבעיות הטומאה והטהרה, ובהן גם בבעיות של טומאה הנובעת מהשתלת איבר של לא מוסלמי, בהקשר לתפילה ויחסים עם בן/בת הזוג.

 

אם תעשו חיפוש באתר של חומייני, לצירוף המילים פתווה+ השתלת +איברים, תוכלו למצוא אזכורים שונים בהם פסקי הלכה ותשובות לשאלות של רופאים ואזרחים, בנושאי השתלות איברים.
אוסיף שבשנת 2015 החוק באיראן שונה, ומאז עד אוקטובר 2020 ,היה אסור לבצע השתלות איברים במי שאינו אזרח איראן, כיום למרות הסרת האיסור, קשה לומר שאיראן הפכה להיות יעד לתיירות רפואית.
כאמור, השתלות איברים מותרות רק בבתי חולים ממשלתיים, וזה לאחר שקיבלו אישור להפעלת מרכז השתלות ממשרד הבריאות, ובסך הכל יש באיראן 34 מרכזי השתלות כליה, בבתי חולים בכל רחבי איראן, 9 מרכזי השתלת לב, 7 מרכזי השתלת כבד, ושלושה מרכזי השתלת ריאות.

באיראן ישנם 16 "מרכזי הפצה" של איברים להשתלה, שכל אחד מהם אחראי על מספר בתי חולים, כולל 47 בתי החולים האוניברסיטאיים, ומנתר את מצבם של חולים בתרדמת ומי שהוכרזו שמתו מוות מוחי, מוודא את קבלת אישור משפחות המתים והמוגדרים עם מוות מוחי, לקצירת האיברים להשתלה, ולהפצתם למרכזי ההשתלה השונים.
נוסף לדברי הרהב של גורמי המשטר, על החיסכון הכספי העצום שהמשטר חוסך לאיראנים החולים על ניתוחים מחוץ לאיראן, אפשר לומר שהמשטר אולי באמת דואג לבריאות אזרחיו ורווחתם, אבל דואג לא פחות גם לכיסו, ואם ניקח את אחד ניתוחי ההשתלה הנפוצים יותר – השתלת כליה, לפי הנתונים המתפרסמים במשרד הבריאות, אתרי מרכזי מחקר והשתלות, ובאתרי בתי חולים באיראן, עלות השתלת כליה זולה יותר למדינה, פי שבע מאשר עלות טיפולי דיאליזה לחולה, זה כאמור נוסף לשיפור באיכות ותוחלת החיים של החולה  ובאיראן מדברים על 70 אחוז סיכוי הישרדות של חולה, לעשר שנים לאחר ניתוח השתלת כליה.

אבל מצד שני, יש בבתי החולים מי שטוענים שהמדינה צריכה להעלות את הסכום שמקבלים בתי החולים על השתלת כליה, שכיום הוא נמוך ביותר, ולא מכסה את העלויות , בוודאי במקרים בהם בית החולים מלווה את החולה חודשים רבים לאחר ההשתלה, ומפסיד על החולה כסף, עם כל הבדיקות והטיפולים הנדרשים.
בנוסף ישנה מגמה של מנהלי מחלקות השתלה, שמנסים לשכנע את משרדי הממשלה הרלוונטיים, לפתח את התשתיות הנדרשות, כדי שיהיה ניתן להשתיל איברים בחולים זרים, וכמובן שכמו במקומות אחרים בעולם, מדובר בסיפור של כסף, והרופאים נותנים דוגמה לניתוחי השתלת כבד, שנטען שיוכלו להיות אחד מגורמי משיכת תיירות רפואית לאיראן, ושאם עלות השתלת כבד שמקורו מתורם שעבר מוות מוחי, היא כשלושים אלף דולר, יהיה ניתן לגבות מחולה זר כ 50 אלף דולר, וההפרש מהווה הכנסה לבית החולים…

לסיום אומר שכל עוד משטר האייתוללות נמצא בשלטון, לא הייתי ממהר לנסות לקבוע תור לניתוח השתלה באיראן, אולי באמת ישנם רופאים מוכשרים, ואולי באמת ישנם מרכזי השתלת איברים שרמתם הרפואית יכולה לעמוד בסטנדרטים המקובלים בעולם, ולמרות שיש הרבה מה לראות באיראן כתייר, לאדם שחייו חשובים לו, צריכה להיות רתיעה מהמשטר הרצחני, שמנצל הזדמנויות לעצור, לכלוא ולהוציא להורג, גם בעלי אזרחות זרה, שמגיעים לבקר באיראן.

First aerial transfer of organ for a transplant in Iran - Tehran Times

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונות: טהרן טיימס