אודות מהגרים המגיעים לתימן

באמת יש מהגרים לתימן?
לאחר הפוסטים האחרונים על תימן  התפתחה שיחה קצרה בקבוצת הדיון שנגעה בנושא מהגרים מאפריקה לתימן, היו קוראים שהביאו פליאה על שיש מהגרים לתימן, אז כדי לעשות מעט סדר בנושא, ארחיב מעט בנושא המורכב והכאוב הזה, של מהגרים שמגיעים לתימן.
בעיניים מערביות לא נתפס המצב שבו יש מי שבוחרים להגר אל תימן מוכת המלחמה, ושרבים מאזרחיה הפכו עקורים בארצם, ומיליונים נמצאים בסכנת רעב ומחלות, אבל צריך לזכור שמה שאנחנו רואים בעיניים מערביות מרחוק, נראה שונה עד מאוד בעיניים של אותם אנשים שמגיעים כמהגרים, פליטים או מבקשי מקלט, למדינה כמו תימן.

וכפי שאמרתי בקבוצת הדיון, אני לא שופט אנשים שנמצאים במצוקה כה קשה, שהם נמלטים על חייהם או אחרים שחושבים שהדרך לשפר את חייהם, היא לנסות למצוא "חיים טובים יותר" בתימן, גם אם רובם למעשה מנסים רק לעבור דרך תימן, בדרכם למדינות אחרות, כדי לשפר את מצבם.
כבר הזכרתי בעבר שכבר שנים רבות ישנם מהגרים בתימן, ובעיקר מקרן אפריקה, ואוסיף שקשה לומר שהם נחשבים לבעלי מעמד גבוה בחברה התימנית, וכן הזכרתי שהחות‘ים משתמשים במתקני מעצר ומבנים אחרים לכליאת מהגרים אפריקאים, אבל האם זו תופעה נרחבת?

התשבוה הקצרה היא כן, אבל אתם כבר יודעים שלפעמים קשה לי להסתפק בתשובה הקצרה, כי ברוב המקרים התשובה הקצרה רחוקה מלהספיק, ולא מראה את כל התמונה, שיכולה להיות מורכבת, והיות ואמרתי שארחיב מעט, אז אספר לכם מעו ממה שניתן ללמוד על תמונת המהגרים המגיעים לתימן.
נתחיל במספר אחד עדכני לנתוני הגירה מקרן אפריקה לתימן, 800,27 שעל פי נתוני סוכנות ההגירה של האו"ם (IOM (Migration for Organization International ,שהתפרסמו בסוף מאי, זה היה מספר המהגרים שהגיעו לתימן מאפריקה בחמשת החודשים הראשונים של השנה…!

G20 International Migration and Displacement Trends Report 2018

אבל מה מסתתר מאחורי המספר הזה?
למעשה המספר הזה מייצג את מספר המהגרים שעליהם יודעים בסוכנויות האו“ם השונות, אבל זה לא בהכרח משקף את המספר האמיתי ולו רק מהסיבה הפשוטה שהמסע המסוכן מאפריקה לתימן, לא תמיד מסתיים בהגעת המהגרים לחופי תימן, וישנן סירות מהגרים שטובעות בים האדום ובמפרץ עדן, ובניגוד למתרחש בים התיכון, ששם ישנם ארגוני סיוע שפועלים לסייע למהגרים מחופי אפריקה לאירופה, וספינות משמר חופים שמנסות להציל מהגרים שסירותיהם העמוסות טובעות, למהגרים בדרכם לתימן – אין מי שעוזר כאשר סירות המבריחים העמוסות הרבה מעבר לקיבולת שיכולה להיחשב בטוחה לשיט, טובעות בין אפריקה לתימן.

במרבית המקרים אף אחד לא יודע ולא שומע על טביעת סירות מהגרים לתימן, וחוץ מבני המשפחה של המבריחים שלא חזרו לביתם. לאף אחד גם לא אכפת, ואף אחד גם לא יודע את מספרם של כל אותם מהגרים שמצאו את מותם בדרכם מביתם, אל חופי ג‘יבוטי וסומליה ששם היו אמורים לעלות על סירות לתימן בדרכם להגשים חלום בארץ אחרת.

נוסף לכך, גם לאחר שהגיעו המהגרים לתימן, סוכנויות האום וממשלת תימן לא תמיד יודעים עליהם, ואם הם עוברים בדרכם מבלי שנקלעו ליותר מידי צרות, ולא נתקעו בדרך במקום שהפך לקו חזית, או מצאו דרכם למחנות המהגרים והעקורים, יכול להיות מצב שבו הם יצליחו לעבור דרך תימן למדינת היעד מבלי להיכלל במספרים והסטטיסטיקות המשמשות את הארגוני ההסיוע לגייס תקציבים לצורך פעילותם.

100,000 Migrants Fled to War-Torn Yemen in 2017

קרדיט: גלוב פוסט

קצת נתונים משנים קודמות
כדי שנבין על איזה סדר גודל מדובר, אציין שבכל שנת 2021 הגיעו מאפריקה לתימן "רק" 700,27 מהגרים, אבל לפני שתקפצו ותגידו שזו עלייה משמעותית, שזה כמובן נכון, תרשו לי להכניס את הנתונים האלה לפרופורציה, ולהזכיר שבשנת 2020 הגיעו מאפריקה לתימן, רק 500,37 מהגרים, וזו כבר צניחה לעומת 138 אלף מהגרים מאפריקה שנכנסו לתימן בשנת 2019…

מה מצב המהגרים בתימן?
למרות מספרים שונים שמספקים ארגוני או"ם שונים, כולל סוכנות ההגירה IOM ,סוכנות הפליטים UNHCR, וסוכנויות או"ם ובינ"ל נוספות, ונתונים של ממשלת תימן, אף אחד לא באמת יודע כמה מהגרים ופליטים נמצאים בתימן, והמספרים נעים בין 137 אלף למעל 190 אלף שזקוקים לסיוע, וכמובן ה IOM מזהיר שעלולות להיות הפרות זכויות אדם של המהגרים המגיעים לתימן, וקריסטה רוטנשטיינר, ראש משלחת IOM בתימן, אומרת שבארגון "מודאגים יותר ויותר לגבי ביטחונם ורווחתם של אנשים העוברים דרך תימן".

ישנם מחנות מהגרים / פליטים אפריקאים בתימן, חלקם מקבלים סיוע מארגוני או"ם וארגוני סיוע בינ"ל, אבל חלק מהמגרים האפריקאים תקועים באזורי לחימה שונים, חלקם בקו החזית עצמו, בלי יכולת להתקדם הלאה או לברוח חזרה לאחור, ורובם נותרים ללא סיוע, ומדובר בקבוצות שונות הפזורות בלא מעט אזורי לחימה, שמספריהן מגיע בין מאות, לבין אלפים רבים.

גם מהגרים שלא תקועים באזורי לחימה נמצאים במצוקה, ומנוצלים ע"י שלל גורמים שונים בתימן, רבים מהם נסחטים ועוברים התעללות, עובדים ולא תמיד יקבלו את שכרם. נשים, נערות וילדות מנוצלות מינית ונאנסות, גם אם ינסו להמשיך בדרכם, ינוצלו ויושפלו ע"י מבריחי המהגרים, שגם הם יאנסו נשים וילדות.
ארגוני האו"ם מגייסים תקציבים לטיפול במצוקת המהגרים, אבל זו טיפה בים, ומיליוני הדולרים שגוייסו, רחוקים מאוד מלהספיק לצרכים, ובמקביל החליטו ב IOM לנסות גישה חדשה, והכריז על פרויקט חדש ובו עוזרים למהגרים שרוצים לברוח מהתופת התימנית, ולחזור לארצותיהם, ובשלב זה מדובר על אלפי מהגרים
מאתיופיה, וכמובן שגם לצורך זה מגייסים תקציב של 5.7 מיליון דולר (ובאותה נשימה נאמר גם שצריך עוד 9 מיליון דולר שמיועדים כמובן למחקר ומעקב אחר ההגירה, ולא חלילה לעזור להחזיר מהגרים לארצות מוצאם) למרות שהארגון הכריז על הצלחה בפעילות זו, ומסר שהצליח להחזיר יותר מ 900 מהגרים מתימן לאתיופיה,
וכמובן שגם הכריז שלצורך המשך הפעילות והחזרת עוד אלפים לאתיופיה, יש צורך בגיוס מימון נוסף, אבל לפחות אפשר להתנחם בעובדה שהמהגרים האתיופים חזרו לארצם בטיסה ישירה, ולא היו צריכים לחצות שוב את הים האדום בסירות רעועות, וכן – ישנם מהגרים שהחליטו לחזור לארצם, גם בלי התוכנית החדשה של סוכנות המהגרים של האו“ם, וכבר שנים שישנה תנועה דו כיוונית, אל תימן וחזרה לאפריקה. יש שנים של אלפי מהגרים שחוזרים ממדינות המפרץ דרך תימן, וגם כאלו שעוד בדרכם בתימן, החליטו לחזור חזרה, ויש שנים שמדברים על עשרות אלפי מהגרים שנעים חזרה דרך תימן לאפריקה.

Internal Displacement in Yemen Exceeds 100,000 in 2020 with COVID-19 an  Emerging New Cause | International Organization for Migration

קרדיט: סוכנות האו"ם

 

ועוד מספר למחשבה:
והפעם מדובר במספר קטן שעליו מדברים בסוכנויות האו"ם השונות וממשלת תימן – יותר מאלף מהגרים שנהרגו ונפצעו מתחילת השנה, כולל נשים וילדים. מדובר כמובן בהערכה, היות שכמו תמיד אף אחד לא באמת יודע כמה מהגרים אפריקאים נהרגו, נפצעו או סתם נחטפו בידי החות‘ים למטרותיהם, ולא ברור לי אם זה כולל את כל הפצועים, ויש המדברים על מספרים גדולים בהרבה, אבל אין לי שום יכולת לאמת אף אחד מהמספרים, ואציין שרק בית חולים אחד בצעדה ( صعدة = Saada ) מדווח על מאות מהגרים מטופלים בחודש מפצעי ירי.

לא ברור לי האם המספר הזה כולל כל אותם מהגרים שהחות‘ים רוצחים, אבל בטוח שהמספר לא כולל את המהגרים האפריקאים שגוייסו בכפייה להילחם בשורות המיליצייה החו‘תית, ולאף אחד אין נתונים על כמות ההרוגים והפצועים בקרב המהגרים-חיילים.
כדי שתבינו על מה מדובר כשאני אומר רצח וגיוס בכפייה ע"י החות‘ים, אזכיר את המקרה במרץ 2021 שבו נשרפו חיים 450 מהגרים אתיופים בני שבט האורומו (Oromo ) שהחות‘ים תפסו באזור צנעא, ודרשו מהם אלפיים דולר לאדם כדי לשחררם, את מי שלא יכול היה לשלם הכריחו החות‘ים להילחם עבורם, ואלו שסירבו
ללכת להילחם, עברו בכלא מסכת איומים והשפלה, וכשהעזו להתלונן ופתחו בשביתת רעב, אחד הסוהרים שקצת כעס על החוצפה של בני האורומו המוסלמים הסונים, פשוט זרק פצצת תבערה ששרפה את מתקן הכליאה, וגרם למותם בייסורים של 450 איש (האו“ם טוען שרק כמה עשרות נשרפו, המשפחות של הקורבנות לא ממש מסכימות עם המספרים שארגוני הסיוע הציגו.)

אבל לא רק החותי‘ם התגלו בכיעורם במקרה זה, כמו במקרים רבים אחרים, אלא גם ארגוני האו"ם שלכאורה אמורים לסייע לנזקקים, כולל למהגרים האומללים בתימן, וכאשר פנו בני משפחות ההרוגים לנציגי ארגון UNHCR וביקשו סיוע בקבלת הגופות וקבורתם, נאמר להם ע"י נציגי הארגון ש UNHCR לא יכול לעשות דבר למען המשפחות, היות ומדובר "ברשות שלטונית", כך גם היה כשפנו לנציגי ארגון IOM שגם מהם לא זכו לסיוע, אבל כשהעזו בני האומורו החוצפנים להפגין מול משרדי הארגונים בצנעא, הגיעו לעזרתם "נציגי הרשות השלטונית" ומאות מחיילי המיליציות החות‘יות גרשו בכוח את המפגינים שביקשו לקבור את הנרצחים, ופצעו רבים מהמפגינים.

אבל בואו רגע נחזור להתחלה – מאיפה באים המהגרים לתימן, ומדוע בעצם הם בכלל הגיעו לשם? אני כל הזמן מדבר על מהגרים מאפריקה, ואכן רוב רובם של המהגרים לתימן מגיעים מאפריקה, ובמיוחד מקרן אפריקה, בנתיב הקצר – חוצים את הים האדום מחופי ג‘יבוטי או שחוצים את מפרץ עדן בנתיב הדרומי והארוך יותר – מחופי סומליה, לערי החוף בתימן.
רוב המהגרים השנה מגיעים מאתיופיה, ולמרות שיהיו מי שיספרו שהסיבה להגירה מאתיופה היא בגלל המלחמה באתיופיה, נתוני סקר של IOM מראים שהסיבה העיקרית היא כלכלית, ורק מיעוט זניח מהגר בגלל הלחימה באתיופיה.

זה המקום לציין שהיו שנים בהן רוב המהגרים אזרחי סומליה, וגם הם ברובם ציינו שהסיבה הכלכלית, היא זו שהניע אותם להגר.
לא כל המהגרים שמגיעים לתימן מאפריקה הם מאתיופיה וסומליה, והיו שנים בהן עברו בנתיבי הברחת המהגרים מגי‘בוטי וסומליה, גם מהגרים מאריתראה, מצרים, וסודן.
אבל כדי לסבך עוד קצת את תמהיל המהגרים שהגיעו בשנים קודמות לתימן, ורשומים כיום בארגוני האו"ם כפליטים הזקוקים לסיוע בתימן, כדוגמת רשומות סוכנות הפליטים של האו"ם – UNHCR ,תוכלו להוסיף גם מהגרים עיראקים וסורים, ותאמינו או לא, היו אפילו כמעט 900 פלסטינים שהגיעו לתימן.

 

 

מדוע בכלל מגיעים מהגרים לתימן?
לפני שהחלה המלחמה הנוכחית, הייתה תנועת פליטים שברחו מסומליה לתימן, ואפילו פליטים ויטנאמים )את שתי הקבוצות האלו, הזכרתי במאמר על תימן מפברואר 21 )אבל רוב מכריע של המהגרים לא באמת רוצים להיות בתימן, ומבחינתם תימן זו ארץ מעבר אל ארץ היעד, שבמרבית המקרים יהיו אלו מדינות המפרץ העשירות כגון ערב הסעודית, איחוד האמירויות, כוויית, וקטר, אבל לפעמים היעד הנכסף עשוי להיות ארץ אחרת, ואודה על האמת, שאני הופתעתי ללמוד שהיו בעבר מהגרים שהגיעו לתימן בדרכם לארה“ב…
לא מדובר בתופעה חדשה, והגירה מקרן אפריקה לתימן, ומשם למדינות יעד אחרות, מתבצעת כבר לאורך עשרות שנים, וישנן שנים בהן גלי ההגירה גדלים בעקבות מצוקה בארצות המוצא, החל מהחמרה במצב הכלכלי, דרך בצורות מתמשכות, ועד למלחמות.

כאמור רוב מכריע של המהגרים מאפריקה לתימן, עושים זאת מסיבות כלכליות, וכמו המהגרים מאפריקה לאירופה, כולם רוצים להגיע למדינות בהן הם חושבים, ימצאו עבודה והם יוכלו לבנות עתיד טוב יותר.
זה המקום לציין שהתופעה של התנועה ההפוכה של מהגרי העבודה, דרך תימן חזרה לאפריקה, קורית בחלקה מהתפקחות החלום של עבודה כמהגר לא חוקי בארצות המפרץ העשירות, שלפעמים מתגלות כמקום שלא קל לחיות ולעבוד בו, כמהגר לא חוקי, ולפעמים מדובר בתנאי עבדות של ממש, שגורמים למהגרים לעשות את דרכם חזרה בדרך רצופת הסכנות הזו, דרך תימן – המדינה המסוכנת לחיים בה ולעוברים דרכה.

From Ethiopia to Yemen, a perilous migrant route to endless misery | Arab  News

קרדיט: ערב ניוז

מילה לסיום
לסיום אומר שכפי הנראה נמשיך לראות מהגרים מאפריקה מגיעים לתימן ומנסים לעבור דרך הארץ השסועה הזו, לארץ החלומות אליה הם שואפים להגיע, וסביר להניח שנמשיך לראות את ארגוני הסיוע השונים, של האו"ם וארגונים אחרים, ממשיכים לנסות לסייע למהגרים ולפליטים שתקועים בתימן, ורוב הסיכוי שנמשיך
לשמוע את הארגונים מבקשים לגייס תקציבים נוספים (רק UNHCR גייס השנה 63 מיליון דולר, ויעד התקציב שלו בתימן עומד על מעל 291 מיליון דולר).
ובתימן כמו בתימן, סביר להניח שכסף שחלק לא קטן מהכסף שהעולם מגייס לטובת מטרות נאצלות, כמו סיוע למהגרים ולפליטים, יגיע לכיסי פקידים מושחתים, שרי מלחמה, ראשי שבטים, ראשי מיליציות חות‘יות ואחרות, וכל הכיסים שיש למלא בדרך, כדי שיהיה אפשר לעזור למי שצריך לעזור…

ועל הדרך אני משער שנציגי ארגוני הסיוע, כולל אלו של האו"ם, כשיפנו אליהם מהגרים אפריקאים בבקשת סיוע, יגידו להם כפי שהם אומרים בפעמים רבות, שהם לא יכולים לעזור, ושהם כבולים לחוקי המדינה, ושהרשויות המקומיות לא מאפשרות, ושלל תירוצים אחרים, וגם אם המהגרים האומללים יבקשו סיוע בדיור יסבירו להם שאין, ואם יבקשו סיוע בעבודה או סיוע כספי, לא יקבלו דבר, אבל ארגוני הסיוע ימשיכו לומר למהגרים הנזקקים, שהגברים יכולים לעבוד בשטיפת מכוניות בתחנות הדלק, ונשים יכולות לקבץ נדבות בשערי המסגדים…

בתימן כמו בתימן, במיוחד אם אתה אדם "שקוף" מאפריקה, לא בטוח שתזכה לסיוע מארגונים שאמורים להגיש סיוע למהגרים ולפליטים, ואיתרע מזלך ונתקעת בארץ האבסורד שנקראת תימן, כשניסת להגיע מקום בו תוכל למצוא עבודה ולהגשים חלום לשפר את מצבך, וגם אם אתה כבר מגיע למחנה מהגרים או למחנה עקורים או למחנה פליטים, לא בטוח שתזכה בסיוע מהארגונים הנאצלים שפועלים לכאורה למענך…

Migrants continue to flock to Yemen despite war, famine and disease | Arab  News

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון