הג'רוזלם פוסט: הסכם ישראלי-סעודי על המרחב האווירי ואיי טירן וסנפיר

העיתון הישראלי " ג'רוזלם פוסט " חשף ביום חמישי כי ישראל הסכימה להסדרי ביטחון חדשים המאפשרים למצרים להעביר את השליטה באיים טיראן וסנפיר שבים סוף לסעודיה.

מהעיתון נמסר כי ישראל הסכימה כי הכוחות הרב-לאומיים, הנמצאים באי, יוצבו מספר קילומטרים בתוך שטח מצרים.

כיום פועל כוח רב לאומי באיים טיראן וסנפיר, והוא אחראי על ביצוע סיורים והבטחת המשך חופש השיט באזור.

העיתון אומר כי "ערב הסעודית לא רוצה שכוחות אלה יישארו ברגע שהם ישיגו את השליטה בשני האיים".

מנגד, העיתון מדווח כי סעודיה תאפשר לחברות תעופה ישראליות לטוס מעל המרחב האווירי שלה.

נכון לעכשיו, רק טיסות ישראליות לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין יכולות לטוס מעל ערב הסעודית, בנוסף לטיסות אייר אינדיה לישראל וממנה.

הידיעה הזו מגיעה במקביל להדלפות שדיברו על כך שארצות הברית נוקטת מהלכים שמטרתם לחזק את שיתוף הפעולה בין בעלות בריתה באזור, ובמיוחד סעודיה וישראל.

אתר "Axios" האמריקאי דיווח בחודש שעבר כי ממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתווך "בשקט" בין סעודיה, ישראל ומצרים על משא ומתן, אם יצליח, זה יכול  להיות צעד ראשון בדרך לנורמליזציה של היחסים בין סעודיה וישראל.

הוא הוסיף כי הנושא קשור להשלמת העברת האיים האסטרטגיים טיראן וסנפיר בים סוף מריבונות מצרית לריבונות סעודית, באישור ישראל.

הבית הלבן רוצה להגיע להסכמה לפני ביקורו הקרוב של ביידן במזרח התיכון בסוף יוני, שעליו דובר לאחרונה, שעשוי לכלול את ערב הסעודית ופגישה עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, כך מדווח אתר "אקסיוס".

האיים טיראן וסנפיר שוכנים בכניסה למיצרי טיראן, המעבר האסטרטגי הקרוב לנמל עקבה בירדן ואילת שבישראל.

הפרלמנט המצרי אישר ביוני 2017 ובית המשפט העליון של המדינה במרץ 2018 את העסקה להעברת הריבונות של שני האיים לסעודיה. ממשלת מצרים אמרה אז כי שני האיים היו במקור סעודים, אך מצרים "חכרה" אותם בשנות ה-50.

כריתת הסכם חדש על השליטה ב-2 האיים מחייבת אישור מישראל בשל תנאי הסכם השלום שנחתם עם מצרים.

 

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונה: https://tipyan.com/