מבזקי חדשות ליום 14-5-2022. מתעדכן

*- הצביעות חוגגת: הנה ידיעה שלא פורסמה באלג'זירה
בישראל מבקשים להגיע לחקר האמת בפרשיית מותה של כתבת אלג'זירה שירין אבו עאקלה בג'נין. אבל הערוץ הקטרי לא מתעניין בעובדות וכבר הרשיע את ישראל וממשיך בקמפיין הארסי שלו.

עד כמה הערוץ הזה לא מתנהל בסטנדרטים עיתונאיים כמו שהוא מתיימר לעשות קבלו דוגמה מהשבוע. בית משפט בקטר שלח בתחילת השבוע לכלא ארבעה אזרחים לאחר שהפגינו בשנה שעברה נגד חוק הבחירות במדינה המפרצית. שניים נשלחו ללא פחות ממאסר עולם. כל חטאם היה שמחו על כך שחוק הבחירות החדש לא מאפשר לבני השבט שלהם להצביע. תנחשו היכן הידיעה הזו לא פורסמה….

*- על מה התנפלו האיראנים ולמה?
בסרטונים שצולמו היום באיראן ניתן לראות התנפלות של הצרכנים באחד המרכולים על שמן מאכל. זה קורה אחרי שהשלטונות הודיעו באופן מפתיע על העלאת מחירים של עד 300% למוצרים כמו שמן, ביצים ועוף. הלקוחות בכל רחבי איראן רוקנו את המדפים וניצלו את השעות שלפני כניסת המחירים החדשים לתוקפם.

כל זה קורה כשבשבוע האחרון הריאל האיראני מגיע לשפל בתקופת הנשיא ראיסי – כ-307 אלף תמורת 1 דולר. הירידה בשער המטבע מוסברת במו"מ הגרעיני התקוע וכן הכרזת הבנק המרכזי על ביטול אחד משערי החליפין למטרות מסחר. לפי מספר מקורות, השלטונות נערכים למהומות עממיות על רקע עליית המחירים וכבר החלו לנתק את רשת האינטרנט ממספר אזורים "בעייתיים".

*- לירדנים אין מים לשתות
בתקופה האחרונה, מתרבות התלונות בירדן מצד התושבים על הפסקות בזרם המים, וזה קורה כשעונת הקיץ בפתח והטמפרטורות נוסקות. מקורות במשרד המים וההשקיה הירדני סבורים שמצב המים בקיץ הקרוב יהיה דומה לזה שבשנה שעברה. במשרד מעריכים שגירעון מי השתייה בממלכה בקיץ יעמוד על כ-40 מיליון קוב. במשרד מסבירים שפיתוח מקורות מים חדשים ידרוש זמן רב, במיוחד מכיוון שמי התהום של ירדן מדולדלים, בנוסף לכמות משקעים נמוכה מהממוצע.

השאלה האם ירדן במצוקתה תפנה שוב לישראל כדי לקבל כמויות מים נוספות….

*- אל תבנו על נורמליזציה עם עיראק בקרוב…
בעיראק החל היום בפרלמנט העיראקי דיון בקריאה ראשונה של הצעת חוק "האוסרת נורמליזציה וכינון יחסים עם הישות הציונית". זה קורה אחרי שהוועדה שהופקדה על הכנת טיוטת החוק סיימה את עבודתה. הועדה נשלטת על ידי הגוש הסדריסטי (של איש הדת מוקתדא א-סדר) והוא כולל 10 סעיפים עיקריים. בין הסעיפים החשובים בו, הגדרה של מעשה פלילי לכל סוג של שיתוף פעולה מדיני, ביטחוני, כלכלי, אמנותי, תרבותי, ספורטיבי ומדעי עם "הישות הציונית".

לפי טיוטת החוק, עיראק נמצאת במצב מלחמה עם ישראל ולכן חל איסור לכל מגע עם חברות ומוסדות הקשורים לישראל או תומכים בה.

*- הלירה שוב "בוגדת" בארדואן…
הלירה הטורקית שוב מאבדת מכוחה ונמצאת בשפל של חמישה חודשים. היום הלירה איבדה עוד למעלה מ-1% מערכה והיא נסחרת סביב 15.25 תמורת 1 דולר.

מאז תחילת השנה איבדה הלירה כ-15% מערכה בעוד שבשנה שעברה היא איבדה כ-44%. היחלשות הלירה מאיצה את האינפלציה שבחודש שעבר הגיעה לקצב שנתי של 70%. עבור המעמד הבינוני ומטה בטורקיה מדובר במכה קשה ובשחיקת כוח הקנייה מה שאמור גם לשחוק את התמיכה בארדואן בבחירות שייערכו בשנה הבאה.

*- הגז של נסראללה
גם היום נאם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה כחלק ממסע התעמולה לקראת הבחירות שייערכו בלבנון בשבוע הבא. גם היום הוא לא התעלם מנושא הגז והסכסוך עם ישראל לגבי הגבולות הימיים.

נסראללה הצהיר כי ללבנון "יש אוצר בים" ואין שום סיבה שהיא לא תנצל אותו. לדבריו, אם לבנון לא תוכל להפיק את הגז הוא לא יאפשר זאת לישראל. במילים אחרות, נסראללה הפך את הגז להבטחת הבחירות שלו ולפיו זה מה שיביא את הישועה הכלכלית ללבנונים האומללים.

אבל גם בלבנון הרוב לא לוקחים את הדברים הללו ברצינות. שם מבינים שלבנון רחוקה מלהפיק את הגז ובטח שחיזבאללה לא יכול להבטיח את זה. אפילו את ההבטחה לאספקת הנפט מאיראן כדי לאפשר ייצור חשמל נסראללה לא הצליח לממש.

*- זה הסכום שמפסידים הפועלים מעזה בכל יום מסגירת מעבר ארז
האיסור שמטילה ישראל על כניסת פועלים וסוחרים מרצועת עזה דרך מעבר ארז גורם להם נזק כספי גדול ומרע את המצב הכלכלי שם. יו"ר "ההתאחדות הכללית של האיגודים המקצועיים" ברצועת עזה, סמי אל-עמסי, הצהיר היום כי האיסור הישראלי מהווה "ענישה קולקטיבית" עבור כ-12,000 משפחות.

לפי אל-עמסי, כ-10,000 עובדים מעזה היו יוצאים מדי יום לעבוד בישראל כשהשכר היומי הממוצע מגיע ל-300 שקלים; בחישוב פשוט מדובר בהכנסה של 3 מיליון שקל לפחות מדי יום, קרי קצת פחות מ-900 אלף דולר, לפי השער העדכני של המטבע האמריקאי.

לפי אל עמסי כ-90,000 עזתים הגישו בקשות לעבוד בישראל אך רק מקצתם קיבלו אישור. ברצועה טוענים כי אם ישראל תתיר כניסת 30 אלף עובדים, הדבר יתרום להפחתת האבטלה בעזה ב-10%.

*- לתורמים נמאס מהרשות הפלסטינית
בדו"ח של הבנק העולמי לגבי הכלכלה הפלסטינית ישנן מגמות סותרות. מצד אחד בשנה שעברה נרשמה התאוששות, הרבה בזכות חזרת העובדים הפלסטינים לשוק הישראלי, אך מצד שני הגרעון של הרשות הולך ומחריף.

הדו"ח מצביע על כך שהמדינות התורמות משכו ידיהן מהרשות הפלסטינית. בשנת 2008, הסיוע מחו"ל היה אחראי על כמעט 30% מהתוצר הפלסטיני, אך בשנה שעברה הנתח הזה צומק אל פחות מ-2%. בשנה שעברה הסיוע מחו"ל לרשות הפלסטינית הגיע ל-317 מיליון דולר, הסכום הנמוך ביותר מאז 2003.

*- ארדואן מקים "עזה חדשה"?
התכנית שהציג בשבוע החולף נשיא טורקיה ארדואן ל"החזרה מרצון" של 1 מיליון פליטים סורים למולדתם מעוררת בקרבם חששות. לפי התכנית, הפליטים הסורים הנמצאים בטורקיה יועברו לאזור העיר הסורית אדליב שכבר כיום מונה אוכלוסייה של כ-3.5 מיליון נפש. אזור אדליב בצפון מערב סוריה הוא המעוז הכמעט האחרון שנמצא מחוץ לשליטת אסד והוא בשליטת מיליציות טורקיות.

גורמים באופוזיציה הסורית טוענים כי התכנית של ארדואן תוביל ליצירת "רצועת עזה חדשה" בין טורקיה לבין סוריה. אם התכנית הטורקית תמומש, הצפיפות באידליב תהיה בדומה לעזה וגם המצב הכלכלי יהיה חמור עקב הקושי בהשגת תעסוקה. בנוסף, האזור אינו יציב ביטחונית וכוחות אסד ביחד עם הרוסים מגבירים את ההתקפות שלהם על גורמי האופוזיציה. ("הרצועה החדשה" מסומנת בירוק במפה בין סוריה לטורקיה)

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון