הזרמת ארטילריה מערבית לאוקראינה תשנה את מאזן המלחמה עם רוסיה

גורמים אמריקאים ואנליסטים צבאיים אמרו כי הזרמת ארטילריה מערבית לאוקראינה תשנה את מאזן המלחמה עם רוסיה, ותוביל לפרוץ קרבות עזים המגובים בנשק ארוך טווח.

הגורמים האמריקאים אמרו ל"וושינגטון פוסט " כי הדבר יאלץ את שני הצדדים להתחכם אם הם מקווים להימנע ממספר רב של הרוגים בשורותיהם ככל שהלחימה תגבר במזרח אוקראינה.

העיתון אמר כי ממשלתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ותומכיו המערביים מצפים שתהיה מלחמה קשה באזור דונבאס. 

הסכסוך שם צפוי ל"האיר" את תפקיד התותחים ארוכי הטווח, המהווים את אבן הפינה של הארסנל הרוסי, במערכה הנוכחית באוקראינה – כך כתב העיתון.

בתמורה, ארצות הברית לבדה הבטיחה לשלוח לאוקראינה כמעט 190,000 פגזי ארטילריה, בנוסף ל-90  תותחים מתנייעים מדגם הוביצר.

נכון ליום חמישי האחרון, יותר ממחצית מהמספר הזה כבר הגיע לאוקראינה, אמר גורם הגנה אמריקאי בכיר ששוחח עם העיתון בעילום שם.

עד כה, רוסיה ואוקראינה ירו אחת על השניה  באמצעות אותן מערכות, כולל מערכת משגרי הרקטות Smerch 300 ו- הוביצרים 122 מ"מ שהיו בשימוש לראשונה כבר בשנות ה-60. 

אנליסטים אמרו לעיתון כי הכנסתם של כלי ארטילריה מערביים שונים צפויה להאיץ את שינוי הטקטיקה של שני הצדדים לשימוש במה שמכונה אש נגד סוללות, כאשר כוחות צבא מחפשים אחר ארטילריה של האויב, מאתרים ותוקפים אותם.

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אמר ביום חמישי כי ארטילריה ארוכת טווח תתברר כ"קריטית" בשלב הבא של המלחמה.

אנליסטים מדגישים כי יכולתה של אוקראינה לתקוף יחידות ארטילריה רוסיות חשובה במיוחד, בשל הנכונות, לכאורה, של הקרמלין לתקוף ערים ועיירות, ולהרוס בתים ותשתיות של אזרחים.

"עצם העובדה שיותר יחידות ארטילריה אוקראיניות יורות אש נגד סוללות תחליש את יכולתה של רוסיה לתקוף ערים", אמר סקוט בוסטון, מומחה צבאי וקצין ארטילריה שדה לשעבר בצבא ארה"ב.

הוא מוסיף כי "הבעיה שאוקראינה ובעלות בריתה המערביות היו רוצות להטיל על הרוסים, היא לגרום להם להיות לא בטוחים לחלוטין שמחסני תחמושת או מרכזי פיקוד יישארו בטוחים אם הם יישארו במקום אחד לאורך זמן".

הפנטגון העריך ביום שישי שרוסיה לא הייתה יעילה כפי שהיא רוצה להשתמש בארטילריה ארוכת טווח. 

כשהמערב ממשיך לשלוח הרבה ארטילריה לאוקראינה, ציין גורם הגנה בכיר, "זה יכול להפוך לסוג של קרב יריות".

יחידות ארטילריה מסתירות את עצמן לרוב באמצעות הסוואה או צורות אחרות של כיסוי, ודרוש שילוב של מודיעין, מל"טים ומכ"ם כדי לזהות את מיקומן. 

המערב מספק לאוקראינה מל"טים ומכ"ם נגד סוללות כדי לעשות זאת.

אוקראינה ביקשה גם לקבל מערכות ארטילריה רבת קנים, כמו מערכת הטילים M142 בעלת דיוק גבוה ומהיר.

M142 HIMARS - Wikipedia

קרדיט: ויקיפדיה

מארק קנסיאן, קולונל בדימוס של חיל הנחתים ומומחה במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון, אמר כי "כלי נשק כאלה יורים מטחים מהירים, מה שמועיל מאוד במשימה לתקוף ארטילריה של האויב לפני שהם משנים את עמדותיהם".

ארצות הברית סיפקה יותר מ-3 מיליארד דולר בנשק לאוקראינה מאז תחילת הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר. הבית הלבן מחפש מימון מספיק מהקונגרס כדי להאריך את הסיוע עד אוקטובר.

לאחר שנכשלה בהתקפה על קייב שבצפון אוקראינה בחודש שעבר, רוסיה מנסה כעת לכפות שליטה מלאה על האזורים המזרחיים המכונים דונבאס.

לפי רשימה שפירסם לאחרונה הבית הלבן, ארה"ב סיפקה או הבטיחה לספק לאוקראינה 1,400 מערכות טילי נ"מ נשאי כתף מדגם סטינגר, 5,000 טילים נגד שריון ג'אבלין ו- 7,000 סוגים אחרים של נשק נגד שריון ומאות מל"טים מתאבדים מדגם סוויץ' בלייד.

ما هي طائرات سويتش بليد الانتحارية التي سترسلها واشنطن إلى أوكرانيا؟

קרדיט: ערביכ פוסט

הרשימה כללה גם 7,000 רובי סער, 50 מיליון כדורים ותחמושת שונות, 45,000 מעילים וקסדות, טילים מונחי לייזר ומזל"טים מדגם פומה, וכן מכשירי מכ"ם נגד ארטילריה ונ"ט, כלי רכב משוריינים קלים ומערכות תקשורת מאובטחות.

הציוד כולל גם את תותחי ההוביצר M777, הדור האחרון של כלי ארטילריה ששימש את צבא ארה"ב באפגניסטן עד לאחרונה, מכ"מים נגד ארטילריה AN/TPQ36, ומכ"מים נ"מ של סנטינל (AN/MHQ64).

 

קרדיט: אלחורה  קרדיט לתמונה: ויקיפדיה