מבזקי חדשות מהעולם ליום 29-4-2022 .

*- הסכום האדיר של מדינות האזור על הוצאות צבאיות… אבל החדשות הרעות עוד בדרך
דוח של מכון שטוקהולם למחקרי השלום מגלה כי למרות המצב הכלכלי הוציאו מדינות העולם יותר כסף על התחום הצבאי. לפי הדוח מדובר בכ-2.1 טריליון דולר בשנה שעברה, עלייה של 0.7% לעומת שנת 2020.

ההוצאות הצבאיות של מדינות אזור המזרח התיכון הסתכמו בכ-186 מיליארד דולר. זו אמנם ירידה של כ-3% בהשוואה לשנת 2020 אך עלייה של כ-6% בהשוואה לנתון מלפני עשור. הירידה בהוצאות בשנה שעברה מיוחסת למחירי הנפט הנמוכים יחסית. לכן עם נסיקת מחירי הנפט מאז תחילת השנה הנוכחית סביר שהמדינות שסביבנו יפנו עוד ועוד משאבים להצטיידות צבאית.

המדינה המובילה בהוצאות צבאיות באזור היא סעודיה עם כ-56 מיליארד דולר בשנה שעברה. לפי הדוח, הוצאותיה הצבאיות של איראן בשנה שעברה הגיעו לכ-25 מיליארד דולר.

*- זה מה שאומר דאעש בסיני על "הכטבמים של היהודים"
ארגון דאעש בסיני טוען כי בשבועות האחרונים הגבירה ישראל את פעילותה האווירית בצפון סיני. בכתבה שפורסמה בעיתון של הארגון "א-נבא" ישנה סקירה על מה שאירע בשבוע החולף בצפון סיני ולפיה היה מספר גדול של התנגשויות בין המחבלים לבין אנשי המיליציות של המשטר המצרי.

דאעש טוען כי "הכטב"מים של היהודים" מספקים חיפוי אווירי למיליציות המצריות ומקשות על אנשי ארגון הטרור לנוע באזור. כמו כן נמסר כי כטב"מ "יהודי" חיסל מפקד שטח של דאעש בסיני המזוהה כ"אבו עמר אל אנסארי". לפי העיתון של דאעש, ישראל מנסה להרחיק את אנשיו מגבולותיה והמשטר המצרי הוא "קבלן הביצוע".

*- דאעש מתקרב לירדן…?
האם ההצהרות של ממשלת עיראק ולפיהן דאעש מוגר ממערב המדינה אינן נכונות? בימים האחרונים התרבו התקפות של חמושים המזוהים עם דאעש בחלק המערבי של המדינה. דאעש אף הצהיר כי אנשיו הקימו "מחסומי פתע" בכביש הראשי בין בגדד לטרביל – מעבר הגבול עם ירדן. זהו עורק תחבורה ומסחר חשוב בין שתי המדינות. ממשלת עיראק הכחישה והיום דאעש מפרסם סרטון (מצורף☝️) המראה כביכול את הפעילות של אחד המחסומים. התמונות הללו מזכירות תמונות משנת 2014 אז עצר דאעש נהגים ואם הסתבר לו שהם שיעים ירה בהם במקום.

צריך לעקוב האם דאעש מצליח להרים את הראש מחדש תוך ניצול הואקום הביטחוני בעיראק כדי לשוב ולהתקרב מחדש לגבול עם ירדן ואז מדובר בהתפתחות משמעותית.

*- גם הפלסטינים סובלים ממשבר שטראוס…
משבר הסלמונלה של חברת "שטראוס" משפיע גם על השוק הפלסטיני, שם מוצרי החברה הישראלית פופולריים. משרד הכלכלה בראמאללה הודיע כי נכון לאתמול נאספו מהמדפים כ-90% ממוצרי שטראוס. עוד נמסר כי על הצרכן הפלסטיני לדעת שאם הוא ירכוש בימים הקרובים ממוצרי החברה הישראלית מדובר במוצרים מוברחים.

גם בעזה נמסר כי מוצרי שטראוס נאספו ויושמדו. העלות הכלכלית תיפול על כתפיהם של סוכני שטראוס, כך נמסר. בשנים האחרונות הושקו מספר קמפיינים פלסטינים להחרמת מוצרים ישראלים אך כפי שרואים מהמשבר הנוכחי, המוצרים הישראלים ממשיכים להיות מועדפים מבחינת הצרכן הפלסטיני.

*- האם אירופה "תיכנע" לפוטין?
דרמה של ממש בשוק האנרגיה העולמי לאחר שרוסיה הפסיקה את זרם הגז לבולגריה ולפולין. מוסקבה דורשת תשלום על הגז ברובל אך שתי המדינות הללו מסרבות לעשות זאת. הפגיעה בהן לא צפויה להיות מיידית שכן יש להן רזרבות לשבועות הקרובים.

אבל ברור שפוטין לא מכוון לפולין או בולגריה אלא למדינות מרכזיות יותר ובראשן גרמניה שבינתיים זרם הגז אליה כבשגרה. ראשי האיחוד מכונסים לדון בצעדי הנגד כלפי מה שהם מכנים "סחיטה". הצעד של פוטין מחוכם שכן הוא יכול ליצור בקיעים באיחוד ביחס לתגובה. כרגע למרות כל המאמצים אין תחליפים מספקים לגז הרוסי. צמצום הצריכה על כל המשמעויות של צעד כזה היא אופציה בטווח הקצר עבור מדינות באירופה.

עקב הצעד הרוסי מחירי הגז זינקו בתחילת היום בכ-20% אך בהמשך נרגעו ומדובר נכון לעכשיו בעלייה של כ-5%. האירופים עתה ינסו להשיג גז בשוק הספוט ויתחרו עליו עם מדינות באסיה מה שמבטיח המשך רמת מחירים גבוהה.

*- חיזבאללה דורש עוד כספים
לפי מקורות במפרץ, ראשי ארגון הטרור של חיזבאללה פנו באחרונה לפטרון בטהראן בבקשה להגדיל בתקופה הקרובה את התקציב. לפי הדיווחים, נסראללה ואנשיו מבקשים תוספת תקציבית של 25 מיליון דולר לתקופה הקרובה. הסכום הזה יסייע לחיזבאללה להגדיל את כוחו בבחירות שייערכו לפרלמנט בחודש הבא, ובכך יחוזק מעמדה של איראן בלבנון, כך הסבירו אנשי הארגון השיעי לאייתולות.

במידה שייחתם הסכם גרעין וזרם ההכנסות של איראן יגבר, חיזבאללה יוכל לצאת נשכר מכך מבחינת תקציבים מוגדלים והמשך התעצמותו.

*- הטורקים לא מאושרים
סקר גלובלי שכלל למעלה מ-20,000 בוגרים ב-30 מדינות (לא כולל את ישראל) מגלה תוצאות מעניינות. מסתבר שהמדינה הכי פחות מאושרת היא טורקיה שם השיבו 42% בלבד שהם מאושרים. בצמרת מככבות הולנד ואוסטרליה עם 86% ו-85% בהתאמה. הסקר שנערך על ידי חברת Ipsos מביא לידי ביטוי את ההתדרדרות החמורה בתחושות הטורקים שכן רק לפני עשור, העידו 89% מהם כי עם מאושרים. אז צעדה טורקיה בראש 30 המדינות. לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין כי השינוי במצב הרוח של הטורקים קשור להתדרדרות הכלכלית שהתרחשה במדינה במהלך השנים האחרונות ובדגש על קצב עליית המחירים ותודה לארדואן….

*- הייתם משלמים על זה 9 מיליון דולר?
בדובאי נערכה מכירה פומבית למטרות צדקה בה נמכרו במיליוני דולרים לוחיות רישוי רכב ייחודיות וכן מספרי טלפון מיוחדים. "כוכבת" הערב הייתה לוחית רישוי רכב ייחודית עם מספר "AA8" שנמכרה במחיר של 9.5 מיליון דולר. המארגנים טוענים כי הכספים ישמשו לרכישת מזון עבור נזקקים.

עוד לוחיות שנמכרו היו F55 תמורת 1.08 מיליון דולר, V66 בסכום דומה וכן לוחית רישוי Y66 תמורת 1.03 מיליון דולר.

בתחום מספרי הטלפון, היקר שבהם נמכר תמורת 1.4 מיליון דולר.

האמירות השכנה אבו דאבי תקיים גם היא בקרוב מכירה פומבית של לוחיות רישוי לרכב עם מספרים מיוחדים כמו 2, 11, 20, 99 ו-999 אז תכינו את הארנקים….

*- זה מה שנכתב בסמוך ליאכטת הפאר של ראש ממשלת לבנון
מי שיכול מנסה לברוח מלבנון והלילה ניסיון כזה של ספינת מהגרים מהעיר טריפולי הסתיים באסון עם לפחות ששה הרוגים שטבעו לאחר התנגשות בספינה של חיל הים הלבנוני. יש 33 נעדרים, לבנונים ופלסטינים.

אסון זה הוביל לבנונים המתגוררים בצרפת להציב שלט מחאה בסמוך ליאכטת הפאר של ראש הממשלה נג'יב מיקאתי ובה נכתב בערבית ובצרפתית (ראו בסרטון): "בעל היאכטה הזו הרג את בני עמו בטריפולי אתמול בערב". היאכטה הזו עוגנת היום בניס.

התמונות של היאכטה עוררו זעם אדיר כלפי מיקאתי ברשתות החברתיות שם נכתב שהוא מיליארדר שנהנה מיאכטת פאר בעוד בני עמו חיים בעוני ונאלצים לחפש גורל טוב יותר בספינות רעועות. למי שמתעניין שווי היאכטה של מיקאתי מגיע לכ-100 מיליון דולר והוא גם בעל מטוס פרטי.

*- דאעש בסיני שוב שולח תזכורת כואבת למצרים
בשבועות האחרונים פתח הצבא המצרי ביחד עם מיליציות הכפופות לו בעוד מבצע שנועד לטהר את נוכחות דאעש בכפרים שבין רפיח ושיח' זוויד בצפון סיני. הבוקר נודע כי אנשי דאעש חיסלו אתמול לפחות שלושה אנשי המיליציות של המשטר המצרי (חוסך מכם את התמונות הקשות). ההרוגים עם מבני השבטים המקומיים.

הצבא המצרי למרות כל הניסיונות מתקשה לחסל את הנוכחות האיסלאמיסטית בצפון חצי האי אם כי יודגש כי בשלב זה התקריות רחוקות מאזורי התיור בדרום סיני.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון