ענקית הנפט הרוסית "לא מוצאת קונים" לכמות עצומה של נפט

ענקית הנפט הרוסית, "רוסנפט", לא הצליחה למכור כמות עצומה של נפט, מה שמבשר על "זעזוע" גדול שעלול להתרחש לכלכלה הרוסית "המותשת", שכבר מתמודדת עם בעיות כתוצאה מהסנקציות המערביות. כך מדווח אתר החדשות האמריקאי –  הוול סטריט ג'ורנל האמריקאי .

בעלות ברית רבות של ארה"ב לא הטילו סנקציות על מגזר הנפט הרוסי על רקע הפלישה לאוקראינה, ורוסיה הצליחה להמשיך ולמכור את הנפט שלה במחירים נמוכים למדינות כמו הודו, בתקופה שבה מחירי האנרגיה עלו באופן דרמטי.

אבל הוול סטריט ג'ורנל ציטט סוחרים, ומסמך, ש"רוזנפט", שבה ממשלת רוסיה מחזיקה בנתח גדול, נתקלה בקשיים במהלך הימים האחרונים במציאת קונים לנפט שכבר הוטען על צי המכליות שלה.

רוזנפט, המנוהלת על ידי בן בריתו של פוטין, איגור סצ'ין, הזמינה בשבוע שעבר חברות להציע הצעות מחיר לנפט.

למרות שהיא מסתמכת זמן רב על מכירות לשוקי חוץ, סוחרים זרים החלו להתרחק מהשוק הרוסי לקראת יישום הסנקציות של האיחוד האירופי נגד תעשיית הנפט הרוסית, שאמורות להתחיל באמצע מאי.

העיתון האמריקני אומר כי הקשיים איתם מתמודדת החברה נותנים "אינדיקציה מוקדמת לכך שהסנקציות האירופיות הצפויות מתחילות לעכב את יכולתה של רוסיה להעביר נפט גולמי משדות נפט לקונים בחו"ל ".

אם הבעיות של החברה יימשכו, יתרחש "זעזוע" נוסף בכלכלה הרוסית, שהתנתקה ממקורות מימון ומסחר מערביים. 

החברה טוענת שהיא משלמת המסים הגדולה ביותר ברוסיה, ותורמת חמישית מהכנסות התקציב. 

בסך הכל, מכירות הנפט והגז הרוסי מהוות 45% מהתקציב הממשלתי, לפי נתונים לשנת 2021.

"אם הם לא יכולים למכור, הם יצטרכו להתחיל להיסגר", אמר עדי אמסרוביץ', עמית במכון אוקספורד לחקר אנרגיה.

בנוסף לבעיות מכירה, אנליסטים אמרו ש-Rosneft ויצרנים פרטיים קטנים יתמודדו עם בעיות ארוכות טווח הנובעות מהסנקציות על מכירת טכנולוגיה לרוסיה.

הסנקציות מכוונות גם לטרנסנפט, מערכת הצינורות הממשלתית רחבת הידיים שמובילה נפט לנמלים, מה שיוצר מכשול נוסף לדלק הרוסי.

خطة روسنفت في قطاع النفط

קרדיט: אלחורה ורשתות חברתיות