שגריר טורקיה בארה"ב: ישראל וטורקיה מתמודדות עם איומים אזוריים דומים

שגריר טורקיה בוושינגטון אמר שישראל וטורקיה מתמודדות עם איומים אזוריים דומים.

"שתי המדינות מתמודדות עם איומים אכזריים דומים מצד שחקנים אזוריים", הדגיש חסן מוראד מרג'אן, במאמר שפורסם במגזין הטורקי סקופ המזוהה עם המרכז האוניברסיטאי דיאן למחקרים אסטרטגיים בישראל, את הצורך בשיתוף פעולה ביטחוני ואנרגיה טורקי-ישראלי.

הדיפלומט הטורקי הבכיר הוא אחד ממייסדי מפלגת הצדק והפיתוח השלטת בטורקיה ויש לו קשרים הדוקים עם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן.

הוא לא נקב בשמה המפורש של איראן, אבל כמה כלי תקשורת בשפה העברית והערבית ציטטו את השגריר הטורקי בוושינגטון כהתייחסות מרומזת לאיומים האיראנים. הוא הצהיר במפורש כבר בשנת 2008 שתוכנית הגרעין של איראן מהווה איום על טורקיה.

טורקיה וישראל, מנגד, מתחו שוב ושוב ביקורת על השפעתה הגוברת של איראן בסוריה ועל תמיכתה בקבוצות מיליטנטיות באזור.

במאמרו שכותרתו "אופטימיות חייבת לשלוט", מר מרג'אן הדגיש גם את הצורך בשיתוף פעולה ישראלי-טורקי במאבק בטרור, ואמר ש"שחקנים אזוריים זדוניים" מאיימים על האינטראקציה בין שתי המדינות.

הוא כתב: "שיתוף פעולה קונבנציונלי נועד לעניינים ספציפיים כדי להתמודד עם איומים או מטרות שיש להם תאריך תפוגה; חוץ מהיותן שכנות, לשתי המדינות יש גם היסטוריה ועתיד משותפים".

"ההתמודדות עם גורמים זדוניים ופעילותם באזור היא תחום מיוחד לפיתוח היחסים בין שתי המדינות שיאפשר מניעת פעולות מערערות יציבות באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה", אמר הדיפלומט הטורקי.

יחסי ממשלת אנקרה עם ישראל השתפרו בחודשים האחרונים, ונשיא ישראל יצחק הרצוג נסע לאנקרה בחודש שעבר. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הודיע ​​גם הוא כי ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט יבקר במדינה בתקופה הקרובה.

סטטיסטיקה טורקית רשמית מלמדת כי היצוא שלה לישראל ברבעון הראשון של 2022 זינק ב-37% ל-1.8 מיליארד דולר, שזה שיא היסטורי לתקופה זאת.

בשנה שעברה הגיע סך היצוא של טורקיה לישראל ל-6.4 מיליארד דולר, שהם 35% יותר מאשר ב-2020. במהלך אותה תקופה עלה היבוא הטורקי מישראל ב-37% ל-2.1 מיליארד דולר.

מר ארדואן גם קרא שוב ושוב לישראל בשבועות האחרונים לספק את הגז שלה לאירופה דרך טורקיה.

Israel–Turkey relations - Wikipedia

 

קרדיט: רדיו פרדה    קרדיט למפה: ויקיפדיה   קרדיט לתמונה: http://turkishpolicy.com/