מרגל רוסי שנחשף בארה"ב וזכה לאות "גיבור ברית המועצות" הלך לעולמו

שירות ביון החוץ של רוסיה (SVR) הודיע כי קולונל מיכאיל וסנקוב, סוכן "בלתי חוקי" שנחשף בארה"ב ב-2010 וגורש לארצו בעסקת מרגלים דרמטית, מת בגיל 79. הוא קיבל שורה של תארים בזכות פעילותו, בהם "גיבור ברית המועצות" בשנת 1990 ו"מסדר האומץ" בשנת 2010.

וסנקוב, שהצטרף לקג"ב ב-1966, היה מוצב בספרד ופברו לפני שהגיע לניו יורק ב-1985 עם דרכון פרואני בשם חואן לזארו, יחד עם רעייתו ויקי פאלז שלא ידעה על זהותו האמיתית. הוא עבד כצלם עיתונות ומרצה באוניברסיטה, משם פוטר בשל תלונות של סטודנטים על דעותיו השמאלניות ואנטי אמריקאיות.

וסנקוב נעצר ביוני 2010 אחרי שהיה תחת מעקב ממושך של ה-FBI והודה בזהותו האמיתית. בריאיון שהעניק ליומון רוסי לפני שנתיים, הוא הכחיש פרסומים כי הוא נפצע במעצר. "האמריקאים לא טיפשים. הם מיד ראו שאני מקצוען מהדור הישן", אמר. "החקירה התנהלה בסדר. הם לא ניסו לגייס אותי".

אחרי ימים ספורים, וסנקוב ורעייתו גורשו לרוסיה יחד עם תשעה מרגלים רוסים נוספים שפעלו באופן סמוי בתוך ארה"ב – המפורסמת ביניהם הייתה אנה צ'פמן – בתמורה לארבעה עצורים ברוסיה על ריגול לטובת המערב, בהם סרגיי סקריפל, שניצל מהרעלת הנוביצ'וק ב-2018.

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: ויקיפדיה