הסאן הבריטי: אלפי אזרחים נהרגו מנשק כימי רוסי שהוסתר על אדמת סוריה

העיתון הבריטי, THE SUN, חשף כי רוסיה החביאה כמויות מהמאגר הכימיקלים שלה בסוריה, במיוחד באזורים שבשליטת מיליציית אסד, למרות כל ההסכמים הבינלאומיים שחתמה לגבי השמדתו של מאגר זה.

על פי העיתון מדובר בנשק הכימי ששימש את מיליציית אסד נגד אזרחים, במיוחד במהלך התקפת גז הסארין על מזרח גאוטה באזור הכפרי של דמשק, שבוצעה בידיעה ובתמיכה מלאה של רוסיה. 

העיתון טוען שלמרות האיסור הבין לאומי להחזיק נשק כימי , והנחיה לכל המדינות להשמיד את הארסנלים הכימיים שלהן, חלק מהמדינות שמרו על מחסני הנשק שלהן והחביאו אותם במחסנים סודיים, שכן לברית המועצות היה את הארסנל הכימי הגדול ביותר שעלה על  40,000 טון חומר.

כימיקלים בסוריה

על פי הדיווח, רוסיה היא אחת המדינות שלא השלימו את השמדת הארסנל הכימי שלה וניסו להסתיר אותו, אך הכל נחשף עם התקיפות הכימיות שערכה מיליציית אסד במזרח גאוטה, שבה נהרגו כ-1,400 בני אדם, במהלכן נעשה שימוש בגז הסארין (למרות הקווים האדומים של אובמה), ובתמיכת רוסיה שיגר צבא סוריה שני טילים, עם ראשי נפץ כימיים המכילים גז סארין ,על כפרים ועיירות שם.

"לגבי גז החרדל, נעשה בו שימוש נרחב בסוריה, אבל הפרדוקס הוא שבכל פעם שהשתמשו בו הטילו את האשמה על דאעש. אולם לאחר חקירה התברר כי הנשק האסור היה בשימוש הצבא הסורי. כמויות אדירות ממנו התגלו במחסנים השייכים למיליציות, כלומר החומר הקטלני לא הושמד למרות כל ההסכמות".

 

מהם הנשקים הבולטים ביותר?

הדו"ח הצביע על כך שלרוסיה יש כמה סוגים של גזים ורעלים כימיים, ובראשם "Carfentanil", שהוא חומר רעיל ביותר וניתן להשגה בקלות, מה שמעלה חשש שהוא עלול להות בשימוש של טרוריסטים או מדינות המשקרות ללא הרף מכיוון שהוא מתפזר כמו ערפל סמיך וגורם לשאיפה המביא לכשל נשימתי.

בנוסף, ישנו גם "דיוקסין", כימיקל קטלני שאמריקה המציאה כדי לברוא יערות במהלך מלחמת וייטנאם, ויש את החומר המסוכן ביותר בקבוצה זו, גז ה"סארין", התוקף את מערכת הנשימה וגורם לקצף בפה לאלו השואפים אותו, בעוד גז חרדל מתפשט בצורה של אדים או טיפות זעירות שתוקפות את העור וגורמות לכוויות קשות.

ישנם סוגים נוספים של נשק כימי, כמו החומר הרעיל "X", שהוא אחד החומרים הקטלניים ביותר השייך לקבוצת גזי העצבים המשתקים כל נפגע תוך דקות ספורות וגורם למוות עקב דום לב, וזאת בנוסף לזרחן לבן, הגורם לכוויות קשות והורס רקמות ריאות או עור עקב האינטראקציה החזקה שלו עם האוויר.

במהלך העשור  האחרון  פעלה רוסיה להצלת בעל בריתה בשאר אסד באמצעים שונים, ובמיוחד פעלו לזכות אותו בפני הקהילה הבינלאומית מאחריות לעשרות מעשי טבח כימיים שהרגו אלפי קורבנות סורים, ובנוסף הטבח הכימי ב-21 באוגוסט 2013, כאשר המיליציה הפציצה את הערים המורדות נגד אסד ומשטרו ,במזרח גאוטה ובמואדמיאת א-שאם במערב גאוטה, באמצעות פגזים גזים רעילים, והרגו יותר מ-1,400 אזרחים, רובם נשים וילדים.

קרדיט: אוריינט ניוז