ה"טריק" של פוטין… מה המשמעות של קניית גז רוסי ברובל?

לפני מספר ימים הודיע ​​נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי התשלומים עבור רכישות גז טבעי רוסי מהאיחוד האירופי צריכים להתבצע ברובלים במקום בדולרים ובאירו, דבר שראשי הגוש האירופי דחו מכל וכל.

בנוסף לעובדה שההחלטה עלולה להוות הפרה של חוזים שסוכמו בין רוסיה ללקוחותיה האירופיים, כפי שציינו אנליסטים רבים וממשלת גרמניה, היא טומנת בחובה גם סיכונים וקשיים בביצועה.

אנליסט האנרגיה עאמר אלשובקי אמר לרשת האמריקאית – אל-חורה כי ההחלטה "מוזרה ומפתיעה" עבור מדינות אירופה שפוטין כינה "לא ידידותיות".

הוא מציין כי חלק מהחברות הצהירו בגלוי כי לא יישמו את ההחלטה הזו "כי פשוט אין להן את הרובל".

מדינות אירופה שקונות גז רוסי, כולל גרמניה, פולין וצרפת, כבר גינו את הבקשה, ואמרו שחוזי יבוא הגז קובעים את המטבע ושאף גורם לא יכול לשנות אותו בן לילה, ואמרו כי בכוונתן להמשיך לשלם באירו ובדולרים.

"קבוצת השבעה", הכוללת את יפן, ארצות הברית וקנדה וכן גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה, הסכימה לדחות את בקשתה של מוסקבה.

שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק הודיע ​​כי מדינות הקבוצה סברו שדרישת רוסיה לשלם עבור הגז הרוסי ברובל היא "בלתי מתקבלת על הדעת" וזה מוכיח שפוטין "בצרות".

בשבוע שעבר הודיע ​​נשיא רוסיה כי רוסיה לא תקבל עוד תשלומים בדולרים או יורו עבור משלוחי גז לאיחוד האירופי, מה שנותן לרשויות הרוסיות שבוע להקים מערכת חדשה שתתמוך בתשלומים ברובל.

אל-שובקי אמר, "נראה שמוסקבה לא למדה היטב את ההחלטה ואולי היא רוצה לאלץ את אירופה לנטוש לחלוטין את הגז הרוסי, מה שמביך את האירופים כי הם זקוקים לו נואשות בחורף. הם עדיין לא השלימו את תכניותיהם לוותר על כך".

לפי האנליסט, אולי מוסקבה רצתה שהאירופאים הם אלו שיחליטו להפסיק את קניות הגז ממנה ולא מצד רוסיה, כדי לא להשפיע על אמינותה, אבל הצעד הזה למעשה החליש את האמינות של רוסיה כספקית אנרגיה מכיוון שהיא מפרה חוזים עם חברות יבואניות. לפי אל-שובקי.

שר הכלכלה הגרמני אמר בהצהרת G7: "אנו מבקשים מהחברות הנוגעות בדבר לא להגיב לבקשתו של פוטין", ותיאר את רוסיה כ"ספק לא אמין".

מה פוטין רוצה?

סוכנות הידיעות AP אומרת כי אירופה מייבאת כמויות גדולות של גז טבעי רוסי כדי לחמם בתים, לייצר חשמל ולזקק דלק, והיבוא הזה נמשך למרות המלחמה באוקראינה. כ-60 אחוז מהיבוא משולמים ביורו והיתר בדולרים.

פוטין רוצה לשנות זאת על ידי דרישה מיבואני גז זרים לקנות את הרובל ולהשתמש בו כדי לשלם לספקית הגז הממלכתית גזפרום.

השפעות פוטנציאליות

בהתבסס על תכנית זו, חברות רבות לא יוכלו לייבא גז מכיוון שאין להן סכומי כסף גדולים ברובלים כדי לקנות את מכסת הגז היומית השווה לכ-150 מיליון דולר (כ-14 מיליארד רובל), וכדי לספק זאת הם צריכים להתמודד עם מוסדות פיננסיים רוסים שהוטלו עליהם סנקציות, לפי אלשובקי.

סוכנות הידיעות AP אומרת שהיבואנים יצטרכו למצוא בנקים שיחליפו יורו ודולרים לרובל, מה שיכול להיות מסורבל מכיוון שכמה בנקים רוסים נותקו ממערכת ה-SWIFT .

מומחה אנרגיה בקרן הצרפתית למחקר אסטרטגי, ניקולא מזוצ'י, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי יהיו קשיים בבחירת הבנקים המתווכים ובקביעת המחיר.

הוא אומר כי "מהרגע שרוסיה תרצה להקים מערכת המבוססת על השימוש ברובל, השאלה תהיה: איך נוכל להמיר את הסכום הזה מדולרים לרובל, על איזה שער חליפין נתבסס? האם יהיה צורך לעבור דרך בנקים ספציפיים? אם כן לבנקים לא בהכרח תהיה את היכולת לפעול באירופה, אז הם יצטרכו לעבור דרך מדינות שלישיות?

עם זאת, סוכנות AP אומרת כי ישנם כמה בנקים שלא נותקו מהסנקציות של SWIFT ושל משרד האוצר האמריקני ואלו יסייעו  לבעלי ברית אירופיים התלויים בנפט ובגז הרוסי.

תשלום לרוסיה עבור גז במטבע משלה "במקרה הטוב יעזור באופן שולי לעקוף סנקציות פיננסיות, ויתמוך בערך הרובל או יגן על הכלכלה הרוסית", אסוואר פראסד, פרופסור למדיניות סחר באוניברסיטת קורנל ובכיר לשעבר ב-International Monetary. קרן, אמר ל-Associated Press.

מזוצ'י מצפה לעלייה מלאכותית בערכו של הרובל מכיוון שהוא ייצור לו ביקוש לאחר שהושפע קשות מההחלטה הרוסית לפלוש לאוקראינה.

בכך, אומר אלשובקי, רוסיה מנסה "להחיות את הרובל".

בתיאוריה, מציין פראסד, דרישה לתשלום ברובלים עלולה להגביר את הביקוש למטבע ולהעלות את ערכו "אך לא בהרבה", כי יורו ודולרים כבר משמשים לקניית רובל כאשר גזפרום מחליפה את רווחיה במטבע זר.

המרכז ללימודי המזרח בוורשה אומר כי על ידי העברת זרימת מטבע החוץ מגזפרום למערכת הבנקאות הנשלטת ברובה על ידי המדינה, הקרמלין יבסס את שליטתו במטבעות זרים שהפכו נדירים יותר מאז שהקפיאו מדינות מערביות רבות חלק מעתודות מטבע הזר של רוסיה.

עם זאת, זה ישאיר את החברה ללא מטבע חוץ כדי לבצע תשלומי חובות לגופים זרים או לקנות אספקה ​​שהיא זקוקה לה בחו"ל.

המחלוקת על הרובל העלתה חשש להפרעות באספקת הגז הטבעי, ופרסאד מזהיר מפני  עליית מחירים נוספת.

גם צינורות הגז באירופה קשורים זה בזה, כך שכל ניסיון להגביל את זרימת הגז למדינות מסוימות ישפיע על אחרות, לפי אנליסטים של Rystad Energy.

האם פוטין מנתק את הגז מאירופה?

הדיווח של סוכנות הידיעות AP שולל קיצוץ באספקת הגז הרוסית לאירופה, מכיוון שהוא מהווה מקור עיקרי להכנסות שלה.

כשנשאל על ידי עיתונאים האם רוסיה תוכל לנתק את אספקת הגז ללקוחות אירופאים, אם יסרבו לשלם ברובל, אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב: "ברור שלא נספק גז בחינם.. במצבנו, יהיה קשה וחסר תועלת לעסוק בפילנתרופיה אירופאית".

כלכלת חלק ממדינות אירופה, כמו גרמניה, תלויה מאוד בגז הרוסי, ואירופה מייבאת 40% מצרכי הגז שלה, ו-25% מהנפט שלה מרוסיה.

בסוכנות הידיעות הצרפתית אומרים שחברות צרפתיות רבות ממשיכות לרכוש גז ישירות מרוסיה, כמו טוטאל אנרג'י, שהודיעה על הפסקת כל רכישות הנפט ונגזרותיו מרוסיה, אך ממשיכה לרכוש ממנה גז.

בעוד ארצות הברית ובריטניה הכריזו על הקפאת רכישת נפט מרוסיה, אירופה לא התקדמה לעבר אמברגו מוחלט, ומאמציה מתמקדים כעת בגיבוש תכניות לצמצום היבוא שלה בשנים הקרובות.

ברלין, שייבאה יותר מ-55% מהגז ממוסקבה לפני הפלישה, מבקשת לצמצם במהירות את תלותה בגז הרוסי הזה על ידי גיוון מקורותיו, אך היא לא מצפה שתצליח לוותר עליו לפני אמצע שנת 2024.

אלשובקי מציין כי מחצית מהכנסותיה השנתיות של רוסיה מנפט וגז, המוערכות כיום בכ-242 מיליארד דולר, מגיעות מהאיחוד האירופי.

קארל ויינברג, כלכלן ראשי ומנהל כללי של High Frequency Economics בניו יורק, אומר שבנוגע לגז, האפשרות היחידה של פוטין היא לא לספק גז לאירופה, וזה לא יכול לקרות. הוא לא יכול למנוע מנפט וגז לצאת מהאדמה מבלי לחסום את הבארות".

ה"טריק" של פוטין

וינברג אמר: "בואו נקרא לזה הונאה… רוסיה לא יכולה להפסיק לשלוח גז כמו שגרמניה והאיחוד האירופי לא יכולים להפסיק לקנות אותו עכשיו".

אל-שובקי מציין כי ההחלטה הרוסית לא כללה מכירות נפט, משום שהן מייצרות הכנסות שנתיות גדולות בהרבה מגז (כ-180 מיליארד דולר לנפט לעומת 62 מיליארד דולר לגז).

הוא אומר ש"גז עבור רוסיה הוא כוח, ונפט זה כסף".

הוא מאמין שרוסיה רצתה ליצור קרע בחומה האירופית, אך זה לא הצליח לה, שכן רבות ממדינות הגוש מתכננות לצמצם את יבוא הדלקים הפוסיליים הרוסיים ל"אפס".

הדבר יוביל להפחתה משמעותית בהכנסות השנתיות של רוסיה מנפט וגז, בהתחשב בכך שהאיחוד האירופי תורם כמחצית מההכנסות הללו.

לדבריו, לירידה העצומה הזו בהכנסות יהיו השלכות חמורות על הכלכלה הרוסית, שתלויה בין 40 ל-50% מתקציבה בהכנסות מאנרגיה.

הירידה במחירי הנפט הייתה אחת הסיבות להתמוטטות ברית המועצות, אומר אלשובקי.

روسيا : الدول "غير الصديقة" سيتوجب عليها الدفع بالروبل مقابل شراء الغاز  الروسي

קרדיט: טורקיסלאם