גורמים רשמיים: איראן הפציצה את ארביל בגלל שיחות גז שכללו את ישראל

יותר משבועיים לאחר שמשמרות המהפכה האיראנים טענו למתקפה על העיר ארביל בכורדיסטן העיראקית, חשפו גורמים עירקיים וזרים פרטים חדשים וחשובים על המבצע.

גורמים עיראקים וטורקים דיווחו כי תכנית שהתגבשה לאזור כורדיסטן העיראקית לאספקת גז לטורקיה ולאירופה בסיוע ישראל היא חלק ממה שהכעיס את איראן וגרם לה להפציץ את ארביל בטילים בליסטיים החודש.

בראיון לרויטרס הוסיפו השבוע, גורמים יודעי דבר, בעילום שם, כי הם מאמינים שהמתקפה היתה מסר רב-כיווני לבעלות הברית של ארה"ב באזור, אך המניע העיקרי היה התכנית לשאוב גז כורדי ולשנע אותו לטורקיה ומשם לאירופה בהשתתפות ישראל.

כמו כן, המקורות ציינו כי הצעד מגיע בזמן רגיש מבחינה פוליטית עבור איראן והאזור, שכן תכנית ייצוא הגז עשויה לאיים על מעמדה של איראן כספקית גז מרכזית לעיראק וטורקיה, בעוד כלכלתה עדיין סובלת מכובד הסנקציות הבינלאומיות.

שתי פגישות בווילה של איש עסקים כורדי

במקביל, אמר גורם ביטחוני עיראקי כי "התקיימו לאחרונה שתי פגישות בין גורמי אנרגיה ישראלים ואמריקאים ומומחים בווילה (בהתייחס לבניין שהופצץ) כדי לדון בשינוע גז כורדיסטני לטורקיה באמצעות צינור חדש".

בכיר במערכת הביטחון העיראקית ובכיר אמריקאי לשעבר שמכירים את התוכניות הוסיפו גם כי איש העסקים הכורדי שביתו נפגע מטילים איראניים, באז קארים אל-ברזנג'י, עבד על הקמת צינור לייצוא גז.

לדבריהם, קבוצת Kar Oil שבבעלות ברזנג'י פועלת להאצת בניית צינור הגז. בסופו של דבר, אמר הבכיר האמריקני לשעבר, הצינור החדש יתחבר לקו שכבר הושלם בצד הטורקי של הגבול.

אספקת גז לטורקיה ולאירופה

גורם ביטחוני עיראקי הסביר כי התקיימו לפחות שתי פגישות שדנו בנושא זה עם מומחי אנרגיה מארה"ב וישראל והן נערכו בווילה שבה מתגורר אל-ברזנג'י, מה שמסביר לדבריו את בחירת היעד לפגיעת הטילים האירניים. איש לא נפגע באורח קשה במתקפה, אך לווילה נגרם נזק רב.

באותו הקשר, בכיר בממשלת עיראק ודיפלומט מערבי בעיראק אישרו כי ידוע שאל-ברזנג'י מארח בביתו פקידים זרים ואנשי עסקים, וכי ביניהם ישנם גם ישראלים.

מנגד, שני גורמים טורקים אישרו את קיומן של שיחות אחרונות, בהן השתתפו גורמים אמריקאים וישראלים, לדיון באספקת גז טבעי לטורקיה ואירופה מעיראק, אך הם לא חשפו את מיקומן.

גורמים עיראקים וטורקים לא מסרו פרטים ספציפיים על התוכנית לשאוב גז מכורדיסטאן העיראקית ולהעבירו לטורקיה, ולא ציינו לאיזה שלב הגיעה תכנית האב ומה תפקידה של ישראל בפרויקט.

אחד הבכירים הטורקים אמר כי "עיתוי המתקפה על ארביל מעניין". הוא הוסיף כי "נראה שהמתקפה נועדה לסכל יצוא אנרגיה מצפון עיראק ולשיתוף פעולה פוטנציאלי שעשוי לכלול את ישראל".

הוא הדגיש כי נערכו מספר שיחות בנוגע לייצוא גז טבעי מצפון עיראק, והוסיף, "אנו יודעים שעיראק, ארה"ב וישראל מעורבות בתהליך הזה. גם טורקיה תומכת בזה".

אזור כורדיסטן מכחיש

פאוזי חרירי, ראש לשכת נשיאות מחוז כורדיסטן בעיראק, אמר כי קבוצת "קאר אויל", שבנתה את הצינור המקומי בכורדיסטן וכעת מנהלת אותו, מחזיקה גם בבעלות על שליש  מצינור היצוא של נפט גולמי ,תחת הסכם ליסינג מימוני, והשאר בבעלות חברת רוסנפט הרוסית.

לשכתו של נשיא חבל כורדיסטן בעיראק, נצ'ירוואן ברזאני, הכחישה מצדה כי קיימה כל פגישות עם בכירים אמריקאים וישראלים כדי לדון בצינור בווילה של אל-ברזנג'י.

ראוי לציין כי גילוי זה מאיר את המתקפה של איראן על ארביל בהקשר של האינטרסים האנרגטיים של המדינות באזור, ולא בתגובה להרג שניים מקציניה בתקיפה ישראלית ליד דמשק, על פי מה שבכירים איראנים רמזו בהצהרותיהם הפומביות שבה דיברו על פגיעה ב-"מרכז אסטרטגי של הקונספירציה הישראלית", בטילים רבי עוצמה ומדויקים השייכים לכוחותיהם.

ראוי לציין כי התקיפה בוצעה ב-13 במרץ, בירי 12 טילים בליסטיים שנורו מחוץ לגבולות האזור, דווקא ממזרח, ולא גרמה לנפגעים אך נגרם נזק מהותי לבניין שהותקף.

ايران قصفت كردستان العراق و تعترف فما الذي دفعها للقصف و للاعتراف بالقصف -  YouTube

קרדיט: אלערביה      קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות