"גלים של מיליוני פליטים איראנים מאיים על אירופה עם לכתו של חמינאי"

ניתוח שפרסם אתר החדשות האמריקאי הנשיונל אינטרסט  מזהיר מפני גלי פליטים שעשויים להיות גדולים בהרבה מגל הפליטים הסורי או האוקראיני.

ניתוח של מייקל רובין מ-American Enterprise Institute מעריך שגל פליטים מתקרב מאיראן.

אירופה עומדת בפני  זרמי פליטים שהניתוח תיאר כ"לא אקראי".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כמו מקבילו הסורי, בשאר אל-אסד, פוגע במתכוון באזרחים כדי לעודד אותם לברוח, ובכך להפעיל לחץ על אירופה, מה שעשוי לעזור לו בשלב מסוים להשיג ויתורים, שכן המלחמה באוקראינה הביאה עד כה ליותר מ-3 מיליון פליטים.

אבל למרות גלי הפליטים שכבר מציפים את אירופה, היבשת עלולה למצוא את עצמה מתמודדת עם גל צונאמי של מבקשי מקלט שיכלול יותר מעשרה מיליון פליטים שיגיעו מאיראן, שם המדינה עלולה למצוא עצמה בתוך סערה פנימית גדולה עם הסתלקות מנהיגה הרוחני חמינאי והמאבק על ירושתו.

הוא ציין כי הפליטים הללו לא ילכו מזרחה לכיוון אפגניסטן, ומדינות ערב לא יהיו הבחירה שלהם למקלט, אלא הם יעברו צפונה דרך הקווקז, כדי לעבור מטורקיה לאירופה.

אי שקט פנימי באיראן

הניתוח ב"נשיונל אינטרנסט" העלה שתסיסה פנימית באיראן עלולה להגיע לרמה של "מאבק אכזרי" כתוצאה מכך שלא יתרחש מעבר חלק של השלטון, לאחר מותו של עלי חמינאי, המנהיג העליון של המהפכה האיראנית, במיוחד כאשר איברהים ראיסי משמש כנשיא המדינה.

ראיסי, השמרני הקשוח, ניצח בבחירות לנשיאות איראן ביוני 2021.

ראיסי נחשב גם מקורב לחמינאי, ומילא כמה תפקידים, בעיקר במערכת המשפט, והיה מנהיג היכל רזאווי בעיר הולדתו, עיר הקודש משהד.

מה שיסבך עוד יותר את נושא מחליפו של חמינאי הוא שתפקיד המנהיג העליון של המהפכה האיראנית הפך לרווחי מאוד, שכן הוא שולט במיליארדי דולרים באינטרסים כלכליים.

הניתוח הצביע על כך שמשמרות המהפכה האיראנית ינסו להכנס  לתחרות ישירה על משרתו של חמינאי, וימנעו מכל מי שאינו נמנה על שורותיה להגיע להנהגה.

הניתוח מעלה חשש מהתפרצות של מלחמת אזרחים שעלולה לפגוע באזרחים, שכן משמרות המהפכה האיראנים והפלגים הקיצוניים יבקשו לבסס את שליטתם בערים האיראניות, מה שעשוי להביא לתקיפת אנשים לפי השתייכותם העדתית או לאוריינטציה הפוליטית שלהם.

בעיות כלכליות

תנועות המחאה המתגברות במדינה מעידות כי איראנים רבים אינם מעוניינים ש"הרפובליקה האסלאמית" תמשיך במתכונתה הנוכחית, מה שיגרום להם בשלב מאוחר יותר להתעמת עם קנאים התומכים באיראן במתכונתה הנוכחית, והם יעשו זאת בשלב מאוחר יותר על ידי תקיפה וגרוש כל מי שמתנגד להם.

מהניתוח עולה כי הבעיות הכלכליות המכות באיראן עשויות לגרום לכך שהמדינה תעמוד בפני קריסה כלכלית, שכן סך ההון הנקי של מהדינה פחת דרסטית, לפי נתוני הבנק המרכזי של איראן.

חמינאי הביע לאחרונה את תקוותו שבשנה הקרובה ימצא פתרון לבעיות הכלכליות של איראן, כך לפי דו"ח שפרסמה סוכנות הידיעות הצרפתית.

טהראן סובלת ממשבר כלכלי ורמת חיים ירודה מאוד ,בעיקר בשל הסנקציות שהטילה וושינגטון מחדש על טהראן, לאחר החלטת נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ לפרוש מההסכם על תוכנית הגרעין האיראנית ב-2018.

איראן והמעצמות שעדיין נכללות בהסכם הגרעין, בהשתתפות ארצות הברית בעקיפין, מקיימות שיחות בווינה מזה כשנה במאמץ להחיות את ההסכם. המשתתפים הדגישו כי השיחות, שהחלו באפריל, הגיעו לשלב מכריע ואחרון.

130 ألف لاجئ إيراني حتى 2018.. وألمانيا الوجهة الأولى

קרדיט : אלחורה