רקע הפעולה הישראלית נגד בסיס המל"טים של משמרות המהפכה בקרמנשה

תמונות לוויין והצהרות של גורמים רשמיים ותקשורת ישראלים מראים כי הפיצוץ בבסיס המל"טים של משמרות המהפכה במהדשט, קרמנשה, ב-15 בפברואר 2001, לא היה תוצאה של תאונה אלא של פעולה ישראלית.

התקיפה, שכעת נראה כי תוכננה על ידי המוסד, שימשה את משמרות המהפכה כבסיס יציאה לתקיפה בשטח ישראל , או לפחות מטרות הקשורות לישראל בכורדיסטן העיראקית.

בבוקר הראשון במרץ דיווחה התקשורת הישראלית על שני מל"טים מתאבדים של חיל האוויר של משמרות המהפכה, שהופלו על ידי מטוסי קרב של חיל האוויר האמריקני ליד ארביל בבוקר ה-15 בפברואר 2014. על פי דיווחים שפורסמו, גורמי ביטחון ישראלים הודיעו לראשונה כי המל"טים טסו לעבר ישראל.

יום אחד לאחר שהופלו המל"טים של משמרות המהפכה ליד ארביל, הותקף בסיס מל"טים של חיל האוויר של משמרות המהפכה במהדשט, קרמנשה ,תקיפה שגרמה לפיצוץ ואש בהאנגר היחיד של כלי הטייס.

למרות שהצבא אישר את השריפה, כלי תקשורת במדינה הכחישו דיווחים על חלקו של המוסד בתקיפה .

בעקבות מתקפת הטילים של חיל האוויר של משמרות המהפכה על ארביל ב-13 במרץ, פורסם מידע נוסף על תקיפת בסיס המל"טים של משמרות המהפכה בקרמנשה. המתקפה הרסה רק את הווילה הפתוחה של קארים ברזנג'י, איש עסקים כורדי עיראקי, אך מפקדי משמרות המהפכה טענו שתקפו את הבסיס הסודי של המוסד בכורדיסטאן העיראקית.

כלי תקשורת המזוהים עם משמרות המהפכה דיווחו על פגיעת הטילים בתגובה לתקיפת המוסד על בסיס המל"טים של הכוח בקרמנשה; מה שאישר סופית כי הפיצוץ בסככה של הבסיס הזה במחדשט לא נגרם מתאונה אלא כתוצאה מחבלה של המוסד.

בדו"ח זה אנו בוחנים את הטענות שהועלו על ידי גורמים ישראלים לפיהם משמרות המהפכה השתמשו בבסיס המל"טים שלהם באזור מהדשט כדי לתקוף את השטח הישראלי.

מל"ט שאהד 136 שנפגע ונחת עם מצנח ליד ב -23 בהמן

האם הופלו המל"טים בדרכם לישראל?

על פי מידע שסיפקו גורמי ביטחון ישראלים במסיבת עיתונאים לכלי תקשורת גדולים בישראל כמו ה"ג'רוזלם פוסט" וה"טיימס אוף ישראל", שני המל"טים שהופלו על ידי מטוסי קרב של חיל האוויר האמריקאי ליד ארביל בשעות המאוחרות של 14 בפברואר או בבוקר ה-15 בפברואר היו בדרכם לישראל.

גורמי צבא ישראלים טענו כי משמרות המהפכה השתמשו בבסיס מהדשט בקרמנשה כדי לתקוף מטרות בשטח ישראל, המצוייד במל"טים מתאבדים, המאפשרים ביצוע תקיפות מטווח קצר ומאזורים רחוקים על בסיסי צבא ארה"ב באזור.

במהלך תקיפה רחבת היקף שיוחסה לחיל האוויר של משמרות המהפכה על מתקן הנפט ארמקו בבאק ובחאריס, ערב הסעודית, ב-14 בספטמבר שנה שעברה, נעשה שימוש במספר לא מבוטל של מל"טים מתאבדים מסוג Shahed 136.

המל"טים ומספר טילי שיוט מסוג קודס-1, שנורו משטח עיראק, טסו בדרכם מעל אזורים לא מיושבים הרחק מערים וכפרים כדי שלא להתגלות על ידי אתרי המכ"ם וההגנה מפני טילים של כוחות ההגנה האווירית הסעודית.

אין ספק שאם משמרות המהפכה היו מתכוונים לתקוף מטרות על אדמת ישראל מבסיס המל"טים שלהם בקרמנשה בפברואר, המל"טים היו עוברים באזורים שהיו בטוחים מזיהוי והשמדה על ידי מטוסי קרב של חיל האוויר האמריקני.

במיוחד בימים שבהם הטייסת המוטסת ה-55 של חיל האוויר האמריקני הגבירה את טיסות הסיור החמושות שלה באמצעות מטוסי קרב F-16CM מעל עיראק, במיוחד מעל העיר ארביל, כדי להגן על מתקני צבא ארה"ב מפני תקיפות מל"טים של משמרות המהפכה.

השמדת האנגר המל"טים של משמרות המהפכה בקרמנשה

חיל האוויר של משמרות המהפכה השתמש לראשונה במל"טים מדגם Shahed 136 כדי לתקוף מטרות בארביל, בירת האזור האוטונומי של כורדיסטן בצפון עיראק, ב-16 במרץ 2020 ( 1400 ). יעד התקיפה, כפי שדווח על ידי כלי תקשורת המזוהים עם משמרות המהפכה, היה מרכז השייך לשירות הביון הישראלי, המוסד תמונת לוויין לאחר התקיפה הראתה שהמטרה של מל"ט משמרות המהפכה היה האנגר שנמצא בחלק הצבאי של נמל התעופה הבינלאומי ארביל, ובשימוש ה-CIA .

המוסד השתמש בשנים האחרונות בשטח כורדיסטן העיראקי לביצוע פעולות ריגול, חבלה והתנקשות על אדמת איראן, מה שהכעיס את גורמי הביטחון והצבא ברפובליקה האסלאמית.

לבסוף, בעקבות מתקפת סייבר רחבת היקף של המוסד על מתקן העשרת האורניום של איראן בנתנז בערב ה-12 במרץ שנה שעברה, פתח חיל האוויר של משמרות המהפכה בתקיפת מל"ט על נמל התעופה ארביל; התקיפה, שאולי לא הייתה מכוונת לבסיס של המוסד, התבצעה מבסיס המל"טים של משמרות המהפכה במהדשט, קרמנשה.

תמונות לוויין שהופקו על ידי Maksar Technology מציגות את בסיס המל"טים של IRGC באזור מהדשט של קרמנשה ב-3 בספטמבר, 1400.
תמונות לוויין שהופקו על ידי Maksar Technology מציגות את בסיס המל"טים של IRGC באזור מהדשט של קרמנשה ב-3 בספטמבר.

חיל האוויר של משמרות המהפכה השתמש שוב בבסיס המל"טים שלו במהדשט, קרמנשה, כדי לתקוף מטרות בארביל ב-14 בפברואר . למרות שהמל"טים הופלו על ידי מטוסי קרב של חיל האוויר האמריקני, הם עוררו את תגובת המוסד. תגובה שבמהלכה נהרס האנגר המל"טים של משמרות המהפכה בקרמנשה.

הסיורים של מטוסי קרב אמריקאים מעל עיראק והצבת מערכות הגנה נגד מל"טים בחלק מבסיסי צבא ארה"ב, במיוחד בנמל התעופה הבינלאומי ארביל, הם גורמים שנועדו להקשות על רחפני סיור, קרב ומתאבדים של משמרות המהפכה לטוס מעל עיראק.

אפילו בפברואר שנה שעברה, רחפן Popular Mobilization-6 שטס מעל תיכרית במשימת סיור הופל על ידי מטוסי קרב אמריקאים .

חוסר הביטחון של השמים העיראקים עבור מל"טים של משמרות המהפכה על ידי ארצות הברית גרם למשמרות המהפכה להשתמש בטילי Fateh-110 ו-Raad-500 יקרים במקום מל"טים מתאבדים בהתקפות תגמול על ארביל ב-13 במרץ. טילים שמערכות ההגנה של צבא ארה"ב בארביל לא מסוגלות להפיל.

למרות שהמטרה של מתקפת הטילים הייתה הווילה הפתוחה של קארים ברזנג'י, מנכ"ל קאר גרופ, היצואנית החשובה ביותר של מוצרי נפט מכורדיסטן העיראקית, מתקפה זו הכילה מסרים פוליטיים וצבאיים; הדגמת פגיעתם המדוייקת של הטילים הבליסטיים מדגם פתח-110 של משמרות המהפכה, והפחדה ושכנוע של בכירי חבל כורדיסטן שלא לספק את התנאים למוסד להשתמש בשטח האזור כדי לתקוף את איראן.

קרדיט : אתר רדיו פארדה האיראני