האם אנו לפני הסלמה במלחמה בין הסעודים לחות’ים?

הולך להיות מעניין במלחמה בין הקואליציה הערבית בראשות סעודיה, למיליציות החות’יות הנתמכות ע"י איראן.

בשלוש תקיפות של החות’ים הלילה, היה ניסיון לפגוע בבסיס חיל האוויר הסעודי ח’מיס מושיט (יורטו ארבעה מל”טים)
נפגעו מתקני ארמקו (ARAMCO = חברת הנפט הסעודית) בג’זאן, שכמו שאר מתקני ארמקו ברחבי הממלכה הסעודית, הפכו זה מכבר להיות מטרה קבועה לתקיפות של המיליציות עושות דברה של איראן.

אבל הלילה היה גם משהו אחר, שעשוי לשנות את כללי המשחק, ולגרום לסעודים להגיב באופן חריף מהרגיל, הפעם תקפו החות’ים גם שני מתקני תשתית.

הותקף מתקן התפלת מי ים הנמצא בשקיק (شقيق = Shuqaiq) הנמצאת על חוף הים האדום, במחוז ג’זאן.
והותקפה תחנת כח, הנמצאת בקרבת הגבול עם תימן, בדהראן דרום (ظهران الجنوب = Dhahran Al Janub) בדרום מחוז אסיר (ושאותה כבר הזכרתי בעבר)

זכורה לי רק פעם אחת בעבר, ביוני 2019 שהחות’ים תקפו מתקן התפלה סעודי, והיה זה אותו המתקן שהותקף הלילה בשקיק (זה לא אומר שלא היו תקיפות נוספות כאלה, אלא שאני פשוט לא זוכר נוספות כאלה)

ומהצד השני, בשנת 2016 הותקף מתקן התפלה בעיר מוח’א (المخا = Al-Mocha) שעל חוף הים האדום במחוז תעז, שבדרום מערב תימן (כן, זו העיר שאת שמה אנו מכירים מקפה מוקה…) ונאמר שהותקף בידי הקואליציה הערבית.

אפשר לשער שהתגובה הסעודית תהייה מהירה וחסרת עקבות, וסביר להניח שבין היתר יותקפו מתקנים של החות’ים בשדה התעופה הבינ"ל של צנעא, שהותקף לא מעט לאחרונה, ושלטענת הסעודים ממנו שוגרו התקיפות הלילה.

אני במקום החות’ים, לא הייתי מנסה להכניס למשוואה פגיעה באספקת המים בסעודיה, בטח שלא לפני חודש הרמדאן, המתחיל ב 2 באפריל.

ימים יגידו אם זו רק תחילתה של הסלמה בהשראה והנחייה איראנית, מה שבטוח – שיהיה מאוד מעניין.

תמונה

עדכון קצר בהמשך לפוסט הקודם, על התקיפה החות’ית על מתקני תשתית בערב הסעודית.

נדיר שאני אומר את דעתי על המתרחש, אבל הפעם אחרוג ממנהגי, ואומר שנראה שגלי התקיפה מליל אמש, נועדו לחמם את הזירה ולגרום להסלמה, במיוחד לאור העובדה שביום שלישי האחרון, מדינות המפרץ באמצעות ארגון GCC (מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ) הזמינו את החות’ים וגורמים נוספים בתימן, לנהל בהמשך החודש משא ומתן על הפסקת הלחימה.

ביום רביעי האחרון, הסכימו החות’ים לקיום השיחות, אבל דרשו שהן יתקיימו במקום ניטרלי ולא בבירת סעודיה (וכן הציבו תנאים נוספים, כגון הסרת המגבלות על נמלי תימן ושדה התעופה בצנעא).

אבל גלי ההתקפות האחרונים של המיליציות החות’יות, שמסתבר שהיו נרחבות מהדיווחים הראשוניים, ובנוסף לנאמר בפוסט הקודם, הותקפו מתקני מסוף הגז (LNG) של ארמקו באזור התעשייה הפטרו כימית הענק שבעיר ינבוע (ينبع = Yanbu) ומקומות נוספים.

טורקי אל-מליכי, דובר הקואליציה אומר שהלילה יורטו טיל בליסטי, ותשעה מל"טים שנורו ע"י החות’ים, לעבר ג’זאן, ח'מיס מושיט, טאיף, ינבוע, ודהראן הדרומית, ומונה את מתקני התשתיות האזרחיות שהותקפו, ובהם מתקן ההתפלה, תחנות כח, מתקני נפט וגז.

אל-מליכי הוסיף שהתקיפות הללו הן הסלמה חמורה, ומהווה דחייה בפועל לקיום השיחות בהמשך החודש.

* בניגוד למה שכתבתי בפוסט הקודם, לדברי אל-מליכי, מה שהחות’ים תקפו באזור ח'מיס מושיט, היה מתקני תחנת כח הנמצאת במתחם מתקני הגז, ולא בסיס חיל האוויר שבאזור.

החות’ים טענו שהם גם תקפו הלילה את הבירה הסעודית, והוסיפו שבתוך שעות תצא הכרזה על מבצע צבאי רחב היקף נגד ערב הסעודית.

לעניות דעתי, יש רק גורם אחד שמעוניין בטרפוד השיחות להפסקת הלחימה בתימן, וזה משטר האייתוללות באיראן, שמשיקוליו שלו, מעדיף את המשך הלחימה וערעור היציבות האזורית.

אם על הדרך התקיפות החות’יות על מתקני הנפט והגז של חברת הנפט הסעודית, יובילו לעליית מחירי הנפט והגז, מבחינת האייתוללות, זה רווח נקי, ואם ההתקפות יפגעו בייצוא הסעודי, מבחינת האיראנית זה רווח כפול.

מעניין היה לראות את הגינויים לתקיפות של הלילה, שיצאו מפי ארגונים ומדינות בעולם המוסלמי, ומעניין יהיה לראות אם ואיזה גינוי יצא מטעם מדינות וארגונים בשאר העולם.

אסיים שוב במילים: מה שבטוח – שיהיה מאוד מעניין.

תמונה

מעניין בשכונה

זוכרים שבסיום שני הפוסטים הקודמים שעסקו בתקיפות המיליציות החות’יות על מתקני התשתית הסעודים (https://t.me/Middle_East_Insight/1087), כתבתי "שיהיה מאוד מעניין" ?

אז מסתבר שאכן מעניין, ומכמה סיבות, אבל כדי שנוכל להבין את ההתרחשויות של היום, נמנה מספר נקודות, כרקע למה שהוביל לידיעות המעניינות של היום.

אתמקד רק בנושא היחסים הלא מלבבים בין הממלכה הסעודית לממשל הנוכחי בארה"ב, כי מכאן הכל מתחיל, וזה כשלעצמו נושא מעניין, ואציין שמדינות רבות בעולם בוחנות בעניין רב, את התנהלות הממשל האמריקאי מול בת ברית חשובה כמו ערב הסעודית.

והנה מספר נקודות עניין ברקע היחסים בין הממלכה הסעודית והממשל האמריקאי:
* הריצה האמריקאית לחתימה בכל מחיר על הסכם מתרפס לחזרה להסכם הגרעין הרע מ 2015 עם איראן.
* הוצאת המיליציות החות’יות מרשימת ארגוני הטרור בארה"ב, חודש לאחר כניסת הממשל הנוכחי לבית הלבן.
* הוצאת סוללות הפטריוט של צבא ארה"ב מסעודיה, למרות בקשת הסעודים להשאירן.
* משיכת זמן כשהסעודים ביקשו לקנות מיירטים לסוללות הפטריות המגינות על הממלכה מפני תקיפות טילים ומל"טים חות’ים, שגרמה לסעודים לחפש אספקת מיירטי פטריוט ממדינות אחרות…!
* הבקשות האמריקאיות מהסעודים (ומדינות נוספות) למכור נפט וגז שיחליפו בשוק האירופי, את הנפט והגז הרוסי, בקשות שנדחו בנימוס גם ע"י הסעודים, וגם ע"י המדינות האחרות באזור, אולי חוץ מאיראן, שגם כך הגדילה מאוד את משלוחי הנפט שהיא מייצאת השנה, כמובן בניגוד לסנקציות המוטלות עליה.
* וסיבוב נוסף של בקשות אמריקאיות מהסעודים להגדיל את תפוקת הנפט (ושוב נדחו הבקשות)
– אני לא נכנס לדקויות לסוג הבקשה וסגנון הדברים של השליחים האמריקאים, להתבטאויות של בכירי ממשל על סעודיה ובכירים סעודים (על התבטאויות העיתונות האמריקאית, אני בכלל לא מדבר)
* דיווחים על שהאמריקאים שוקלים להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור

תמונה
אז מה קרה ביומיים האחרונים?
* גם היום החתות’ים המשיכו בתקיפה של מתקני הנפט הסעודים, הפעם בג’דה.
* נאמר שהאמריקאים הודיעו שסוללות פטריות אמריקאיות יחזרו לפריסה בממלכה הסעודית, כדי להגן מפני תקיפות חות’יות.
* משרד החוץ הסעודי הוציא הודעה רשמית (https://www.spa.gov.sa/2339207), ובה הצהירו שהממלכה הסעודית לא תישא באחריות למחסור באספקת הנפט, היות ומתקני הנפט שלה מותקפים ע"י מיליציות הטרור החות’יות.

תוכלו לקרוא את כל ההודעה הקצרה, והמאוד מעניינת בקישור שלעיל, שלטעמי מצביעה שלסעודים די נמאס מהצביעות של העולם ביחס לסעודיה מצד אחד, ולאיראן מצד שני.
ותוכלו גם לראות איך יגיבו מחירי הנפט להודעה הסעודית. (גם כאן עלול להיות מעניין)

אני אמשיך לעקוב בעניין רב אחר ההתפתחויות בחצי האי ערב.

ברשותכם, שוב אסיים במילים: מה שבטוח – שיהיה מאוד מעניין.
ובתקווה שנזכה לחיות בזמנים פחות מעניינים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות