צהובון רוסי: כ-10,000 חיילים רוסים נהרגו באוקראינה

צהובון פרו-קרמלין, Komsomolskaya Pravda, דיווח ביום שני כי כמעט 10,000 חיילים רוסים נהרגו במלחמה באוקראינה – לפני שמחק במהירות את המספרים מהאתר.

לפני שהמספרים הוסרו, הצהובון ציטט את משרד ההגנה הרוסי כמקור. הדיווח אמר כי 9,861 חיילים רוסים נהרגו ו-16,153 נפצעו מאז פתח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במלחמה בסוף פברואר.

המספרים הללו גבוהים בהרבה ממה שדווח על ידי ממשלת רוסיה, ולא ברור אם הם היו מדויקים. בעבר דיווח משרד ההגנה הרוסי כי 498 חיילים רוסים נהרגו. והערכת המודיעין האמריקאית לאחרונה הציבה את מניין ההרוגים הרוסי באוקראינה על כ-7,000.

להשוואה,  2,461 חיילים אמריקאים נהרגו במלחמת 20 השנים של ארה"ב באפגניסטן. המלחמה של פוטין באוקראינה היא בערך בת חודש.

מספר ההרוגים המדווח נמחק בסופו של דבר מהאתר, אך כמה עיתונאים צילמו צילומי מסך לפני מחיקת הפסקה הכוללת את המספרים המדהימים. גם הגרסה המקורית של המאמר הועברה לארכיון.

לא היה ברור מיד אם המספרים הללו אמיתיים, או איך הם פורסמו בסופו של דבר בצהובון ידידותי לקרמלין.

הקרמלין ובעלי בריתו עשו מאמצים יוצאי דופן כדי לצנזר ולהעניש את הביקורת על המלחמה, ולהשאיר את הרוסים בערפל לגבי המצב בשטח באוקראינה. היו דיווחים שרוסיה העבירה בסתר חיילים הרוגים ופצועים מאוקראינה אל בלארוס כדי לנסות להסתיר את מניין ההרוגים האמיתי.

הצבא הרוסי נתקל בהתנגדות קשה מהצפוי באוקראינה. שר ההגנה לויד אוסטין בראיון ל"Face the Nation" של CBS ביום ראשון אמר כי המתקפה הצבאית הרוסית על אוקראינה "נעצרה בעצם".

"האוקראינים המשיכו להפעיל את כוחותיהם, והם היו מאוד יעילים תוך שימוש בציוד שסיפקנו להם, נשק נ"ט ונשק נ"מ. ושוב, נחישות משמעותית מצד העם האוקראיני", הוסיף.

ערוץ הטלגרם "מבט עולמי מעיר בנושא כי " לאור הכותרות בארץ ובעולם בדבר הפרסום באתר החדשות פרבדה על מספר ההרוגים הרוסים במלחמה, חשוב לציין כי הדיווח מוביל לחשבון הרשמי של משרד ההגנה ברשת החברתית vk, ושם המספרים לא מופיעים כלל. כמו כן, התדרוך, וגם הידיעה באתר, הם מאתמול בערב, ואם המספרים היו מופיעים שם, סביר שהם כבר היו מכים גלים אתמול.

מוקדם יותר החודש, התרחש מקרה דומה בסוכנות החדשות טאא"ס וההערכות היו שמדובר בהאקרים שהשתלטו על הידיעה ושינו אותה. גם הפעם ייתכן שמדובר במקרה דומה של האקרים, אולם אסור לפסול את האפשרות שמדובר גם בגורמים רוסיים שרצו לחשוף את האמת שבמשרד ההגנה ובקרמלין מאד מנסים להסתיר." 

Russia Secretively Buries its Soldiers Killed in the Ukraine War - Atlantic Council

קרדיט לתמונה: טלויזיה רוסית