מבזקי חדשות מהעולם ליום 19-3-2022. מתעדכן

*- האירים ברחבי העולם מציינים היום את יום פטריק הקדוש, אבל מי שלא יוכל להשתתף באירועים הוא ראש ממשלת אירלנד, מייקל מרטין, שאובחן הלילה כחיובי לקורונה במהלך ביקור בוושינגטון. בשל התוצאה, מרטין נאלץ לעזוב אירוע גאלה חגיגי, שבו נכח גם הנשיא ג'ו ביידן.

*- הסנאט האמריקאי הצביע פה אחד בעד הצעת חוק שתהפוך את שעון הקיץ לקבוע. כעת ההצעה תעבור לדיון בבית הנבחרים, ואם תתקבל – היא תגיע לחתימתו הסופית של הנשיא ביידן. יוזם ההצעה, הסנאטור מרקו רוביו, ציין כי השינוי לא יתבצע לפני סוף 2023 כדי לאפשר לחברות התחבורה להתאים את לוחות הזמנים.

*- התביעה הרוסית דרשה היום להטיל עונש של עשר שנות מאסר וקנס של 1.2 מיליון רובל על אלכסיי נבלני שעומד לדין על סעיפים של מרמה חמורה וביזוי בית המשפט. הכרעת הדין תינתן ביום שלישי הבא.

*- ניצלה מעונש מאסר: בית המשפט במוסקבה הטיל קנס של 30 אלף רובל על מרינה אובסיאניקובה, עורכת ערוץ רוסיה 1, על בשל הפרת התקנות לקיום אירוע ציבורי אחרי הצגת השלט "לא למלחמה" אתמול בשידור החי.

*- דיווחים בקזחסטן כי האוליגרך קייראט בורנבייב נעצר על ידי הסוכנות האחראית על חקירת פשעים כלכליים. בורנבייב (55), אחד האנשים העשירים בקזחסטן, מחזיק בזיכיון להפעלת סניפי מקדונלד'ס ברוסיה, בבלארוס ובקזחסטן והוא בעלים של קבוצת הכדורגל קייראט אלמטי, מהמצליחות בליגה המקומית. בורנבייב גם נחשב מקורב ביותר לנשיא הקודם של קזחסטן, נור-סולטן נזרבייב. בתו של בורנבייה, אלימה, התחתנה בשנת 2013 עם נכדו של נזרבייב, אייסולטן, אולם הוא מת בגיל 29 בלונדון לפני כשנתיים אחרי מאבק ממושך בהתמכרות לסמים ובמחלת נפש.

*- ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז, דיווח כי הרשויות החרימו יאכטת ענק בשווי 140 מיליון דולר של אוליגרך רוסי, ששמו לא פורסם, בהתאם לסנקציות האירופיות.

*- משרד ההגנה האמריקאי פתח בשיחות על עסקת טיעון למתכנן ה-11.9, חאלד שיח׳ מוחמד, וארבעה בכירי אל-קעידה נוספים שכלואים בגואנטנמו, במסגרתו יודו בתמורה במאסר עולם במקום עונש מוות – כך מדווח בניו יורק טיימס לפי גורמים המעורים בפרטים.

*- מנהלת סוכנות הביון של ניו זילנד, רבקה קיטרידג', חשפה בשימוע בפני ועדת המודיעין והביטחון כי סוכל ניסיון של אדם שמתגורר במדינה להעביר טכנולוגיה רגישה למדינה זרה. "הטכנולוגיה הייתה מסייעת בסבירות גבוהה ליכולת הצבאית של המדינה הזו", ציינה קיטרידג' מבלי לספק פרטים נוספים.

*- הסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז, יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, מיירט את התקוות של הטורקים לקבל מטוסי F-16. "אני לא רואה מכירה לטורקיה אלא אם יהיה מהפך דרמטי לגבי מערכת ה-S-400 שנשלחה למדינה", אמר בכנס דרום מזרח אירופה ומזרח הים התיכון בוושינגטון. "מתקפת החיוכים של ארדואן לא תעבוד".

*- גשר הבובות: משטרת הגבולות של רומניה והתושבים הציבו בובות לאורך גשר העץ שמוביל מהעיר סולוטבינו שבמערב אוקראינה לעבר העיר סיגט בצפון רומניה כדי שהילדים הפליטים יוכלו לקחת כשהם נכנסים למדינה.

*- דיווח על תקרית קשה נוספת במריופול: האוקראינים מדווחים כי הרוסים ירו על מתחם הבריכה "נפטון", שם מסתתרות נשים בהיריון ונשים עם ילדים. עדיין לא ברור מספר הנפגעים.

*- צילום לוויין של Maxar תיעד את תיאטרון הדרמה במריופול ביום שני, יומיים לפני הדיווח על ההפצצה הערב, כאשר במקום מסתתרים מאות תושבים מקומיים. ליד המבנה נראים הכיתובים "ילדים" שנועדו להזהיר את הטייסים הרוסים שלא מדובר ביעד צבאי.

*- הסיוע האמריקאי החדש לאוקראינה בשווי 800 מיליון דולר כולל 800 טילי כתף נ"מ מדגם סטינגר, 2,000 טילי כתף נ"ט מדגם ג'אוולין, 6,000 מערכות חודרות שריון מדגם AT-4, מאה כטב"מים טקטיים, מאה משגרי רימונים, 5,000 רובים, אלף אקדחים, 400 מכונות ירייה, 400 שוטגאן (רובי ציד), יותר מ-20 מיליון קליעי תחמושת, 25 אלף שכפ"צים ו-25 אלף קסדות.

*- נזאנין זגארי-רטקליף, עובדת הצדקה הבריטית-איראנית שהייתה כלואה בטהרן מאז 2016 אחרי שהואשמה במזימה נגד המשטר, עומדת לעלות לטיסה חזרה לארצה יחד עם אנושה אשורי, בריטי-איראני נוסף, שריצה מאסר של עשר שנים על עבירות ריגול.

*- חיוך של חופש: הצילום הראשון של נזאנין זגארי-רטקליף במטוס לבריטניה אחרי השחרור מאיראן.

לטענת האיראנים, השחרור התאפשר אחרי שהבריטים שילמו חוב של 405 מיליון פאונד. מדובר בחוב שנמשך מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, כאשר הממשלה הבריטית ביטלה עסקה למכירת טנקים וכלי רכב משוריינים. שרת החוץ הבריטית, ליז טראס, אישרה כי החוב הוסדר וכי הכספים "ישמשו רק לרכישת מצרכים הומניטריים".

*- התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים חאן, הגיע לאוקראינה על רקע החקירה בחשד לפשעי מלחמה מצד הצבא הרוסי – כך מסר הנשיא וולודימיר זלנסקי שאישר שהוא כבר שוחח עם חאן. "אנחנו מאיצים את העבודה כדי להביא את הכובשים לדין", אמר. "על כל מה שהם עשו נגד אוקראינה, נגד בני עמנו".

*- התקשורת בסלובקיה פרסמה סרטון שבו לוטננט קולונל סרגיי סולומסוב, שהחזיק בתואר עוזר הנספח הצבאי בשגרירות רוסיה בברטילסבה, מתועד בשיחה עם אחד המגויסים שלו, בוהוש גרבר, שכתב באחד מאתרי הקונספירציה הקיצוניים שהוצא לאחרונה מחוץ לחוק.

השבוע גירש משרד החוץ הסלובקי את סולומסוב ושני אנשי צוות בשגרירות שהואשמו שהם שייכים לסוכנות הביון של משרד ההגנה הרוסי. גרבר ופאבל בוצ'קה, לשעבר בכיר באקדמיה של הכוחות המזוינים, נעצרו והם מואשמים שקיבלו שוחד תמורת ריגול לטובת רוסיה. נמסר כי השניים הודו באישומים נגדם.

*- שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, ביקר באתר בנייה לעשרת אלפים יחידות דיור בפיונגיאנג. לפי הדיווח בתקשורת, קים היה "מאושר יתר על המידה" מכך שבקרוב הסרט ייחתך והתושבים יגיעו לבתיהם "ועוד תקווה תתממש".

*- דיווח על קצין רוסי בכיר נוסף שנהרג במלחמה: מייג'ור גנרל אולג מיטייב, מפקד דיוויזיית הרובאים ה-150.

*- שר החוץ האוקראיני נגד נסטלה בשל סירובה להפסיק את העסקים ברוסיה.

תמונה

קרדיט לתמונה: ממשלת אוקראינה